نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

4 اردیبهشت 1403 12:33 ق.ظ

آبیاری و کوددهی خودکار با پلتفرم ایرانی مبتنی بر اینترنت اشیا

۱۳-۱۲-۱۴۰۰

آبیاری و کوددهی خودکار با پلتفرم ایرانی مبتنی بر اینترنت اشیا

محققان یک تیم استارت آپی موفق به طراحی سامانه ای شدند که مبتنی بر اینترنت اشیا بوده و دارای عملکردی برای آبیاری و کوددهی خودکار است.

سمیه علایی یکی از مدیران مرکز تحقیقات اینترنت اشیا در خصوص آخرین محصول ساخته شده توسط محققان استارت آپی این مرکز تحقیقات به خبرنگار مهر گفت: این محصول استارت اپی در حوزه کشاورزی است که در حال حاضر مراحل پایلوت خود را در دویست هکتار از اراضی کشاورزی البرز می گذراند.

وی با بیان اینکه این سامانه شامل یک سامانه نرم افزاری و دستگاه سخت افزاری است، افزود: این سامانه می‌تواند ۸ پارامتر دما، رطوبت خاک، دما و رطوبت هوا، اکسیژن خاک، مواد آلی و پیش بینی های مربوط به سرمازدگی و گرمازدگی را در زمینهای زراعتی نشان دهد.

علایی با بیان اینکه همچنین این سامانه می‌تواند تگرگ و سیل را پیش بینی کند و به کشاورز هشدار دهد، خاطر نشان کرد: این سامانه مبتنی بر اینترنت اشیا طراحی شده که کارایی زیادی برای کشاورزان دارد.

وی با اشاره به عملگرهای تعبیه شده در این سامانه گفت: این سامانه می‌تواند به صورت دستی و خودکار تنظیم شود.

علایی با اشاره به سیستم خودکار سامانه گفت: عملگر خودکار آبیاری و کوددهی این سیستم از طریق هوش مصنوعی اقدام به آبیاری زمین می کند بدون اینکه کشاورز اطلاع داشته باشد.

وی با اشاره به کاهش مصرف آب و انرژی نسبت به روشهای معمول در زمینهای کشاورزی گفت: استفاده از این سیستم ۲۵ درصد باعث افزایش بهره‌وری محصول و ۳۰ درصد کاهش مصرف انرژی و آب می شود.

وی با اشاره به تفاوت این سیستم با سیستمهای دیگر هوشمند آبیاری گفت: محصولات شرکتهای متفرقه این است که تنها یک پارامتر را به کشاورز نشان می دهد و به صورت جزیره ای عمل می کند. ولی این سیستمی که تیم استارت اپی مرکز تحقیقات اینترنت اشیا طراحی کرده می‌تواند چندین پارامتر را برای کشاورزان مشخص می کند.

وی افزود: در واقع مزیت این سیستم نسبت به نمونه های مشابه این است که به صورت یکپارچه تمام اطلاعات مورد نیاز کشاورزان و پیش بینی ها را اعلام می کند.

وی گفت: استفاده از یک سامانه و نرم افزار در هر ده هکتار کافی است اما اگر مساحت بیشتر از این باشد، دستگاههای بیشتری نیاز است.

وی گفت: این دستگاه کاملا بومی است و از تجهیزات داخلی در ساخت آن بهره برده شده است.

علایی تاکید کرد: از این سیستم می توان در زمینهای زراعتی و گلخانه ای بهره برد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *