نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

4 اردیبهشت 1403 11:32 ق.ظ

حل معمای کمبود منابع پایدار

06 دسامبر 2021

توسط دیوید یانگ و سایمون بک

با متعهد شدن هرچه بیشتر شرکت ها به اتخاذ شیوه های آگاهانه اقلیمی، منابع موجود و زیرساخت های مناسب در حال کاهش است.

تعهدات آب و هوایی شرکتی در سال‌های اخیر در سراسر جهان افزایش یافته است و از 52 تعهد به اهداف مبتنی بر علم در سال 2015 به بیش از 1000 مورد در سال 2021 رسیده است. تعهدات نیز جاه‌طلبانه‌تر می‌شوند. در سال 2020، برای اولین بار، تعداد شرکت هایی که متعهد به محدود کردن افزایش دمای کره زمین به 1.5 درجه سانتیگراد بودند، از تعداد تعهد شده برای سقف 2 درجه سانتیگراد فراتر رفت. علاوه بر این، ما شاهد تعهداتی در مورد سایر موضوعات پایداری هستیم، از جنگل زدایی، تنوع زیستی، و تبدیل زمین تا استفاده از فولاد سبز و حذف وسایل نقلیه موتور احتراق داخلی.

با افزایش تعهدات و تهاجمی تر شدن اهداف، اقتصاد سبز در حال ایجاد مشکل کمبود منابع است. با تغییر همزمان هزاران شرکت به سمت شیوه های پایدارتر و نوآوری محصولات و خدمات جدید برای ایجاد پایداری، نیاز به منابع پایدار ضروری می شود. اما نهاده‌هایی مانند پنبه ارگانیک، سوخت پایدار هوانوردی، پلاستیک‌های بازیافتی و نهال‌ها و همچنین زیرساخت‌های لازم برای اطمینان از در دسترس بودن گسترده آن‌ها، عرضه محدودی دارند.

همچنین کمبود افراد با مهارت های سبز وجود دارد. شرکت‌ها و دولت‌ها برای استخدام استعدادهای واجد شرایط، مانند مقاوم‌سازان برای ایجاد ساختمان‌ها و شبکه‌های برق کارآمد، اکولوژیست‌ها برای طراحی و برنامه‌ریزی توسعه پایدار، و جمع‌آوران بذر برای افزایش تلاش‌های احیای جنگل، در تلاش هستند.

در مقاله قبلی، توضیح دادیم که چگونه شرکت‌ها می‌توانند مکان، زمان و چگونه کمبودهای قابل توجه در اکوسیستم خود را شناسایی کنند. در این مقاله، ما بر استراتژی هایی تمرکز می کنیم که شرکت ها می توانند برای غلبه بر کمبود منابع اتخاذ کنند. (نمودار را ببینید.)

هشت استراتژی اصلی

شرکت‌های پیشرو در حال اتخاذ یک پاسخ مبتنی بر پورتفولیو به کمبود منابع هستند – رویکردی که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا استراتژی‌هایی را انتخاب کنند که به بهترین وجه متناسب با مدل کسب‌وکار و اکوسیستم منحصربه‌فردشان باشد. از کار ما با مشتریان، ما دریافتیم که هشت استراتژی بهترین نتایج را به همراه دارد.

تامین را تضمین کنید.

قراردادهای بلندمدت را با تامین کنندگان موجود یا جدید، نه تنها برای کاهش کمبود، بلکه برای انعطاف پذیرتر کردن زنجیره تامین ایجاد کنید. برای کمبود استعدادها و قابلیت‌های حیاتی، امکان افزایش کارکنان سنتی را با منابع سیال جدید استعداد، از جمله استخرهای استعداد داخلی پنهان، منبع‌یابی جهانی، بازگشت به کار (کارآموزی برای بزرگسالانی که دوباره وارد نیروی کار می‌شوند) و اشتراک کارکنان را بررسی کنید.

با افزایش فروش خودروهای الکتریکی (EVs)، تقاضا برای کبالت، یک ماده ضروری در باتری های EV، به طور چشمگیری افزایش یافته است. در نتیجه، قیمت این ماده معدنی افزایش یافته و منابع کمیاب است، تا حدی به این دلیل که بیماری همه گیر مشکلات زنجیره تامین لجستیکی را ایجاد کرده است. بی ام و با علم به اینکه نیاز آنها به کبالت احتمالاً از سال 2020 تا 2025 سه برابر می شود، قراردادی پنج ساله با Managem، یک گروه معدنی مراکشی، مذاکره کرد. این قرارداد جدید 20 درصد از تقاضای کبالت BMW را تا سال 2025 تضمین می کند.

مالک ریشه ها باشید.

تامین کنندگان را به دست آورید یا در منابع جدید سرمایه گذاری کنید تا از دسترسی به منابع حیاتی اطمینان حاصل کنید. در صورت امکان، کسب و کارهای جدیدی ایجاد کنید تا منابع کمیاب را برای دیگران فراهم کنید.

بر اساس گزارش Benchmark Mineral Intelligence انتظار می رود تقاضا برای لیتیوم در عرض چهار سال از عرضه بیشتر شود. جنرال موتورز با در اختیار گرفتن سهام مالکیت پروژه استخراج لیتیوم از Controlled Thermal Resources پاسخ داد. تا سال 2024، این پروژه می تواند 60000 تن لیتیوم در سال تولید کند که برای تامین 6 میلیون وسیله نقلیه الکتریکی کافی است و Hell’s Kitchen را به بزرگترین تولید کننده لیتیوم ایالات متحده تبدیل می کند.

نیروی نوآوری با طراحی مجدد کالاها و خدمات برای کاهش یا حذف نیاز به منابع کمیاب، محدودیت ها را به فرصت تبدیل کنید.

برای مقابله با کمبود کبالت، پاناسونیک میزان کبالت باتری های خودروهای خود را به کمتر از 5 درصد کاهش داده است و این شرکت انتظار دارد ظرف دو تا سه سال آینده باتری های بدون کبالت تولید کند. در همین حال، محققان دانشگاه علم و صنعت ملک عبدالله (KAUST) فرآیندی را برای استخراج لیتیوم از آب دریا توسعه داده اند، جایی که این عنصر نسبتاً فراوان است.

استخراج مقدار کسب‌وکارها یا محصولات کاملاً جدیدی بسازید که منابع پایداری را در اختیار دیگران قرار می‌دهند، یا برای محصولاتی که بر مواد پایدار متکی هستند، از قیمت‌های برتر برخوردار شوید.

رشد در بازار خودروهای برقی باعث افزایش تقاضا برای نیکل شده است. شرکت‌های معدنی که دارای زنجیره تامین تمیز و قابل ردیابی برای نیکل با کیفیت بالا، سبز و کلاس 1 هستند، تقاضای بالایی دارند و باید از قیمت بالایی برخوردار باشند. تسلا قراردادی را با BHP، یک شرکت معدنی چندملیتی، امضا کرد تا یک قرارداد تامین بلندمدت برای نیکل پایدار تضمین کند. علاوه بر تامین امنیت، این دو شرکت همچنین توافق کرده‌اند که برای افزایش پایداری زنجیره تامین باتری، کاهش انتشار کربن از عملیات مربوطه خود و تمرکز بر قابلیت ردیابی مواد خام از طریق بلاک چین با یکدیگر همکاری کنند.

بازار را گسترش دهید.

 از سیاست‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایی حمایت کنید که نوآوری‌های فناوری را امکان‌پذیر می‌کنند، عرضه را گسترش می‌دهند یا به توسعه جایگزین‌هایی برای منابع کمیاب انگیزه می‌دهند.

برای رفع کمبود پیش‌بینی‌شده پلاستیک‌های بازیافتی، نزدیک به 100 شرکت پیمان پلاستیک ایالات متحده را امضا کرده‌اند، کنسرسیومی به رهبری The Recycling Partnership و World Wildlife Fund. این گروه تولیدکنندگان بسته‌بندی پلاستیکی، برندها، خرده‌فروشان، بازیافت‌کنندگان، شرکت‌های مدیریت ضایعات و سیاست‌گذاران را گرد هم می‌آورد تا زباله‌های پلاستیکی را از طریق نوآوری‌های صنعتی، ارتقای زیرساخت‌ها که ظرفیت بازیافت را افزایش می‌دهد، و چارچوبی واحد برای اقتصاد دایره‌ای برای پلاستیک در سراسر ایالات متحده کاهش دهند. .

بذر بازار.

با سرمایه‌گذاری در فن‌آوری‌ها و شرکت‌هایی که هدفشان رفع تنگناهای منابع است، خطرات کمبود نوظهور را کاهش دهید.

شرکت هایی که قصد دارند محتوای پلاستیک بازیافتی را در بسته بندی های خود افزایش دهند با کمبود مواد بازیافتی مواجه هستند. تجزیه و تحلیل BCG نشان می دهد که تا سال 2025 تقریباً 45 درصد از تقاضا برای پلاستیک های بازیافتی برآورده نمی شود. یونیلیور اهداف بلندپروازانه ای را برای اطمینان از اینکه 100 درصد بسته بندی های پلاستیکی خود تا سال 2025 کاملاً قابل استفاده مجدد، قابل بازیافت یا کمپوست است، تعیین کرد. یک صندوق سرمایه گذاری خصوصی که شرکت هایی را در طول زنجیره ارزش به منظور افزایش بازیافت، کاهش ضایعات و ایجاد یک اقتصاد دایره ای خریداری می کند.

گزینه ها را آربیتراژ کنید با آربیتر کردن کمبود عرضه و پویایی قیمت در مناطق مختلف جغرافیایی، مزیت رقابتی ایجاد کنید.

استاندارد سوخت کم کربن کالیفرنیا، که به دنبال کاهش 20 درصدی شدت کربن سوخت های حمل و نقل تا سال 2030 است، تقاضای زیادی برای گاز طبیعی تجدیدپذیر ایجاد کرده است. در پاسخ، کشاورزان لبنیات در چندین ایالت غرب میانه میلیون ها دلار در پروژه های بیوگاز سرمایه گذاری کردند. Amp Americas، یک شرکت انرژی های تجدیدپذیر، با توسعه و مدیریت پروژه های بیوگاز لبنیات در سراسر غرب میانه و سپس فروش گاز طبیعی تجدیدپذیر به بازار حمل و نقل سوخت کالیفرنیا، در این بازار جدید سرمایه گذاری می کند.

به صورت دسته جمعی عمل کنید.

 برای رفع محدودیت‌های عرضه، ائتلاف‌های صنعتی و فرابخشی از جمله دولت‌ها و سازمان‌های غیردولتی را تسریع کنید یا در آن شرکت کنید.

سوخت پایدار هوانوردی (SAF) می تواند شدت کربن پرواز را تا 80 درصد کاهش دهد، اما در حال حاضر تنها 0.1 درصد از عرضه جهانی را تشکیل می دهد. برای ایجاد بازار برای SAF با کیفیت بالا، اعضای شرکتی Sustainability Aviation Buyers Alliance با همکاری صندوق دفاع محیطی و موسسه کوه های راکی ​​برای توسعه یک سیستم گواهی SAF، گسترش فرصت های سرمایه گذاری SAF و تسریع استفاده از SAF کار می کنند. کاهش انتشار گازهای هوایی در اکتبر 2021، ده شرکت هواپیمایی جهانی و گروه مشاوره بوستون، گروه ویژه هوانوردی را برای سرعت بخشیدن به پیشرفت‌ها در فناوری‌های نوظهور مانند فن‌آوری‌های هیدروژن و سوخت‌های مصنوعی، تأسیس کردند تا به صنعت کمک کنند به انتشار خالص صفر برسد.

انطباق مدل کسب و کار برای پایداری

اولین قدم در شناسایی، غلبه بر و ایجاد مزیت رقابتی در موارد کمبود منابع، استفاده از نوآوری مدل کسب و کار پایدار (SBM-I) است. SBM-I شرکت ها را قادر می سازد اولویت های زیست محیطی، اجتماعی و مالی را ترکیب کنند. مدل کسب و کار اصلی خود را دوباره تصور کنید و پایداری را به مزیت رقابتی تبدیل کند.

در بررسی ما از بیش از 115 مطالعه موردی SBM-I، بیش از 20٪ به حوزه های کمیابی شناخته شده پرداختند و بیش از 50٪ حداقل از سه استراتژی که در بالا توضیح داده شد در کارنامه خود استفاده کردند.

اما بسیاری از شرکت های پیشرو فقط از SBM-I برای غلبه بر کمبودها در زنجیره تامین خود استفاده نمی کنند. آنها با کاهش کمبودهایی که مشتریان خود با آن مواجه هستند، فرصت های تجاری جدیدی را دنبال می کنند. دوبرابر تعداد شرکت‌هایی که مورد مطالعه قرار دادیم بر روی کاهش خطر کمبود در خطوط تولید خود تمرکز کرده‌اند. به عبارت دیگر، SBM-I صرفا یک حرکت دفاعی نیست. این فرصتی برای ایجاد مزیت تجاری است.

تقاضا برای منابع، قابلیت ها و زیرساخت های پایدار در سال های آینده به طور تصاعدی رشد خواهد کرد. شرکت هایی که در حال حاضر برای استفاده از یک پاسخ مبتنی بر پورتفولیو اقدام می کنند، نه تنها می توانند بر کمبود منابع غلبه کنند بلکه می توانند آنها را به یک مزیت رقابتی نیز تبدیل کنند. https://www.bcg.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *