نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 اردیبهشت 1403 9:26 ق.ظ

ماجرای رتبه پایین ایران در تولید فناوری چیست؟

۱۴-۱۲-۱۴۰۰

ماجرای رتبه پایین ایران در تولید فناوری چیست؟

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت معتقد رتبه پایین ایران در حوزه تولید فناوری حاکی از آن است که با وجود رتبه مناسب کشور در افزایش سطح دانش و آموزش عالی در دنیا؛ به همان اندازه در راستای ارتقای نوآوری و تکنولوژی از آنها استفاده نشده است.

جعفر توفیقی داریان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره موانع و مشکلات توسعه همکاری دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت، اظهار کرد: علیرغم توسعه همکاری‌های دانشگاه و صنعت در کشور ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز این رابطه به مراحل بلوغ خود نرسیده و نهادینه نشده است و به شکلی گاه‌به‌گاه و گسسته وجود دارد.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با بیان این که نگاهی به تاریخچه ارتباط دانشگاه و صنعت در ایران نشان می‌دهد که شکل‌گیری این ارتباط در گذر زمان به طور اصولی پی‌ریزی نشده و زیربنای اساسی برای آن صورت نگرفته است، افزود: همچنین محتوا و سمت و سوی این ارتباط به درستی شکل نگرفته و هدفمند نبوده است.

وی با اشاره به این که هماهنگی ضعیف مراکز تحقیقاتی دانشگاهی با مراکز صنعتی، یکی از مشکلات اساسی توسعه همکاری دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت است، گفت: این ناهماهنگی به دلیل ارتباط ضعیف میان سیاست‌های راهبردی بخش صنعت با سیاست‌های راهبردی تحقیقات دانشگاهی و توجه اندک مراکز صنعتی به بهره‌برداری از نتایج تحقیقات دانشگاهی است.

توفیقی با تصریح بر این که وجود فرایندهای بوروکراتیک و دیوانسالار منجر به بروز چالش‌هایی از جمله کاهش انگیزه پژوهشگران به همکاری می‌شود، یادآور شد: بررسی گزارشات ادواری (نمایه رقابت‌پذیری جهانی کشورها) در خصوص ایران همواره نشان دهنده رتبه متوسط ایران در حوزه تولید علم و رتبه پایین ایران در حوزه تولید فناوری بوده است که حاکی از آن است با وجود اینکه رتبه کشور در افزایش سطح دانش و آموزش عالی در دنیا تقریبا مناسب است؛ اما به همان اندازه و در راستای ارتقای نوآوری و تکنولوژی از آنها استفاده نشده است.

جای خالی ماموریت‌گرایی در برنامه‌ریزی‌های دانشگاهی ایران

استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر این که دانشگاه‌ها در ایران عموما ماموریت‌ها و اهداف عمومی و یکسانی را دنبال می‌کنند و کمتر به دنبال برنامه‌ریزی ماموریت‌گرا هستند، افزود: ماموریت‌گرایی در برنامه‌ریزی‌های آموزشی و پژوهشی می‌تواند دانشگاه‌ها را به سمت صنایع خاص متمایل کند و این امر موجب می‌شود تا دانشگاه‌ها با تمرکز بر امکانات و منابع خود در حوزه‌های خاص بهتر پاسخگوی نیازها و انتظارات صنعت باشند.

وی با بیان این که دانشگاه‌های ایران به صورت برون‌زا و بر اساس الگوبرداری از کشورهای پیشرفته صنعتی طراحی شده و نیازهای مخاطب اصلی آن؛ یعنی صنایع کشور به طور منطقی مورد توجه قرار نگرفته است، گفت: از سوی دیگر، این واقعیت را نیز نباید نادیده گرفت که صنعت نیز در کشور ما، صنعتی برونزا است و از ابتدای شکلگیری متکی بر امکانات و توانایی‌های خارجی بوده است و نیازهای خود به دانش و فناوری را عمدتا از شرکت‌های خارجی تامین کرده است.

توفیقی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر صنعتگران هنوز این اطمینان و اعتماد را پیدا نکرده‌اند که می‌توانند مسائل و مشکلات خود را از طریق تحقیق و توسعه و با کمک نیروی انسانی متخصص بومی حل کنند؛ چراکه در بسیاری از موارد پاسخ مناسبی دریافت نکرده‌اند.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در پایان اظهار کرد: البته ناگفته نماند که تحولاتی که در باورها و انگیزه‌های مدیران علمی و صنعتی کشور در حال وقوع است و همچنین با فعال شدن زیرساخت‌های توسعه کارآفرینی، فناوری و نوآوری در کشور مانند پارک‌های علمی و فناوری و مراکز رشد و زیست بوم‌های نوآوری و حرفه‌ای‌تر شدن و کاربردی‌تر شدن رفتارهای پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و توسعه واحدهای تحقیق و توسعه صنعتی شاهد ایجاد روابط راهبردی و پایدار بین دانشگاه و صنعت هستیم.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *