نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 اردیبهشت 1403 5:21 ب.ظ

آیا 5G واقعا سبز است یا منابع بیشتری را می سوزاند؟

3 مارس 2022 -توسط جوزف بویل

ادعاهای صنعت فناوری در مورد دستاوردهای سبز 5G در واقع چگونه بنظر می‌آیند؟

صنعت فناوری مدت‌هاست که تلاش می‌کند با جنبش سبز همسو شود، اگرچه رهبران آن اغلب متهم به سر دادن شعارهای مبهم و دادن تعهدات آزمایش‌شونده هستند.

کنگره جهانی موبایل، یک گردهمایی صنعتی در بارسلونا، قطعاً شاهد برخی شعارها بود. اما هواوی،  و سازمان صنعتی GSMA تلاش کردند برخی از ادعاهای سبز مطرح شده در مورد 5G را اصلاح کنند.

نسل بعدی شبکه تلفن همراه در سرتاسر جهان در حال گسترش است، با وعده های اینترنت فوق سریع که دست به دست هم داده و ادعاهایی مبنی بر مزایای عظیم برای محیط زیست دارد.

لارنس ویلیامز از دانشگاه ساسکس در بریتانیا اخیراً تحقیقاتی را برای ارزیابی شواهد موجود در مورد دستاوردهای سبز فرضی 5G رهبری کرده است.او به خبرگزاری فرانسه گفت که ادعاهای این صنعت چگونه چمع بندی می شود.

آیا 5G در مصرف انرژی کارآمدتر خواهد بود؟

Jean-Marie Chaufray از Orange از ویژگی‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی مانند “حالت‌های خواب”، که به موجب آن اجزاء در صورت عدم استفاده از آنها خاموش می‌شوند، و آنتن‌های کارآمدتر انرژی و سایر سخت‌افزارها استقبال کرد.

او به MWC گفت که 5G تا سال 2025 “10 برابر کارآمدتر” از 4G خواهد بود.

بازده انرژی تنها نیمی از معادله است. میزان کل ترافیک داده ای که از طریق شبکه های تلفن همراه منتقل می شود نیز به وضوح مهم است.

“ترافیک داده های تلفن همراه قرار است در سال های آینده به طور چشمگیری به رشد خود ادامه دهد. به طور فزاینده ای اذعان می شود که 5G حداقل تا حدودی دلیل این رشد ترافیک داده خواهد بود.

تخمین‌های مختلفی توسط صنعت ارائه شده است – برخی نشان می‌دهند که مصرف انرژی شبکه کاهش می‌یابد، برخی دیگر می‌توانند ثابت بماند، حداقل یک برآورد نشان می‌دهد که مصرف انرژی شبکه به دلیل 5G افزایش می‌یابد.

“یک مطالعه اخیر از فنلاند تخمین زده است که مصرف برق شبکه های اصلی تلفن همراه در سال 2017 تقریباً 10 درصد بیشتر از سال 2010 بوده است. نویسندگان استدلال می کنند که این امر به دلیل افزایش سریع استفاده از داده ها و عملکردهای جدید، به ویژه پخش ویدئو است.”

“در حالی که این مطالعه مربوط به دوره درست قبل از شروع به کار 5G در سراسر جهان است، با این وجود نشان می دهد که بهبود در بهره وری انرژی شبکه ها کاهش مصرف انرژی شبکه ها را تضمین نمی کند.”

آیا 5G به دستیابی به اهداف کربن صفر کمک می کند؟

امانوئل کولتا از GSMA به خود می بالید که شرکت های مخابراتی “در میان شرکت های پیشرو بخش خصوصی” برای تعهد به اهداف خالص صفر هستند.و او مسیر دستیابی به این اهداف را از طریق جذب انرژی های تجدیدپذیر، باتری های کارآمدتر مانند استفاده از هوش مصنوعی برای فعال کردن خاموش کردن قطعات در دوره های کمتر شلوغ مشخص کرد.

به طور دلگرم کننده ای شرکت های مخابراتی به طور فزاینده ای به اهداف آب و هوایی پیوسته و متعهد به استفاده از انرژی های تجدیدپذیر برای تامین انرژی شبکه های خود هستند.

در حالی که برخی از اپراتورها در حال حاضر شبکه‌های خود را با ۱۰۰ درصد انرژی تجدیدپذیر تامین می‌کنند، یک مطالعه معیار در سال ۲۰۲۱ از GSMA نشان می‌دهد که با بررسی ۳۱ شبکه در ۲۸ کشور مختلف، به طور متوسط ​​۴۶ درصد مصرف انرژی توسط منابع تجدیدپذیر با تنوع قابل‌توجه بین کشورها تامین می‌شود.

“انرژی عملیاتی مورد نیاز برای تامین انرژی شبکه های تلفن همراه مهم است، اما “انرژی تجسم یافته” مورد نیاز برای تولید زیرساخت شبکه نیز مهم است.«تحقیقات زیادی که به پیامدهای مصرف انرژی 5G می‌پردازند، فقط به انرژی عملیاتی می‌پردازند.

“حداقل، ما باید در مورد پتانسیل ادعایی صرفه جویی انرژی در استراتژی هایی که مستلزم معرفی در مقیاس بزرگ زیرساخت های جدید بر اساس ارزیابی هایی است که هزینه های انرژی تجسم یافته آن زیرساخت را در نظر نمی گیرند، تردید داشته باشیم.”

آیا 5G صرفه جویی بیشتری در مصرف انرژی می آورد؟

دوان هائو از هوآوی اهمیت به اصطلاح اثر فعال سازی را برجسته کرد که به گفته او “دیجیتال سازی و کربن زدایی در صنایع را تسریع می کند”.

ایده این است که اتصال بهتر به خدمات و فعالیت های بیشتری اجازه می دهد تا به صورت آنلاین حرکت کنند و مصرف انرژی از حمل و نقل و سایر صنایع را کاهش دهد.برخی برآوردهای صنعت حاکی از صرفه جویی در مصرف انرژی به نسبت 10 به یک است – هر واحد انرژی سرمایه گذاری شده در  5G ده مورد دیگر را ذخیره می کند.

مطالعه‌ای در دانشگاه زوریخ این نسبت را به سه به یک نزدیک‌تر می‌کند، عمدتاً از کار انعطاف‌پذیر، شبکه‌های هوشمند و کشاورزی دقیق.

با این حال، دیگران هشدار داده اند که بهبود بهره وری با قابلیت 5G ممکن است صرفاً به مصرف بیشتر کالاها یا خدمات خاص منجر شود یا ممکن است تا حدی جایگزین کالاها یا خدمات قدیمی شود – افراد همچنان ممکن است به صورت حضوری در جلسات شرکت کنند و موسیقی فیزیکی را در کنار کنفرانس تلفنی و موسیقی خریداری کنند.

حتی اگر 5G اثرات فعال سازی بیش از انتشارات خود را ایجاد کند، لزوماً به این معنا نیست که اپراتورهای شبکه می توانند به سطوح پایین تری از کاهش انتشارات دست یابند.

برآورد یا اندازه‌گیری اثرات توانمندسازی دشوار است و باید مکانیسم‌ها و اصول حسابداری روشنی برای اطمینان از سازگاری با بودجه‌های کربن و سیاست‌های آب و هوایی ایجاد شود.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *