نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

30 فروردین 1403 4:10 ب.ظ

چگونه OEM ها می توانند سودآوری خودروهای برقی را افزایش دهند

11 نوامبر 2021

فروش خودروهای الکتریکی در حال افزایش است، با این حال بسیاری از OEM ها هنوز مسیر خود را به سمت سودآوری مشخص می کنند. گزارش جدید ما به رهبران صنعت خودرو کمک می کند تا استراتژی کسب و کار خودروهای برقی خود را بهبود بخشند.

وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) سهم فزاینده ای از فروش در بازارهای کلیدی در سراسر جهان را به خود اختصاص می دهند و بیش از پیش در مدل های تجاری خودروسازان بعنوان یک محور مطرح می شوند. با این تغییر، هم شرکت‌های OEM فعلی و هم بازیکنان جدید EV به دنبال مدل‌های تجاری سودآور EV و مزیت رقابتی پایدار هستند، زیرا سودآوری EV در بازار انبوه هنوز یک چالش است.

تجزیه و تحلیل ما از 16 مدل فعلی EV نشان می‌دهد که، علیرغم فروش رو به رشد، سودآوری خودروهای برقی در بهترین حالت برای بسیاری از خودروسازان در مدل‌ها و بخش‌های قیمتی کمی بالاتر از سطح سربه‌سر ساخت است  (نمودار ). با این حال، سرعت فزاینده تغییرات در بازار خودروهای برقی نیز به تولیدکنندگان OEM فرصتی منحصر به فرد می‌دهد تا مدل‌های کسب‌وکار خودروی خود را بازتعریف کنند و سودآوری را به‌طور قابل‌توجهی به سمت حاشیه‌های هدفمند بالا ببرند.

نتیجه نهایی گزارش ما: چگونه OEMها می‌توانند سودآوری خودروهای برقی را افزایش دهند، شامل یک تشخیص بیرونی سطوح سود فعلی خودروهای برقی و یک تحلیل پتانسیل کامل آینده‌نگر است. این شامل بحث در مورد اثرات متقابل مورد انتظار و ریسک های سودآوری است.

بسیاری از OEM ها برای رساندن خودروهای برقی به بازار برای رسیدن به اهداف زیست محیطی جدید CO2 و اجتناب از جریمه های مالی و غیرمالی قابل توجه تلاش می کنند. با وجود حرکت قوی پشت طراحی و تولید، با این حال، بسیاری از خودروسازان هنوز مسیر خود را برای رسیدن به سودآوری هدفمند برای کسب و کار خودروهای برقی خود تحلیل و تعیین می کنند. گزارش ما از OEM ها در بهبود استراتژی های کسب و کار خودروهای برقی خود با پاسخ دادن به برخی سؤالات کلیدی که در حال حاضر در ذهن اکثر مدیران OEM است، پشتیبانی می کند:

  • سودآوری فعلی برای خودروهای برقی معمولی در بخش‌های مختلف خودرو چقدر است و چگونه سودآوری خودروهای برقی تا سال 2030 تحت یک سناریوی تجاری معمولی توسعه خواهد یافت؟
  • اثرات متقابل اضافی و ریسک‌های سودآوری که موارد تجاری مقرون‌به‌صرفه با خودروهای برقی را به خطر می‌اندازد چیست؟
  • خودروسازان کدام اهرم های افزایشی هزینه را می توانند ترسیم کنند و کدام حرکت استراتژیک رادیکال تری می توانند برای افزایش سودآوری خودروهای برقی خود انجام دهند؟
  • خودروسازان چگونه می توانند این اقدامات را انتخاب و اجرا کنند و اطمینان حاصل کنند که با قابلیت ها و زمینه استراتژیک خود مطابقت دارند؟

برای پاسخ به این سؤالات، ما در یک دوره تحقیقاتی کار کردیم که سودآوری خودروهای برقی را از دو نقطه برتر ارزیابی می‌کند:

معیار و مدل‌سازی از پایین به بالا . ما ارزیابی سودآوری آینده‌نگر را برای سال‌های 2021 تا 2030 انجام دادیم، شامل یک سناریوی تجاری معمول و بحث در مورد اثرات متقابل بالقوه و خطرات سودآوری (مانند افزایش قیمت مواد خام و عدم تعادل در زنجیره تامین). ما همچنین پتانسیل نظری حداکثر سود به ازای هر وسیله نقلیه را در دو افق زمانی بررسی کردیم و به تأثیر بالقوه اهرم‌های افزایشی و حرکات رادیکال نگاه کردیم.

ما شش بینش کلیدی را از تحقیقات خود در مورد سودآوری خودروهای الکتریکی استخراج کردیم:

  • در حالی که ضریب نفوذ بازار بالاست، سودآوری برای مدل‌های فعلی EV کم است. اگرچه نفوذ خودروهای برقی در بازارهای کلیدی در حال افزایش است، سودآوری در حال حاضر پایین یا در بهترین حالت کمی بالاتر از حد نصاب باقی مانده است. 12 مورد از 16 خودروی الکتریکی تحلیل شده حاشیه سود منفی را نشان می دهند.
  • در یک سناریوی تجاری معمولی، سطح سود به تدریج بهبود می یابد. در آینده، افزایش رقابت و انقضای یارانه ها احتمالاً فشار قیمتی را بر خودروهای الکتریکی وارد می کند. با این وجود، با توجه به کاهش هزینه ها و صرفه جویی در مقیاس، انتظار می رود سودآوری خودروهای برقی افزایش یابد. با ادامه سناریوی تجاری معمول، حاشیه سود بسته به بخش خودرو تا سال 2030 به 4 تا 11 درصد خواهد رسید.
  • اثرات متقابل و خطرات اضافی می تواند کل حاشیه سود خودروهای برقی را کاهش دهد یا آن را از بین ببرد. اگر قیمت‌های لیتیوم و نیکل با توجه به زمان‌های طولانی برای افزایش ظرفیت استخراج افزایش یابد، چه؟ اگر کمبود عرضه باتری، قیمت سلول را فراتر از سطوح «هزینه به علاوه» افزایش دهد، چه؟ ما چهار دسته اصلی اثر متقابل/خطر را می‌بینیم که بر اساس OEM متفاوت خواهد بود و می‌تواند تاثیر تخمینی ۱۰ تا ۱۵ درصدی داشته باشد: افزایش قیمت مواد خام، کربن زدایی زنجیره تامین، عدم تعادل زنجیره تامین، و محتوای اضافی برای قطعات الکتریکی و الکتریکی  و نهایتا نرم افزار.
  • اهرم های افزایشی هزینه و درآمد این پتانسیل را دارند که خطرات فوق الذکر را کاهش دهند (حداقل تا حدی). اقدامات افزایشی، مانند اتخاذ بهترین شیوه های صنعت در فروش طراحی به ارزش (DTV) / مستقیم به مصرف کننده (DTC)، کارایی تحقیق و توسعه، بهینه سازی هزینه سرمایه، بهینه سازی شبکه فروش و پس از فروش، می تواند به خودروسازان کمک کند تا در سال 2030 برای خودروهای منتخب، حاشیه سود را با شش تا هفت درصد افزایش می دهد.
  • حرکت‌های رادیکال‌تر می‌توانند سطوح سود سالمی را ایجاد کنند. برای افزایش بیشتر سودآوری خودروهای برقی، خودروسازان می‌توانند رویکرد جسورانه‌تری را با انجام اقدامات اساسی در مدل‌های تجاری خودروهای برقی خود اتخاذ کنند. این حرکت‌ها می‌تواند شامل رویکرد طراحی برای استفاده، ایجاد انواع صفر، فروش DTC، دستیابی به طیف کاملی از فرصت‌های کسب درآمد در طول چرخه عمر خودرو، و ارائه خدمات EV/باتری به عنوان سرویس باشد. تجزیه و تحلیل پتانسیل کامل ما برای اهرم های رادیکال پتانسیل سود افزایشی اضافی از پنج تا 12 درصد در سال 2030 را نشان می دهد.
  • برخی از اقدامات بهبود OEM-agnostic هستند، در حالی که برخی دیگر بلوغ سازمانی و بخش خودرو را در نظر می گیرند. همه حرکت‌های افزایشی ریشه در بهترین شیوه‌های صنعت دارند و برای بررسی توسط همه OEMها در دسترس و مناسب هستند. تأثیر حرکت‌های رادیکال‌تر بر اساس بخش خودرو و ماهیت کسب‌وکار OEM تازه وارد در مقابل متصدی) متفاوت خواهد بود.
https://www.mckinsey.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *