نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 8:16 ب.ظ

سلاح های صوتی که پلیس برای کنترل تظاهرات و ارتباطات استفاده می کند

21 فوریه 2022 توسط لارنس انگلیسی، مکالمه -اعتبار: Shutterstock

در اعتراضات واکسن‌سازی در کانبرا، پلیس از دستگاه‌های بلند گویی به نام دستگاه‌های صوتی بلند برد (LRAD) برای رسیدگی به معترضان استفاده کرد.

در حالی که برخی از معترضان ادعا کردند که توسط “سلاح صوتی” مجروح شده اند، این گزارش ها با آنچه که یک LRAD واقعا می تواند انجام دهد ناسازگار است.با این حال، این ادعاها اهمیت درک فناوری های جدید پلیس و کنترل جمعیت مانند LRAD و نحوه استفاده از آنها را برجسته می کند.

LRAD چیست؟

LRAD دستگاهی است که می تواند یک موج بسیار جهت دار از صدای فوق العاده بلند را تا 160 دسی بل (dB) ارسال کند.

برای درک میزان صدای 160 دسی بل، مهم است که درک کنیم که ولوم یا “سطح فشار صدا” (SPL)، یک اندازه گیری خطی نیست: افزایش 10 دسی بل در واقع با افزایش ده برابری SPL مطابقت دارد. افزایش 20 دسی بل یک افزایش 100 برابری در SPL خواهد بود.

به عنوان یک مرجع تقریبی، ایستادن مستقیماً پشت موتور جت هنگام بلند شدن بین 130 تا 140 دسی بل است و سرعت شلیک گلوله در نزدیکی آن تقریباً 150 دسی بل است. هر چیزی بیش از 140 دسی بل می تواند برای اکثر افراد درد ایجاد می کند، اما حتی صداهای بیش از 120 دسی بل می تواند باعث آسیب دائمی شنوایی حتی در دوره های کوتاه قرار گرفتن در معرض آن شود.

منشا LRAD را می توان در رویدادی در اکتبر 2000 دنبال کرد، زمانی که ناوشکن یو اس اس کول، ناوشکن موشک هدایت شونده آمریکایی، توسط یک قایق کوچک پر از مواد منفجره در یک حمله تروریستی بمباران شد.با نزدیک شدن به کشتی کوچک، پرسنل نیروی دریایی روی کشتی USS Cole نتوانستند با موفقیت پیامشان را ارسال کنند. زمانی که مطمئن شدند پیام هایشان شنیده می شود، دیگر دیر شده بود.

این حادثه منجر به تغییرات زیادی در سیاست های دریایی شد و همچنین منجر به ایجاد LRAD شد. از آن زمان، این فناوری با کمک تلاش‌های اختصاصی سازندگانش برای تبدیل این کالا به یک وسیله اصلی برای ارتباطات و به طور فزاینده‌ای برای کنترل جمعیت در تنظیمات نظامی و غیرنظامی، گسترش یافته است.

آژیر LRAD یکی از اصلی ترین عوامل بازدارنده آن است. این به طور ویژه طراحی شده است که برای انتقال صدای بارگذاری شده در محدوده فرکانسی که در آن شنوایی انسان حساس‌تر است، احساس شود، تقریباً 2000 تا 4000 هرتز. این طراحی به طور همزمان حداکثر ناراحتی را برای سوژه مورد نظر و حداکثر کارایی خود دستگاه را تضمین می کند.

LRAD در استرالیا

تا همین اواخر، استفاده از LRAD در محیط های عمومی در استرالیا تا حد زیادی وجود نداشت. بیشترین استفاده توسط نیروهای پلیس در استرالیا محدود به ارتباطات بلایای طبیعی و برای برقراری ارتباط در طول رویدادهایی مانند موقعیت های گروگان گیری بوده است.

با این حال، در سال 2020، این الگوی استفاده شروع به تغییر کرد. در ژوئن 2020، در جریان اعتراضات Black Lives Matters در نیو ساوت ولز، پلیس LRAD را به کار گرفت، در اقدامی که به طور قابل توجهی روش استفاده از این فناوری را در استرالیا تغییر داد.

اخیراً، در پاسخ به معترضانی که در کانبرا گرد هم آمدند و در اوایل ماه جاری در چمن خانه پارلمان تجمع کردند، LRAD دوباره مستقر شد. شکی نیست که در صورت استفاده کامل از LRAD می تواند آسیب قابل توجهی به اعصاب شنوایی وارد کند. با این حال، برخلاف آنچه معترضان گزارش کردند، فراتر از سیستم شنوایی، این دستگاه به بدن آسیبی نمی رساند.

سلاح های نامرئی

به نظر می رسد بسیاری از گزارش ها LRAD را که گاهی اوقات “توپ صوتی” نامیده می شود، با سایر دستگاه های کنترل جمعیت مانند سیستم انکار فعال ترکیب می کند. به جای صدا، از تابش موج میلی متری استفاده می کند تا گیرنده های عصبی در لایه بالایی پوست گرمای باورنکردنی را از طریق گرمایش دی الکتریک احساس کنند.

اسکن سریع پوشش و رسانه های اجتماعی پس از استفاده از LRAD، نگرانی زیادی را در مورد استفاده از آن در محیط های عمومی نشان می دهد. همچنین اطلاعات نادرست زیادی در مورد نحوه عملکرد آن و آنچه که فناوری LRAD واقعاً قادر به انجام آن است، منتشر شده است.

دستگاه‌های کنترلی مبتنی بر صدا و انرژی بیشتری در راه هستند—یکی از اختراعات اخیر «پاره‌کردن گفتار» صدا زدن و اختلال آکوستیک است. https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *