نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

30 فروردین 1403 10:15 ب.ظ

به لطف فناوری جدید سوئیسی، برای اولین بار فردی با قطع نخاع می تواند آزادانه راه برود

اندی کوربلی -14 فوریه 2022

میشل روکاتی در یک تصادف موتوری فلج و به طور کامل نخاعش قطع شد. برخلاف برخی از انواع دیگر فلج، هیچ درمانی برای او وجود ندارد، و مطلقاً هیچ احساسی در پاهای او وجود ندارد.

یک ساعت پس از دریافت یک ایمپلنت پزشکی جدید که سیگنال‌های الکتریکی را به نخاعش می‌فرستد، با این حال، او توانست برخی گام‌ها را با کمک یک ابزار راه رفتن چرخ‌دار بردارد.

روکاتی به بی بی سی گفت:

من قبلاً در باشگاه بوکس می کردم، می دویدم و تمرینات تناسب اندام انجام می دادم. اما بعد از تصادف نتوانستم کارهایی را که دوست داشتم انجام دهم اما اجازه ندادم روحیه ام پایین بیاید. من هرگز توانبخشی خود را متوقف نکردم. “[اکنون] من می ایستم، جایی که می خواهم راه می روم، می توانم از پله ها راه بروم – این تقریباً یک زندگی عادی است.”

در موارد مختلف فلج، آسیب به ستون فقرات مانع از رسیدن سیگنال‌های مغز به اندام‌ها می‌شود، اما مانند یک تکرارکننده WiFi، ایمپلنت سیگنال‌ها را به پایین‌تر از بدن منتقل می‌کند. جراحی برای نصب دستگاه پیچیده است و نیاز به اتصال فیبرها به بخش های عصبی دارد.

همچنین حاوی نرم افزار هوش مصنوعی قدرتمندی است و سیگنال هایی مانند بیولوژی سیستم عصبی منتشر می کند. برنامه‌های از پیش تنظیم شده که توسط نرم‌افزار روی تبلت کنترل می‌شوند، الکترودهای روی ایمپلنت را آموزش می‌دهند تا به تنه و پاها دستور دهند تا انواع خاصی از حرکات را انجام دهند.

محققان در مقاله اخیر خود در Nature Medicine نوشتند: «در عرض یک روز، برنامه‌های تحریک ویژه فعالیت این سه فرد را قادر می‌سازد تا بایستند، راه بروند، دوچرخه‌سواری کنند، شنا کنند و حرکات تنه را کنترل کنند». «توانبخشی عصبی برای [ایجاد] بهبود کافی برای بازگرداندن این فعالیت‌ها در محیط‌های اجتماعی، گشودن مسیری واقع‌بینانه برای حمایت از تحرک روزمره انجام می شود.

پشتوانه این مطالعه توسط دکتر رام هاریهاران در بیمارستان عمومی شمالی شفیلد، انگلستان ارائه شد.

او به بی‌بی‌سی گفت: «من هیچ مطالعه‌ای را نشنیده‌ام که در آن ایمپلنت [به بیمار با بریدگی کامل نخاع] و حرکات ماهیچه‌ای و بهبود تعادل، به اندازه کافی برای ایستادن و راه رفتن نشان داده شده باشد، آنها کاری انجام داده اند که قبلا انجام نشده است.”

این هنوز یک درمان کامل نیست، زیرا دستگاه برای استفاده در تنظیمات روزمره بسیار پیچیده است، اما توانبخشی ها عضلات خفته ساق پا را برای بهبود سلامت، خلق و خو و اغلب بازیابی اندکی از قابلیت های حرکتی تمرین می دهند.

پروفسور گرگوار کورتین، که رهبری تیم توسعه دهنده این فناوری را بر عهده داشت، معتقد است که اگر در ارتباط با بازسازی سلول های بنیادی استفاده شود، می تواند بیماران را به زندگی عادی بازگرداند. https://www.goodnewsnetwork.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *