نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 11:42 ق.ظ

آیا هوش مصنوعی واقعا هوشیار است و یا این فقط جو سازی است؟

لوکیا پاپادوپولوس – 12 فوریه 2022 – رباتی که دست را می دهد. iLexx/iStock

این یک بحثی طولانی مدت است، که آیا هوش مصنوعی (AI) هرگز آگاه خواهد بود یا در واقع در حال حاضر چنین است؟

Ilya Sutskever، محقق ارشد OpenAI در توییتر نظر خود را در مورد این موضوع اعلام کرد و با واکنش بسیاری از دانشمندان در این زمینه مواجه شد، همانطور که برای اولین بار توسط Futurism مشاهده شد.

سوالی که باقی می ماند این است که حق با کیست؟

Sutskever می گوید هوش مصنوعی هوشیار است.

همه چیز از زمانی شروع شد که Sutskever توییت کرد: «شاید شبکه‌های عصبی بزرگ امروزی کمی هوشیار باشند.» ممکن است این بیانیه به اندازه کافی بی ضرر به نظر برسد، اما با واکنش فوری و سریع مواجه شد.

چرا؟ به گفته توبی والش، محقق UNSW Sidney AI، به این دلیل است که این موضوع گفتگو و شاید حتی تکامل هوش مصنوعی را از مسیر خارج می کند. والش در توییتی نوشت: «هر بار که چنین نظرات گمانه‌زنی‌ای منتشر می‌شود، ماه‌ها تلاش لازم است تا گفتگو به فرصت‌ها و تهدیدهای واقعی‌تر ناشی از هوش مصنوعی بازگردد».

یورگن گوتر، متخصص اجتماعی مستقل، این دیدگاه را غیرواقعی خواند. او در توییتی نوشت: «همچنین ممکن است این برداشت در واقعیت هیچ مبنایی نداشته باشد و فقط یک فروش برای ادعای قابلیت‌های فن‌آوری جادویی برای استارت‌آپی است که آمارهای بسیار ساده را اجرا می‌کند.»

دانشیار دانشگاه فناوری اطلاعات کپنهاگ نظرات گوتر را به اشتراک گذاشت. او با کنایه گفت: «ممکن است قوری در جایی بین زمین و مریخ به دور خورشید می چرخد. در واقع به نظر منطقی تر از تفکر ایلیا می رسد، زیرا دستگاه مدار وجود دارد و ما تعاریف خوبی از قوری داریم.

آیا فقط تبلیغات است؟

متخصص یادگیری عمیق والنتینو زوکا افزود که هوش مصنوعی “آگاه نیست، اما ظاهرا تبلیغات و جو سازی مهمتر از هر چیز دیگری است.”

اما آیا واکنش متقابل موجه است؟ مطمئناً، ادعاهایی مبنی بر اینکه هوش مصنوعی ممکن است هوشیار باشد یا ممکن است هوشیار شود، باعث ایجاد ترس در افراد صاحب فناوری می شود، اما اگر واقعیت ها ثابت کنند که فناوری ممکن است واقعاً تا آن مرحله پیشرفت کند، آیا ارزش ذکر کردن ندارد؟

با این حال، به نظر می رسد موضوع در این واقعیت نهفته است که هوش مصنوعی در نقطه هوشیاری قرار ندارد و ممکن است هرگز چنین نباشد. بنابراین ممکن است افرادی را که دلیلی برای نگرانی ندارند، هشدار دهد. این ممکن است یکی از مواردی باشد که زمان مشخص خواهد کرد که چه کسی درست بوده و چه کسی اشتباه کرده است.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *