نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 10:01 ق.ظ

پیشرفت در اقتصاد کشاورزی نیازمند توجه جدی به اصلاح و تولید بذر مرغوب است

افتتاحیه اولین همایش بین‌المللی و پنجمین همایش ملی علوم و تکنولوژی بذر ایران به میزبانی دانشگاه رازی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه رازی، اولین همایش بین المللی و پنجمین همایش ملی علوم و تکنولوژی بذر ایران ،۱۹ و ۲۰ بهمن ماه ۱۴۰۰ به میزبانی دانشگاه رازی برگزار شد.

در افتتاحیه این همایش، دکتر محمدنبی احمدی، سرپرست دانشگاه رازی ضمن تبریک ایام الله دهه شکوهمند پیروزی انقلاب، با قدردانی از برگزارکنندگان همایش و دست‌اندارکاران دانشگاه در سخنانی اظهار داشت: ما در طول انقلاب اسلامی در بسیاری از رشته‌های علمی پیشرفت‌های فوق العاده در جهان داشتیم اما در بحث اقتصاد کشاورزی و اصلاح بذر چنین توفیقی حاصل نکرده‌ایم.

وی افزود: در اهمیت «بذر» مرغوب محصولات کشاورزی همین بس که اگر آب، خاک مرغوب، نیروی انسانی متخصص، کود و سم مناسب، دستگاه‌های مکانیزه بطور مطلوب فراهم باشد اما بذر محصول خوب نباشد، همه زحمات و منابع به هدر می‌رود.

دکتر احمدی بیان کرد: بنابراین با توجه به اهمیت امنیت غذایی کشور و استقلال و پیشرفت در مباحث اقتصاد کشاورزی؛ توجه علمی به اصلاح و تولید «بذر» متناسب در اقیلم‌های متنوع و زیست محیطی بسیار مهم و حیاتی است و اهمیت آن از علم، سلول‌های بنیادی و پزشک هسته‌ای، نانو و دیگر رشته‌های بیشتر نباشد کمتر نیست، لذا استادان و نخبگان دانشگاه باید در این زمینه جهاد شبانه روزی داشته باشند.

وی تأکید کرد: توجه به موضوع بذر، یکی از نکات بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه کنیم برهمین اساس باید قدردان برگزارکنندگان این گونه همایش‌ها باشیم و تلاش کنیم خروجی خوب و پرباری از همایش‌ها حاصل شود.

دکتر احمدی در ادامه با اشاره موفقیت‌های علمی کشور در زمینه‌های نظامی گفت: دشمنی فقط این نیست که ما را با صنایع نظامی تهدید کنند بلکه در حوزه بیوترویسم، مباحث زیست محیطی و بذر محصولات کشاورزی نیز هست، اگر به ما بذرآلوده بدهند، آن وقت اقتصاد کشاورزی ما آلوده می‌شود و امنیت غذایی ما به خطر می‌افتد و وابستگی ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به موفقیت استادان و نخبگان دانشگاه رازی در زمینه تولید بذر سازگار با تنوع اقلیمی استان کرمانشاه به ویژه دکتر دانیال کهریزی و دکتر صحبت بهرامی نژا، افزود: امروز انتظار داریم از نخبگان و استادان دانشگاه در تولید بذر و اصلاح آن گام بزرگ بردارند.

استادان دانشگاه ابعاد و برکات انقلاب اسلامی را در جامعه تبیین کنند / هژمونی استکبار فرو ریخته است

سرپرست دانشگاه همچنین با اشاره به فرا رسیدن دهه فجر و تبریک چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی؛ از استادان دانشگاه به عنوان حلقه واسط دانشگاه و جامعه خواست با استفاده از دانشجویان، زوایا و ابعاد انقلاب اسلامی را به طور شایسته برای مردم و حتی مجامع بین‌المللی بیان کنند و در مسأله «جهاد تبین» به عنوان امر مورد تأکید رهبر معظم انقلاب کوشش جدّی داشته باشند.

وی اظهار داشت: امروز انقلاب اسلامی معادلات جغرافیا سیاسی و راهبردی درعرصه بین‌المل تعریف و تبیین کرده و هرجا لازم باشد خواست خود را بر دشمنان تحمیل می‌کند و تحولات بین‌المللی دیگر خطی و شرطی نیست که با میل رقم بخورد.

دکتر احمدی افزود: انقلاب اسلامی ایران دیگر آن نهال ضعیف سال ۵۷ نیست بلکه درختی تنومندی است که سایه خود را در جهان گسترانده به ویژه برای مستعضعفان نقطه اتکای امنی است، هژمونی استکبار فرو ریخته و این همه به برکت انقلاب ۲۲ بهمن سال ۵۷ است.

راهیمایی ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ برگ زرین دیگری در تاریخ انقلاب اسلامی خواهد بود

سرپرست دانشگاه با استناد به آیات قرآن کریم؛ که خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر خوشان بخواهند، گفت: انقلاب اسلامی برپایه آرمان‌های مردم ایران و به پیروی از امام خمینی (ره) در ۲۲ بهمن سال ۵۷ پیروز شد و در کمتر از ۵۰ روز یعنی در ۱۲ فروردین با برگزاری انتخابات برسرنوشت خود حاکم شدند و تا امروز نیز با تقدیم خون هزاران شهید براساس همان آرمان‌ها، استوار پایدار و به مسیر خود ادامه می‌دهد.

وی با بیان اینکه «انقلاب اسلامی»، کشور ایران را به یکی از اضلاع هندسه قدرت جهان تبدیل کرده است، افزود: پیشرفت کشور ما در بسیاری از عرصه‌ها و رشته‌های علمی باعث متحیرشدن کشورهای دیگر شده و این از برکات انقلاب است و ما باید قدر این نعمت بدانیم.

دکتر احمدی یادآور شد: متأسفانه نتوانستیم زوایا و ابعاد حرکت بزرگ انقلاب اسلامی را حتی در جامعه داخلی خوب تبیین کنیم، لذا تکلیف، رسالت و وظیفه ما «تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی» است.

وی تأکید کرد: مطمئن باشید دیگران هیچ خطری برای ما ایجاد نخواهند کرد، مگر اینکه خود ما ناسپاسی کنیم، امیدواریم با شرکت پرشور در مراسم راهپیمایی خودرویی ۲۲ بهمن امسال، یک برگ رزین دیگر در تاریخ انقلاب اسلامی رقم بخورد.

وی افزود: در این راستا با همکاری انجمن علمی بذر ایران از چندماه پیش مقدمات برگزاری این همایش فراهم شد و با در نظر گرفتن لزوم بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی، تصمیم بر آن شد تا این همایش را برای اولین بار به شکل بین‌المللی برگزار کنیم.

دبیر علمی همایش

دبیر علمی این همایش دو روزه، شعار انتخاب شده برای این همایش را «بذر بهتر، سلامتی و امنیت غذایی بیشتر، هدر رفت منابع کمتر» اعلام کرد و افزود: «زیست‌شناسی بذر»، «فنآوری تولید و فرآوری بذر»، «کنترل و گواهی بذر» و «صنعت و اقتصاد» بذر چهار محور اصلی این همایش است.

وی به اقدامات انجام شده برای طراحی پوستر همایش به دو زبان فارسی و انگلیسی و راه اندازی سامانه‌ای اختصاصی برای آن اشاره کرد و گفت: برای اینکه بتوانیم یک نمایه‌سازی معتبر ملی و بین‌المللی از این همایش داشته باشیم، با پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ( isc) و پایگاه داده‌های سیویلیکا مکاتباتی داشتیم تا مقالات برتر همایش در آنها نمایه‌سازی شود.

دکتر جلالی هنرمند ادامه داد: برای کمیته داوری و علمی این همایش در بخش داخلی ۳۴ عضو برجسته هیئت علمی کشور و در بخش خارجی نیز ۱۷ عضو هیئت علمی دانشگاه‌های مطرح دنیا حضور داشتند.

وی تعداد کل مقالات ارسال شده به این همایش را ۱۸۴ مقاله اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۱۵۵ مقاله پذیرش نهایی شدند که موضوع حدود ۶۰ درصد از آنها مربوط به بیولوژی است.

دبیر علمی این همایش با بیان اینکه تا پیش از برگزاری همایش ۲۴ پیش‌نشست تخصصی با حضور اعضای هیئت علمی مطرح کشور برگزار شد، گفت: در مجموع تا امروز ۱۰۳ هزار نفر از صفحه این همایش بازدید کرده‌اند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *