نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 7:53 ب.ظ

گزارش ویژه تحول دیجیتال در صنعت ساخت و ساز

  • مقدمه

با توسعه فناوری های نوظهور و دسترسی آزاد بر توسعه  شفافیت و حجم داده ها و روش‌های کار با آنها از یک سو  و توسعه ابزارهای تعاملی و یکپارچه مخابراتی و اطلاعاتی نقش مهمی در مدیریت بهینه فرآیند های ساخت و ساز انواع ساختمانها و پروژه های مربوطه دارد.

زیر بخش اقتصادی ساخت‌وساز همانند سایر زیر بخشهای اقتصادی با تقاضای فزاینده‌ای برای نوآوری‌ها در زمینه فناوری‌هایی مانند اینترنت اشیا، کلان داده، تولید پیشرفته، روباتیک، چاپ سه بعدی، فناوری‌های بلاک چین و هوش مصنوعی مواجه است.

در کشورمان طراحی و مهندسی و ساخت و ساز نقش عمده ای در توسعه سایر بخشهای صنعتی از جمله فولاد و سیمان و صنایع دیگر داشته است . بنابراین ویژگی است که ساده‌سازی فرایند های ساخت و ساز و شفافیت در مدیریت اطلاعات و منطقی‌سازی و بهینه‌سازی که محرک کلیدی برای دیجیتالی‌سازی است ، می تواند بر بهره وری در تمامی ابعاد بویژه مواد و انرژی داشته باشد .

تحقیق و توسعه در مورد روش‌ها و ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مدیریت تعاملی مراحل مختلف فرآیند ساخت و ساز از جمله طراحی، ساخت و مدیریت، بایستی مورد توجه مراکز تحقیقاتی همانند مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و انجمنهای علمی و صنعتی و نیز جامعه مشاوران و پیمانکاران باشد . آنها می توانند با انجام مطالعات موردی آموزنده،به همه ذینفعان در فرآیند ساخت و ساز از جمله مالکان، طراحان، سازندگان و مدیران پروژه ها ، کمک های ویژه ای بکنند .

در این گزارش سعی بر آن است که ابعاد این موضوع بصورت کلی ارایه گردد .

  • تحول دیجیتال در صنعت مدیریت پروژه های ساختمانی

https://www.designingbuildings.co.uk نویسنده اصلیوب سایت موسسه / انجمن ICPMA

مفهوم کلیدی تحول دیجیتال بیش از یک دهه است که به طور مداوم به صنعت ساخت و ساز پیوسته است، با این حال این صنعت همچنان با چالش های قابل توجهی در اجرای صحیح آن مواجه است. نکته اصلی این است که به طور کامل درک کنیم که صنعت ساخت و ساز در هنگام اجرای فناوری جدید نگرش کاملاً متفاوتی دارد.

این صنعت درارتباط با  بازیابی و پردازش اطلاعات پیچیده است. بر خلاف فناوری اطلاعات عمومی، که در آن اطلاعات به صورت اعداد باینری پردازش می‌شوند و مشکلات با استفاده از الگوریتم‌ها حل می‌شوند، تعامل انسانی نقش مهمی در ساخت و ساز دارد و مشکلات اغلب با استفاده از ابزارهای ارتباطی توسط شرکت‌کنندگان فعال یک پروژه خاص حل می‌شوند. این جنبه متقابل به طور طبیعی ساخت و ساز را به یک صنعت منحصر به فرد با پیچیدگی های متعدد تبدیل می کند.

اهداف

هدف واضح تحول دیجیتال در ساخت و ساز کاهش نیاز به کار مجدد و کارآمدتر کردن فرآیند مدیریت ساخت و ساز است. با منحصر به فرد و پویا بودن فرآیند ساخت، اجرای موفقیت آمیز آن حتی پیچیده تر می شود و نیاز به یک فناوری نوآورانه دارد که بتواند ابتدا این پیچیدگی شناختی را کاهش دهد و سپس فرآیند را خطی کند. این به طور طبیعی ما را به هدف نهایی یعنی ناب شدن سوق می دهدهر شرکت باید و می تواند به آرامی فرآیند ساخت و ساز را در تمام مراحل متمایز، معمولاً از طراحی شروع و تا تحویل کارآمد، آسان کند. علاوه بر این، ترکیب هر دو روش ناب و مدیریت ساخت و ساز مبتنی بر فناوری منجر به فرآیند ساخت و ساز کارآمدتر می شود و در نتیجه برای مشتری ارزش ایجاد می کند.

موانع

فرآیند ساخت و ساز دارای دو مرحله بسیار مهم است: یعنی طراحی و سپس تولید/ساخت. متأسفانه شکاف قابل توجهی بین این دو وجود دارد که باعث هماهنگی ناکارآمد می شود. یک مثال واضح تغییرات مداوم در طراحی است در حالی که فاز ساخت و ساز از قبل آغاز شده است.

لازم به ذکر است که از نظر بهره وری، صنعت ساختمان در 40 سال گذشته نسبت به سایر صنایع کاهش چشمگیری داشته است. بسیاری از فعالان این صنعت با منطق انسانی کار می کنند و بنابراین نظرات، طرز فکر و استانداردهای عملکرد متفاوتی دارند. علاوه بر این، فناوری مورد استفاده در صنعت ساخت‌وساز تابع سناریوهای متفاوتی بر اساس پروژه‌های مختلف است، به این معنی که شبیه‌سازی شرایط کاری قبل از اجرای واقعی فعالیت آسان نیست. بنابراین، مقایسه صنعت ساختمان با سایر صنایع متفاوت است.

یکی از موانع اصلی در اجرای دیجیتالی شدن در صنعت این است که چگونه به این موضوع رسیدگی شود که بخش‌های قابل توجهی از فرآیند ساخت و ساز در محل انجام می‌شود – مانند چیدن آجر، رنگ‌آمیزی، گچ‌کاری و غیره. تغییر از فرآیندهای کار دستی به دیجیتالی‌سازی جامع،  مانند پیش ساخت ، می تواند جایگزین بسیاری از مشاغل در صنعت  با تأثیرات اجتماعی مستقیم و ناخواسته شود. علاوه بر این، یک تحول دیجیتالی متعادل مورد نیاز است تا جوهر فرآیندهای ساخت و ساز منحصر به فرد در تعقیب انقلاب دیجیتال گم نشود.

  • تاثیر تحول دیجیتال بر استراتژی متنوع شرکت های ساختمانی

https://www2.deloitte.com نویسنده: ژائو پائولو دومینگوس، خواکیم دوارته اولیویرا، فیلیپه سوزا فاریا

صنعت ساخت و ساز در سطح جهانی در یک محیط بسیار رقابتی و با حاشیه سود کم عمل می کند. رویدادهای غیرمنتظره، مانند بحران کنونی COVID-19، چالش‌های دیگری را به همراه دارد. شرکت های مهندسی و ساخت و ساز (E&C) سبدهای تجاری خود را متنوع کرده اند. انگیزه های پشت این امر برای همه بخش ها مشترک است و شامل رشد، هم افزایی، کاهش ریسک و بازگشت جریان نقدی و ثبات است. تحول دیجیتال چالش های جدید و فرصت های متنوع جدیدی را به همراه دارد. در این  بخش به بررسی چگونگی افزایش رشد شرکت‌های E&C در حال حاضر و آینده می‌پردازیم.

انگیزه شرکت ها برای تنوع بخشیدن به کسب و کارشان چیست؟

شرکت ها همچنان به بازنگری و بهبود کسب و کار خود ادامه می دهند تا از مجموعه ای از محرک های خاص، شامل فعالیت های ساخت و ساز و غیر ساخت و ساز استفاده کنند. این موارد عبارتند از: افزایش هم افزایی، بهره برداری از مزیت رقابتی و دانش، و همچنین سودآوری بالاتر، چرخه عمر کوتاه تر احداث و درآمدهای تکرارشونده بیشتر از فعالیت های غیرساختمانی. با این حال، از آنجایی که این فعالیت ها معمولاً به سطوح سرمایه گذاری بالاتری نسبت به ساخت و ساز ناب نیاز دارند، تنوع مستلزم خطراتی مانند بار بدهی است.

استراتژی تنوع دو طرفه

گروه های ساختمانی در حال تنوع بخشیدن به سبد کسب و کار خود بوده اند و اخیراً این کار را بیشتر از طریق فعالیت های M&A ( ادغام و خرید )انجام داده اند. آنها این کار را با ارائه خدمات غیرساختمانی به مشتریان ساخت و ساز و انجام چندین فعالیت شامل چرخه عمر دارایی انجام می دهند.

01. ارائه خدمات غیر ساختمانی به مراجعین

شرکت ها طیف کاملی از راه حل ها را برای استخراج ارزش از فناوری ها و انتظارات تجاری کلیدی هر مشتری ارائه می کنند. هدف اصلی تغییر از تمرکز انحصاری بر E&C به تبدیل شدن به یک شریک تجاری “کامل” است.در دهه های اخیر، شرکت ها عمدتاً در توسعه ارائه خدمات خود در زمینه مشاوره، راه حل های کارکنان، تدارکات و زنجیره تامین، املاک و مستغلات و مدیریت (مانند مدیریت عملیات، مدیریت امکانات و فناوری اطلاعات) سرمایه گذاری کرده اند. برخی از بازیکنان نیز در زمینه های کمتر مرتبط مانند مد و مهمان نوازی سرمایه گذاری می کنند.

02. انجام فعالیت های متنوع در چرخه عمر دارایی

گسترش سبد کسب و کار همچنین به معنای ارائه مجموعه ای یکپارچه از راه حل ها در طول چرخه عمر دارایی است. شرکت ها برای تبدیل شدن به ارائه دهندگان راه حل نهایی، سرمایه گذاری زیادی در امتیازات، مدیریت آب و زباله، سیستم ها و تولید انرژی، راه حل های نگهداری و مدیریت دارایی، بازسازی و نوسازی انجام داده اند.

  • تاثیر تحول دیجیتال بر استراتژی متنوع شرکت های ساختمانی و دستور کار برای آینده

Construction 4.0 به تغییر صنعت از طریق دیجیتالی شدن (برای مثال از طریق اتوماسیون سایت های ساخت و ساز و هوش مصنوعی) ادامه خواهد داد. اختلال در بازار، شرکت ها را مجبور می کند که چابک باشند، یعنی استراتژی و عملیات خود را به موقع ارزیابی کنند. شرکت ها باید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشند تا بتوانند سریع خود را با بازار تطبیق دهند، به اندازه کافی ناب باشند تا بتوانند به اندازه کافی رقابتی و نوآور باشند تا خدمات با کیفیت و جدید ارائه دهند. در کمتر از ده سال، ما شاهد یک صنعت و تجارت گسترده خواهیم بود.

در E&C، کاوش در راه‌های جدید برای رشد، اتحاد سازنده برای ایجاد سود و ایجاد سهم بازار باقی خواهد ماند. درآمد و دانش از طریق مراکز نوآوری اختصاصی، انکوباتورها و شتاب دهنده‌های کسب‌وکار و طرح‌های سرمایه‌گذاری شرکتی افزایش خواهد یافت. مزیت رقابتی و موقعیت استراتژیک در بازار از طریق مشارکت با دانشگاه‌ها، استارت‌آپ‌ها و کارشناسان در حوزه‌های دانش/فناوری خاص به دست می‌آید و شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا به طور بالقوه متخصص شوند. مشارکت در بحث‌ها و ابتکارات بازارهای متقابل و تقویت موقعیت در زنجیره ارزش با کسب سهام از طریق فعالیت M&A قابل دستیابی است. این مسیری است که منجر به بهبود عملکرد مالی و مدیریت ریسک و افزایش سهم بازار می‌شود، خواه بر کسب‌وکار اصلی متمرکز باشد یا نباشد.

در عین حال، انتظار می‌رود شرکت‌های E&C با سطوح مختلف تنوع، از ساخت‌وساز خالص گرفته تا گروه‌های متنوع، با پیروی از استراتژی‌های خاص خود، به شیوه‌ای متفاوت وارد بازار شوند. برای شرکت های متنوع، آینده معاملات و چالش های بیشتری را به همراه خواهد داشت.

گروه‌های ساخت‌وساز با حضور گسترده در بخش‌های مختلف، ابتدا باید ارزیابی کنند که به کدام بخش‌ها خدمت کنند، حتی قبل از تعریف دارایی‌ها/ابتکاراتی که در آن سرمایه‌گذاری می‌شود. به طور شهودی، آن‌ها باید انتخابی باشند و سرمایه‌گذاری‌ها را اولویت‌بندی کنند و بین ایجاد فعالیت اصلی، ادغام زنجیره ارزش و پذیرش کسب‌وکارهای جدید انتخاب کنند. با وجود این، و با پیروی از روندهای بازار، بخش ساخت و ساز همچنان بیشترین سهم از پای را پس از واگذاری غیر سرمایه گذاری خواهد داشت.

  • چگونه مدیریت ساخت و ساز دیجیتال به سرعت تحویل پروژه کمک می کند
https://www.digitalconstructionworks.com

با کاهش اندازه و پیچیدگی، فکر می کنید ساختن چیزی یک فرآیند ساده است. شما با یک طراحی شروع می کنید، یک طرح ایجاد می کنید، منابع مورد نیاز را انتخاب و جمع آوری می کنید، دارایی را ایجاد می کنید، پول می گیرید و به خانه می روید. با این حال، در دنیای واقعی، هیچ چیز ساده نیست.

چه چیزی پروژه ها را عقب نگه می دارد؟

پروژه های ساخت و ساز اغلب به دلایل مختلف به تعویق می افتد. مشکلات زنجیره تامین، تغییرات محدوده، خطاهای طراحی، مشکلات ارتباطی، خطرات پیش بینی نشده  تنها برخی از موانعی هستند که در پروژه ها با آن مواجه می شوند. این مشکلات با اتکای مداوم صنعت به کاغذ یا سایر ابزارهای قدیمی برای مدیریت طراحی، فرآیندهای عملیاتی، زنجیره تامین، ارتباطات و محصولات قابل تحویل تشدید می‌شوند.

دیجیتال چگونه می تواند کمک کند؟

مدیریت ساخت و ساز دیجیتال، از طریق مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) و یک محیط داده متصل، امکان مشاهده گسترده و دقیق تمام مراحل پروژه را فراهم می کند و به کاهش یا اجتناب از مشکلاتی که می تواند پروژه را متوقف کند، کمک می کند.

مزیت مهم یک فرآیند ساخت دیجیتال کامل، توانایی آن در پیش بینی و واکنش پذیری آن است. برخلاف فرم‌های دیجیتال قبلی، دوقلوسازی دیجیتال از طریق BIM فراتر از سرعت بخشیدن به فرآیندهای آنالوگ است و باعث بهبود در شیوه‌های مدیریت پروژه اصلی می‌شود و در نتیجه تاخیرهای پروژه را کاهش می‌دهد.

استفاده از دوقلوهای دیجیتال از همان ابتدا مشکلات بالقوه را شناسایی می کند. از آنجایی که دوقلوها به طور مداوم در طول ساخت و ساز به روز می شوند، می توان مشکلات را زودتر شناسایی کرد تا به سرعت آنها را برطرف کرد. و با اضافه شدن زمان، هزینه و مقادیر، دوقلوهای دیجیتال می توانند هر جنبه ای از چرخه عمر پروژه را کنترل کنند.

فراتر از 3D کاوش 4D و 5D BIM

کنترل شدن واقعی و با بصیرت یک پروژه یک عامل کلیدی در حفظ برنامه ها در مسیر است. با این حال، به دست آوردن دید عمیق از طریق فرآیندهای مبتنی بر آنالوگ دشوار است. 3D BIM به سرعت تحویل پروژه از طریق نمایش گرافیکی داده‌ها کمک می‌کند که شرکت‌کنندگان را قادر می‌سازد تا مراحل ساخت و ساز را مرحله به مرحله در طول مراحل طراحی و برنامه‌ریزی طی کنند و مشکلات احتمالی در طراحی، فرآیندهای ساختمان، گردش کار، ایمنی و سایر نگرانی‌ها را پیش‌بینی کنند.

افزودن 4D BIM عنصر زمان را به مدل های 3 بعدی اضافه می کند و برنامه ریزی یکپارچه برنامه و تنظیم زمان واقعی را تسهیل می کند. اطلاعات 4 بعدی همچنین امکان استفاده بهینه از منابع را فراهم می کند و بینشی در مورد چگونگی پیشرفت پروژه می دهد.

حرکت به BIM 5 بعدی، هزینه و تولید کمیت را در ماتریس طراحی ادغام می کند. این به تولید تخمین‌های پروژه با کیفیت بالاتر کمک می‌کند و می‌تواند در مراحل اولیه برای بررسی اینکه چگونه انتخاب‌های طراحی و فرآیند بر هزینه‌های پروژه تأثیر می‌گذارد، استفاده شود. استفاده از 5 بعدی در طول ساخت و ساز واقعی ادامه می یابد، بینشی در مورد هزینه های پیش بینی شده در مقابل واقعی، و درک فوری از تاثیر مالی تغییرات پروژه در طول چرخه ساخت و ساز ارائه می دهد.

مدیریت ساخت و ساز دیجیتال همچنین یک مانع عمده برای تحویل به موقع پروژه را برطرف می کند: ارتباطات. از آنجایی که تغییرات در هر نقطه از پروژه بلافاصله در هر جنبه از داده های پروژه منعکس می شود، مشابه روشی که یک صفحه گسترده کار می کند، شرکت کنندگان دیگر مجبور نیستند به ایمیل، تماس های تلفنی یا مکالمات حضوری اعتماد کنند تا از اتفاقاتی که تهدیدی برای آینده هستند مطلع شوند.

به سوی آینده ای کاملا دیجیتالی

در حالی که شرکت ها به طور فزاینده ای پتانسیل مدیریت ساخت و ساز دیجیتال را برای کمک به برآوردن برنامه ها و اهداف پروژه درک می کنند، آنها اغلب تمایلی به تعهد به پذیرش در سطح سازمان ندارند و به فرآیندهای قدیمی و ابزارهای نرم افزاری که اغلب به خوبی با سایر ذینفعان کار نمی کنند، می چسبند. فقدان یک منبع واحد و محیط داده متصل منجر به اشتباهات پروژه  می شود که می تواند منجر به تاخیرهای پرهزینه، کاهش بهره وری و حتی شکست پروژه شود.

اجرای موفق ساخت و ساز دیجیتال شامل:

  • ارزش افزوده در حال انجام – ارزش تحویلی همیشه باید از سرمایه گذاری پروژه ای به پروژه دیگر بیشتر باشد.
  • کاهش پیچیدگی – شرکت‌ها فقط باید شاهد پیشرفت‌ها در روال کار روزانه خود باشند، بدون اینکه از فناوری که این تحول را به وجود می‌آورد آگاه باشند.
  • کارایی عملیاتی – دیجیتالی کردن هر فرآیندی باید بدون تأثیر منفی بر سایر حوزه های عملیات، کارایی را افزایش دهد.

مدیریت ساخت و ساز دیجیتال، برای اولین بار، یک منبع واقعا کاربردی و منفرد از اطلاعات بلادرنگ را ارائه می دهد که برای همه ذینفعان یک پروژه قابل دسترسی است. این محیط‌های داده‌ای متصل، مشارکت‌ها و همکاری‌های جدید را هدایت می‌کنند، جریان کار ساخت‌وساز را بهبود می‌بخشند، چرخه‌های عمر پروژه را کوتاه می‌کنند و به نتایج بهتری منجر می‌شوند.

  • پنج راه تحول دیجیتال و بهینه سازی صنعت ساخت و ساز

صنعت ساخت و ساز به دلیل مقاومت در برابر پذیرش فناوری شهرت دارد، اما تصمیم گیرندگان به سرعت متوجه می شوند که این امر اجتناب ناپذیر است. از آنجایی که ساخت‌وساز به قطعات متحرک و شرکای زیادی نیاز دارد، شرکت‌های بیشتری از تحول دیجیتال برای هماهنگ کردن افراد خود و ساده‌سازی عملیات تجاری استقبال می‌کنند، که به معنای کنار زدن سیستم‌های آنالوگ برای همیشه است.

تحول دیجیتال به عنوان فرآیند ادغام فناوری دیجیتال در تمام جنبه های عملیات یک کسب و کار تعریف می شود. برای ساخت و ساز، این به معنای پیاده سازی ابزارهای دیجیتال و فناوری است که از قدرت داده ها برای کارآمدتر، مولدتر و ایمن تر کردن عملیات استفاده می کند. ابزارها و راه حل های دیجیتال اغلب دقیقاً در دستان کارمندان میدانی، سرکارگران و سرپرستان پروژه با برنامه های تلفن هوشمند قرار می گیرند تا کارهای روزمره مانند ردیابی زمان، هزینه کار و مدیریت تجهیزات تا ثبت سفارشات خرید، ایمنی و حوادث خطر و فرم های گزارش میدانی را مدیریت کنند.

یک جنبه منفی وجود دارد. تحول دیجیتال یک راه حل فوری و یکسان برای همه نیست. در عوض، این یک روند مداوم تغییر به سمت فناوری های دیجیتال است. و در حالی که پیاده‌سازی و راه‌اندازی فناوری‌های جدید ممکن است باعث شود برخی در صنعت ساختمان‌سازی ترمز کنند، یک دلیل بزرگ وجود دارد که تحول دیجیتال تنها راه رو به جلو است و آن بازگشت سرمایه است .

تحول دیجیتال یک سرمایه گذاری هوشمند و صرفه جویی در هزینه است. همچنین با بهره وری و ارتباطات بهینه در سراسر صنعت، عصر جدیدی از ساخت و ساز را آغاز می کند.

مزایای تصویر بزرگ تحول دیجیتال

مدیران ساخت‌وساز آینده‌نگر شرکای فناوری را با راه‌حل‌هایی انتخاب می‌کنند که از اتوماسیون استفاده می‌کنند، ارتباطات بلادرنگ را امکان‌پذیر می‌کنند و همکاری، کارایی و ایمنی را بهبود می‌بخشند تا پروژه‌ها را در مسیر و بودجه نگه دارند. با این حال، این ابزارهای دیجیتال تنها بخشی از پازل تحول دیجیتال و در میان مزایای فراوان این فرآیند هستند.

 در اینجا پنج راه برای بهینه سازی صنعت ساخت و ساز توسط تحول دیجیتال آورده شده است:

1. بهره وری کارکنان

 روش های سنتی و آنالوگ اغلب مملو از خطاهای انسانی هستند. آنها فرآیندها را کند می کنند، هیچ روش مناسبی برای جمع آوری و/یا تجزیه و تحلیل داده ها ارائه نمی دهند، و فعالیتهای ذخیره سازی آنها نیز هزینه بر است. این سیستم ها همچنین تمایل دارند با مدیریت بیش از حد کار کنند و بار اداری غیر ضروری را بر دوش کارکنان در حوزه و اداره وارد می کنند. فرم‌ها و فرآیندهای ساخت و ساز که در دنیای فیزیکی باقی می‌مانند نیز احتمال ارتباط نادرست را افزایش می‌دهند.

در پایان، بسیاری از شرکت‌ها در نهایت نمی‌توانند مقیاس واقعی عملیات خود را انجام دهند، زیرا در کاغذبازی گرفتار شده‌اند و فرآیندهای نامنظم و ناکارآمدی را مدیریت می‌کنند که دیگر برای کسب‌وکارشان کار نمی‌کند. با استفاده از ابزارهای دیجیتال، شرکت‌ها می‌توانند با کاهش خطای انسانی و ساده‌سازی فرآیندهای کسب‌وکار خود، سود کسب کنند. راه‌حل‌های فنی مناسب می‌توانند با حذف کارهای غیرضروری و افزایش ارتباطات و گزارش‌دهی شرکت، بهره‌وری را افزایش دهند.

2. افزایش چابکی

 در حالی که جهان در بهار گذشته به شدت متوقف شد، صنعت ساخت‌وساز در بحبوحه همه‌گیری کووید-19 برای محافظت از کارگران و ادامه پروژه‌های ضروری به جلو حرکت کرد. این امر از طریق تحول دیجیتال امکان پذیر شد. ابزارهای دیجیتالی در دست کارگران میدانی، مدیریت پروژه و کارکنان اداری به این معنی است که شرکت ها می توانند عملیات خاصی را به صورت آنلاین انجام دهند و داده ها را مستقیماً از میدان جمع آوری کنند. کارگران می‌توانند از طریق تلفن‌های هوشمند خود به ساعت مراجعه کنند و به نظرسنجی‌های ایمنی دیجیتال پاسخ دهند، فیلم‌های ایمنی را پخش کنند، مسائل ایمنی و خطرات را گزارش کنند و همچنین کار روزانه خود را بدون تماس با کارگر دیگری پیگیری کنند.

ابزارهای دیجیتالی که هم داده‌های میدانی زنده را جمع‌آوری و تولید می‌کنند برای تصمیم‌گیری ضروری باقی خواهند ماند. با این اطلاعات که به لطف ابزارهای دیجیتال آماده است، شرکت ها می توانند تصمیمات مهمی را در حال حرکت بگیرند. اگر داده ها نشان دهند که یک پروژه عقب مانده است، کارکنان و تجهیزات را می توان از یک پروژه به پروژه دیگر منتقل کرد تا همه پروژه ها در برنامه زمان بندی شوند.

3. کاهش هزینه های بلند مدت

 برخی از پیمانکاران از هزینه‌های مرتبط با تبدیل دیجیتالی کسب‌وکارها چشم پوشی می‌کنند. با این حال، عدم اجرای فناوری بسیار پرهزینه‌تر است. یک پیمانکار تخصصی تجاری مستقر در تگزاس پس از سه برابر شدن تعداد کارمندان، یک استراتژی تحول دیجیتال را اجرا کرد و کارت زمان کاغذی پیمانکار و سیستم های جمع آوری داده ها را غیرقابل مدیریت کرد. این شرکت یک راه حل مدیریت نیروی کار سیار را اتخاذ کرد که ردیابی زمان، گزارش های میدانی و هزینه کار را همگام سازی می کرد. این شرکت در 12 ماه اول بیش از 1 میلیون دلار صرفه جویی کرده است که فقط از ساعات معمولی و ساعات اضافه کاری صرفه جویی کرده است.

یک شرکت بتن واقع در تگزاس، یک پلت فرم نیروی کار سیار را در ترکیب تحول دیجیتال خود ادغام کرد تا فرم های کاغذی برای درخواست های مواد برای سفارش خرید حذف شود. با استفاده از فرم‌های دیجیتال، کارکنان دفتر شرکت سفارش‌های خرید را سریع‌تر دریافت کردند و قیمت‌های بهتری را با اطلاعات دقیق‌تر دریافت کردند و ۱۵۴۰۰۰ دلار در مواد صرفه‌جویی کردند. این شرکت همچنین به یک راه حل پیشرفته ردیابی زمان دیجیتال در زمان واقعی با GPS و تشخیص چهره روی آورد تا در 12 ماه اول استفاده از این ابزارهای تأیید اضافی، 729,00 دلار صرفه جویی کند. بدون پذیرش فناوری و تحول دیجیتال، شرکت ها این پس انداز را در مدت یک سال مشاهده نمی کردند. همانطور که هر شرکت تحول دیجیتال خود را گسترش می دهد، همچنان شاهد کاهش هزینه های بیشتر خواهد بود.

4. داده های تلفیقی

 تیم های ساختمانی اغلب در سیلوهای اطلاعاتی کار می کنند. با پذیرش تحول دیجیتال و استفاده موثر از ابزارهای دیجیتالی در دسترس، شرکت‌های ساختمانی می‌توانند تیم‌های مستقل خود را به هم متصل کرده و کار، ایمنی، خرید، سفارش‌های تغییر، پیشرفت و مدیریت تجهیزات را در یک مکان ادغام کنند. این بدان معناست که داده‌های عملی را می‌توان در دست کسانی قرار داد که بر تغییر تأثیر می‌گذارند. با ادغام و همگام سازی داده ها در بخش ها و تیم ها، شرکت ها می توانند عملیات خود را هماهنگ کنند و تصمیمات بهتری بگیرند.

5. رقابت در بازار

توسعه دهندگان و مالکان اکنون در هنگام ارزیابی پیشنهادها به دنبال فناوری یک پیمانکار هستند. مشتریان می خواهند با شرکت هایی کار کنند که پروژه را در زمان مقرر و در حد بودجه تکمیل می کنند. آنها به طور فزاینده ای پیمانکارانی را انتخاب می کنند که از فناوری استفاده می کنند تا اطمینان حاصل شود که این اتفاق می افتد، حتی اگر پیشنهاد پیمانکار مذکور پایین ترین قیمت دریافتی نباشد.

برای مشتریان، فناوری به دید بهتر به پروژه ها تبدیل می شود. گزارش و تأخیر صورت‌ وضعیتها دیگر قابل قبول نیست. و نباید باشند. فناوری امروزی به شرکت ها اجازه می دهد زمان، هزینه های شغلی و پیشرفت پروژه را در یک مکان جمع آوری کنند. این داده‌ها اغلب درست در میدان جمع‌آوری می‌شوند و با یک سیستم ERP یکپارچه می‌شوند به این معنی که مدیران پروژه، و بنابراین مشتریان، تصاویر دقیقی از هزینه‌های کار و تولید در زمان واقعی دریافت می‌کنند.

تحول دیجیتال یک فرآیند مستمر است که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا عملیات را ساده‌تر کنند، هزینه‌ها را کاهش دهند و به اهداف دست یابند. تحقق تحول دیجیتال با برداشتن گام ها به دست می آید. آنها نباید بزرگ باشند. هر گامی برای دیجیتالی کردن عملیات تجاری گامی به سوی تحول دیجیتال و سرمایه گذاری بر روی صرفه جویی در زمان و هزینه ها برای سال های آینده است.

  • اکوسیستم های دیجیتال: بهبود کارایی در صنعت ساخت و ساز

1 مارس 2022 -https://techxplore.com – توسط Fraunhofer-Gesellschaft

پنجره نمای کلی پروژه در پلت فرم Infra-Bau 4.0.

پروژه های ساختمانی در مقیاس بزرگ معمولاً شامل هماهنگی گسترده است. با این حال، در عمل، روشی که در آن اطلاعات بین ذینفعان ساخت و ساز مبادله می شود، اغلب به یک فرآیند چند مرحله ای ناسازگار ختم می شود. اکنون، یک پروژه کنسرسیومی تحت رهبری فنی و علمی موسسه Fraunhofer برای مهندسی نرم افزار تجربی IESE در حال کار بر روی یک راه حل دیجیتالی در قالب پلت فرم Infra-Bau 4.0 است که شبکه ای را ایجاد می کند که هر ذینفع را در یک پروژه زیرساختی جذب می کند و ابزاری برای ترسیم منابع و فرآیندها به صورت دیجیتالی فراهم می‌کند و برنامه‌ریزی و زمان‌بندی مجدد فعالیت‌ها را در طول فرآیند ساخت آسان‌تر می‌کند.

ساخت و سازهای زیادی در آلمان در حال انجام است – اما صنعت ساخت و ساز به دور از بهره برداری کامل از فرصت های ارائه شده توسط دیجیتالی شدن است. روش‌های کاری جدید مانند مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) می‌توانند داده‌های برنامه‌ریزی دیجیتالی را ارائه دهند، اما هنوز در مقیاس وسیع‌تری پیاده‌سازی نشده‌اند – و برای مقابله با سناریوهایی که شامل شبکه‌سازی و زمان‌بندی مجدد در کوتاه‌مدت هستند، چندان مجهز نیستند. که در سایت های ساختمانی رایج هستند. این بدان معناست که پروژه های ساختمانی هنوز بسیاری از مراحل خود را به صورت جداگانه و با استفاده از روش های دستی آغاز می کنند و فاقد رویه های خودکار، هماهنگ و شفاف و همچنین استانداردهای ارتباطی و برنامه ریزی منسجم هستند.

پروژه Infra-Bau 4.0 قصد دارد این شکاف را برطرف کند. با کمک بودجه وزارت دیجیتال و حمل و نقل فدرال آلمان (BMDV)، تعداد زیادی از شرکای کنسرسیومی از علم و صنعت ساخت و ساز در حال توسعه یک پلت فرم ارتباط دیجیتال هستند که طراحی پروژه های زیرساختی کارآمدتر را ممکن می سازد. در نتیجه حجم کار، زمان و هزینه های مربوطه را کاهش دهید. Fraunhofer IESE در Kaiserslautern رهبری فنی و علمی را ارائه می دهد و سال ها تخصص خود را در اکوسیستم های دیجیتال به این پروژه می آورد. دنیس فت، کارشناس “فناوری های امنیتی و حریم خصوصی”  توضیح می دهد: “زمانی که در مورد اکوسیستم های دیجیتال صحبت می کنیم، منظور شبکه های فنی-اجتماعی است که در آن شرکت ها، فناوری و مردم با استفاده از یک پلت فرم دیجیتال با یکدیگر همکاری می کنند و هر یک از ذینفعان از مشارکت سود می برند. “به عنوان بخشی از این پروژه، موسسه ما موضوع را از یک دیدگاه کل نگر بررسی کرد، چیزی که شامل این بود که از خود بپرسیم چگونه یک پلت فرم صنعت ساخت و ساز باید ساختار داشته باشد، چگونه می توانیم مشارکت را تشویق کنیم و چگونه می توانیم اطمینان حاصل کنیم که داده ها به طور ایمن مبادله می شوند.”

متا پلتفرم در حال کشیدن رشته ها

همه این ملاحظات باعث ایجاد پلتفرم Infra-Bau 4.0 شده است، یک اکوسیستم دیجیتالی که تمام ذینفعان یک پروژه ساختمانی، از مدیران و برنامه ریزان سایت گرفته تا کارگران ساختمانی را به هم متصل می کند. حتی امکان ادغام ماشین آلات ساختمانی وجود دارد. این پلتفرم تمام این اطلاعات را می گیرد و یک سلسله مراتب پروژه دیجیتالی را ترسیم می کند که وضعیت واقعی در سایت ساخت و ساز را منعکس می کند. هر فرد دارای حساب کاربری خود است که می تواند از آن برای تعامل با سایر شرکت کنندگان استفاده کند و تبادل اطلاعات به وضوح ساختار یافته و قابل ردیابی است.

این پلتفرم تصویری واضح از سلسله مراتب پروژه را ارائه می دهد. اعتبار: Fraunhofer-Gesellschaft

Feth می‌گوید: «برای ما مهم بود – و هنوز هم هست – که پلتفرم ما هیچ کار اضافی برای ذینفعان ایجاد نکرد و این برنامه حاوی هیچ مانعی نبود». ما همچنین قصد نداریم با هیچ راه حل موجود دیگری رقابت کنیم. برعکس، همه ذینفعان در واقع به تعامل با ابزارهای معمول خود ادامه می دهند و متا پلتفرم رشته ها را در پس زمینه می کشد به گونه ای که امکان تبادل را فراهم می کند. اطلاعات.” از نرم‌افزار BIM گرفته تا راه‌حل‌های مدیریت پروژه و کاربردهای خاص ماشین‌آلات ساختمانی، این پلت‌فرم در حال حاضر با ابزارهای متعدد سایت ساخت‌وساز که به آسانی در صنعت در دسترس هستند، سازگار است.

نه تنها تبادل داده ها را امکان پذیر می کند، بلکه به طور هوشمندانه ای از روش های هوش مصنوعی برای استفاده مجدد از داده ها استفاده می کند، همانطور که Feth توضیح می دهد: “در حال حاضر، برنامه ریزان معمولاً در صورت ایجاد تغییرات برنامه ریزی نشده در حین ساخت، باید راه حل های دستی پیدا کنند. این پلتفرم، داده‌های جمع‌آوری‌شده را ادغام می‌کند و به برنامه‌ریزان پیشنهادهای مفید و مستدل برای تصمیم‌هایی که می‌توانند اتخاذ کنند، با پارامترهای بهینه‌شده مانند هزینه و زمان ارائه می‌دهد.”

پروژه پیگیری در حال حاضر در حال انجام است

پروژه Infra-Bau 4.0 در تابستان 2020 راه اندازی شد و شرکای پروژه در ابتدا صرفاً بر مرحله ساخت و ساز تمرکز داشتند. به عنوان اولین قدم، آنها مطالعات موردی واقع بینانه را به منظور تعیین الزاماتی که پلتفرم باید برآورده کند، تجزیه و تحلیل کردند. آنها سپس بر روی طراحی فنی و جزئیات قبل از اجرای واقعی پلت فرم متمرکز شدند. مراحل بعدی شامل یک ارزیابی گسترده از عملکرد پلت فرم و یک رویداد نهایی بود. این پروژه در پایان سال به طور رسمی تکمیل شد. دنیس فت از دستاوردهایی که شرکای پروژه تاکنون به دست آورده اند بسیار خوشحال است: “ما حجم عظیمی از کار را در مدت 18 ماه انجام داده ایم و نشان داده ایم که پلت فرم ارتباطی ما بسیار متنوع است و حاوی فناوری است که در عمل کار می کند. کنسرسیوم و حامیان ما متقاعد شده اند که ایده ما پتانسیل زیادی دارد.” در نتیجه، پروژه پیگیری در حال حاضر در حال انجام است و انتظار می رود به زودی راه اندازی شود. این بار، برنامه های شرکای پروژه شامل گسترش تمرکز برای پوشش سایر مراحل مربوط به مراحل ساخت و ساز و پیاده سازی و ارزیابی پلت فرم در یک زمینه ساخت و ساز واقعی است

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *