نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 اردیبهشت 1403 3:28 ب.ظ

نوآوری باز و حل چالش های مالکیت فکری برای بنگاههای کوچک و متوسط

18 فوریه 2022 توسط The Manufacturer

دکتر فرانک تیتزه، رئیس آزمایشگاه مدیریت نوآوری و مالکیت فکری (IIPM) در موسسه تولید (IfM)، و یکی از نویسندگان گزارش جدید کمیسیون اروپا که به IP و نوآوری باز (OI) نگاه می کند، توضیح می دهد که چگونه SME ها می توانند از آن استفاده کنند. IP استراتژیک تر برای به دست آوردن مزیت رقابتی.

به عنوان جولانگاه خلاقیت، شرکت های کوچک و متوسط ​​(SMEs) با توسعه فناوری ها، محصولات، خدمات و نرم افزارهای جدید باعث رشد می شوند. مالکیت فکری (IP) می تواند نقش مهمی در کمک به افزایش ارزش این نوآوری ها داشته باشد.

SME ها در اختراع و نوآوری بسیار خوب هستند. و با پیچیده‌تر شدن راه‌حل‌های جدید از نظر فن‌آوری، شرکت‌های کوچک و متوسط ​​به احتمال زیاد در اشکال مختلف پروژه‌های نوآوری باز همکاری می‌کنند تا رشد بلندمدت را هدایت کنند. نوآوری باز مزایای کلیدی مانند دسترسی به بازارهای جدید، مشتریان جدید و دانش بازار را برای SME ها فراهم می کند. و همچنین دسترسی به تخصص های تکمیلی و سایر فناوری های مورد نیاز برای نوآوری. نوآوری باز همچنین می تواند به SME ها کمک کند تا اعتبار و شهرت برند خود را ایجاد کنند.

آیا مالکیت معنوی برای فعالیت‌های تولیدی آینده مهم است؟ پروژه آینده‌نگری دولت بریتانیا – هال، BH 2013، نشان می‌دهد که تنها شش تا هشت درصد از شرکت‌های تولیدی بریتانیا دارای حق ثبت اختراع و سایر اشکال حقوق مالکیت معنوی هستند. به طور بالقوه در برابر سرقت IP توسط شرکا یا رقبا به ویژه هنگام ورود به فرآیندهای نوآوری مشترک آسیب پذیر است.

این امر به طور بالقوه یک تهدید اساسی برای رقابت و بقای SME ها به شمار می رود. برای اینکه SMEها واقعاً از نوآوری باز سود ببرند، درک نحوه استفاده و مدیریت IP، به ویژه Soft-IP مانند داده ها، دانش فنی، الگوریتم ها)، در کمک به آنها برای دستیابی به اهدافشان بسیار مهم است. به بیان ساده، آنهایی که نحوه استفاده استراتژیک از IP را می دانند، نسبت به کسانی که نمی دانند، احتمال رشد بیشتری دارند.

در حالی که پشتیبانی زیادی در مورد درک اصول IP وجود دارد، اما برای کمک به SMEها برای تفکر استراتژیک در مورد IP و درک و مدیریت آن، بسیار اندک وجود دارد. بنابراین، چالش های اصلی پیرامون SME ها، نوآوری باز و IP چیست؟ و برای بهبود قابلیت های IP شرکت های کوچک و متوسط ​​چه کاری می توان انجام داد؟

4 چالش برتر مدیریت IP در نوآوری باز با توجه به SMEها

گزارش جدیدی که توسط مؤسسه تولید (IfM) تهیه و توسط کمیسیون اروپا منتشر شده است، بر اساس شواهدی از SMEها (عمدتاً از اتحادیه اروپا) استخراج شده است و چهار دلیل اصلی را نشان می دهد که چرا آنها در مسیریابی و مذاکره شرایط IP در طول مدت زمان عدم درک و اعتماد به نفس خود را نشان می دهند. همکاری نوآوری باز بیایید اینها را با جزئیات بیشتر باز کنیم:

    فقدان تفکر استراتژیک در مورد IP:

بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط ​​که ما با آنها مصاحبه کردیم، برخی از ضرورت‌های IP را درک کردند، اما فاقد تخصص/تجربه داخلی در مدیریت استراتژیک IP بودند. این فقدان درک استراتژیک از IP چالش هایی را ایجاد می کند، به عنوان مثال، هنگام مذاکره در مورد توافق نامه های همکاری نه تنها با سایر SME ها، بلکه به ویژه با شرکای متفاوت از نظر سازمانی، مانند شرکت ها و موسسات بزرگ.

این شرکا معمولاً دارای قابلیت IP داخلی هستند. در حالی که گزینه‌هایی برای SMEها برای دسترسی به تخصص IP خارجی وجود دارد، کارشناسان IP موجود عمدتاً متخصصان IP متمرکز بر انواع خاصی از IP هستند، به عنوان مثال، وکلا یا وکلای ثبت اختراع یا علائم تجاری. فقدان تفکر استراتژیک ممکن است به این معنی باشد که اهرم مذاکره از IP از دست می‌رود و SME ممکن است فرصت‌هایی را برای استخراج ارزش از IP پس‌زمینه خود IP که طرف‌های مختلف قبل از شروع همکاری در اختیار دارند از دست بدهد.

    مشکلات در شناسایی و بیان Background-IP:

مهم است که SMEها قبل از شروع همکاری بدانند و درک کنند که چه IP پس زمینه ای دارند. در حالت ایده‌آل، آنها باید تحت یک ممیزی یا بررسی دقیق قرار گیرند تا بفهمند که قبلاً چه IP دارند. در زمینه نوآوری باز، عدم شفافیت در مورد بسته جامع IP، از جمله IP سخت و نرم افزار IP مورد نیاز برای نوآوری، می تواند یک پروژه مشترک را تضعیف کند.

به عنوان مثال، داده ها شکلی از IP نرم هستند که برای SME ها برخورد با آن به ویژه چالش برانگیز است. به عنوان مثال، هنگام توسعه راه‌حل‌های دیجیتالی که نیاز به ادغام جزء دیجیتال توسعه‌یافته در سیستم مشتری و استفاده از داده‌های مشتری دارند، SMEها می‌توانند در تعیین مالکیت IP پیش‌زمینه (IP که در طول یک همکاری ایجاد می‌شود) با چالش‌هایی مواجه شوند.

این مطالعه نشان داد که شرکت‌های کوچک و متوسط ​​این امر را بسیار دشوار می‌دانند. با این حال، اگر آنها این را به درستی دریافت نکنند، خطر این است که IP، که می‌توانست و باید IP پس‌زمینه باشد، ناگهان مشمول شرایط اشتراک IP پیش‌زمینه‌ای می‌شود که در توافق‌نامه نوآوری باز مذاکره می‌شود و ناگهان به ادعای آن ختم می‌شود. شریک همکاری بنابراین، برای شرکت‌های کوچک و متوسط، مهم است که IP پس‌زمینه‌ای را که دارند بررسی کنند و بفهمند چه مدل‌هایی وجود دارند و برای اشتراک‌گذاری پیش‌زمینه IP ترجیح داده می‌شوند.

    فقدان مهارت های مذاکره ویژه IP:

برای SMEها، مذاکره با شرکایی که معمولاً تخصص IP داخلی را ایجاد کرده‌اند، می‌تواند چشم‌انداز دلهره‌آوری باشد. اما داشتن این مهارت‌های مذاکره زمانی اهمیت پیدا می‌کند که محصول یک شرکت کوچک و متوسط ​​به بازار نزدیک است و آن‌ها با یک سازمان بزرگ‌تر همکاری می‌کنند، یعنی مذاکراتی که ریسک تجاری بالایی وجود دارد.

ما با شرکت‌های کوچک و متوسط ​​صحبت کردیم که ضعف‌های مربوط به فقدان مهارت‌های مذاکره قرارداد، بی‌تجربه بودن در ارزیابی ریسک IP و فقدان تجربه در تقسیم مسئولیت‌ها بین شرکای نوآوری باز را شرح دادند. مهم‌تر از همه، SMEها گفتند که به مهارت‌های مذاکره IP نیاز دارند تا بتوانند به شرایط اشتراک‌گذاری IP پیش‌زمینه مطلوب دست یابند که نیازمند دانش در مورد مدل‌های احتمالی اشتراک‌گذاری IP پیش‌زمینه، مزایا و معایب آن‌ها است. به نظر می‌رسد شرکت‌های بزرگ تمایل به ادعای همه IP دارند، در حالی که شرکت‌های کوچک و متوسط ​​از شرایط اشتراک‌گذاری IP برابر و منصفانه حمایت می‌کنند و در عین حال مایلند فرصت‌های بهره‌برداری را محدود کنند.

    تفاوت های سازمانی:

شرکت‌های کوچک و متوسط ​​تمایل دارند با سایر شرکت‌های بزرگ‌تر تعامل کنند، عمدتاً به این دلیل که چنین همکاری‌هایی مزیت‌های رقابتی، تجاری و بازار را ارائه می‌دهند. اما تفاوت در فرهنگ و طرز فکر به دلیل باز بودن IP متفاوت، تفاوت در رویکردهای رسمی قرارداد، سرعت کلی پیشرفت، و تحمل ریسک، همگی به عنوان چالش‌هایی هنگام درگیر شدن در نوآوری باز با چنین شرکای سازمانی متفاوت ظاهر می‌شوند.

پشتیبانی IP زیادی وجود دارد. با این حال، بسیاری از آن بسیار اساسی هستند و بر توسعه تفکر استراتژیک متمرکز نیستند. با توجه به این شکاف، در کوتاه مدت، SME ها می توانند از ابزارهای ساده ای مانند جدول های متقابل استفاده کنند که می تواند برای تخصیص IP آنها به محصولات، فناوری ها یا خدمات مختلف خود استفاده شود.

این می تواند یک تمرین بسیار مفید برای انجام قبل از شروع همکاری باشد. در بلندمدت، برای ایجاد تفکر IP استراتژیک داخلی مورد نیاز برای مذاکره در قراردادهای با ریسک تجاری بالا برای پروژه‌های نوآورانه باز، ما به SMEها توصیه می‌کنیم به برنامه‌های آموزشی دسترسی داشته باشند که در آن بتوانند این مهارت‌ها را یاد بگیرند و توسعه دهند.

https://www.themanufacturer.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *