نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 اردیبهشت 1403 10:33 ب.ظ

قانون مور سلاح مخفی ما برای تمدن پایدار است

توسط بیل گراس – 3 فوریه 2022- Shutterstock/Timofeev Vladimir

انرژی بزرگترین و با ارزش ترین صنعت روی زمین است. این تنها ارز جهانی است: برای انجام هر کاری، انرژی در یکی از اشکال مختلف آن باید تغییر کند. انرژی مسئول آسایش، سبک زندگی راحت – و تولید ناخالص داخلی ما است.

برای هزاران سال، ما تمام انرژی خود را از موارد زیستی دریافت می کردیم: از ماهیچه ها و گیاهان. در دو قرن گذشته، ما تمام انرژی خود را از شیمی دریافت کردیم: با سوزاندن همه چیز . بهره برداری از احتراق سوخت های فسیلی، افراد بیشتری را از فقر نجات داده و تولید ناخالص داخلی کره زمین را بیش از هر چیزی در تاریخ بهبود بخشیده است.

برای اینکه بشریت به پیشرفت خود ادامه دهد، ما به انرژی بسیار بیشتری نیاز داریم، نه کمتر. اقتصاد پایه ما را وادار می کند که از کم هزینه ترین، فراوان ترین و انعطاف پذیرترین منابع انرژی موجود بهره ببریم.

برای انجام این کار، ما باید تغییر نهایی را از زیست شناسی و شیمی به پیشرفته ترین منبع انرژی خود، فیزیک انجام دهیم: با استفاده از خورشید، باد، هسته ای، زمین گرمایی و نیروی امواج از طریق نوآوری های تکنولوژیکی که وجود دارد یا در حال توسعه است.

ما قبلاً مدرکی داریم که این کار می کند. بشریت کمتر از 100 میلیارد دلار در یارانه های خورشیدی و بادی سرمایه گذاری کرده است و ما می توانیم ارزان ترین الکترون ها را در تمام تاریخ بشر، از صفحات خورشیدی و توربین های بادی بگیریم. و نه فقط چند درصد ارزانتر ، در بسیاری از مکان ها تا 200 درصد ارزان تر است.

بنابراین انرژی‌های تجدیدپذیر قبلاً به یک معنا «برنده» شده‌اند – درست در زمان نامناسبی از روز، زیرا شما می‌توانید به آن قیمت فقط زمانی که خورشید می‌تابد یا باد می‌وزد، به دست آورید. خوشبختانه، فناوری و نوآوری بیشتر از هر زاویه، همراه با یک «سلاح مخفی» می‌تواند مشکل بعدی را حل کند و خواهد کرد: ساخت ارزان‌ترین الکترون‌ها در تمام تاریخ بشر، نه فقط در زمان تابش خورشید و وزش باد، بلکه 24 /7 و در تمام طول سال. برای آن، ما به ذخیره سازی کم هزینه نیاز داریم. در واقع «ذخیره» الکترون‌ها از ساختن آن‌ها چالش‌برانگیزتر و گران‌تر است. الکترون‌ها یکی از معدود چیزهایی هستند که نگه داشتن آن‌ها از ساختن آنها سخت‌تر است. به همین دلیل است که ما سوخت فسیلی را برای تولید الکتریسیته می سوزانیم: زیرا باید همانطور که می سازیم از آن استفاده کنیم.

“سلاح مخفی” که کسانی که در انرژی های تجدیدپذیر در اختیار دارند – و مشعل های سوخت های فسیلی ندارند – قانون مور است که می گوید قدرت محاسباتی هر 18 تا 24 ماه کم و بیش دو برابر می شود. («قانون» بارها و بارها برای چندین دهه تأیید شده است.) به همین دلیل، میزان قدرت محاسباتی که در سال 1984 فقط توسط یک ابر رایانه کری قابل انجام بود و در آن زمان حدود 50 میلیون دلار به دلار امروزی هزینه داشت، اکنون در پلی استیشن یا ایکس باکس یافت می شود و قیمت آن 4 سنت است.

انرژی های تجدیدپذیر می توانند از این افزایش عظیم در قدرت محاسباتی، همراه با هوش مصنوعی (AI)، استقرار روباتیک و اتوماسیون استفاده کنند، به گونه ای که سوخت های فسیلی نمی توانند. من معتقدم که ما در نقطه عطفی هستیم که این مزیت رقابتی رشد انرژی های تجدیدپذیر را تا حدی تسریع می کند که جایگزین سوخت های فسیلی شود. بشریت سرانجام – در این دهه – انرژی پاک تقریباً نامحدودی خواهد داشت، به دلیل یک چیز که در طول زمان هزینه آن کاهش یافته است: محاسبات. محاسبات بیشتر به ما امکان می دهد مواد جدید را اختراع کنیم، آنها را در ترکیبات جدید پیاده سازی کنیم، کاربرد آنها را خودکار کنیم و موارد دیگر. ریزپردازنده همه جنبه های دیگر زندگی ما را تغییر داده است. در نهایت، با انرژی‌های تجدیدپذیر، بزرگترین مؤلفه تولید ناخالص داخلی، سلامت، موفقیت و شادی جامعه جهانی ما را متحول خواهد کرد.

انتقال انرژی که با انرژی های تجدیدپذیر کم هزینه امکان پذیر می شود، یک فرصت تجاری بزرگتر از هر فرصتی در تاریخ است. بزرگتر از انقلاب صنعتی است. این بزرگتر از انقلاب دیجیتال است. و سود بیشتری خواهد داشت.به همین دلیل است که شرکت‌های سوخت‌های فسیلی را به شدت ترسانده است تا جایی که بالاخره شروع به جدی گرفتن کربن‌زدایی کرده‌اند.

انرژی های تجدیدپذیر در حال حاضر قابل رقابت با نفت و گاز و بسیار ارزان تر از زغال سنگ است. سوخت‌های فسیلی همچنان در تامین انرژی ما باقی می‌مانند، بیشتر به این دلیل که یارانه‌های خیره‌کننده 11 میلیون دلار در دقیقه به آنها پرداخت می‌شود.

درست خواندید این اشتباه تایپی نیست. دفعه بعد که می شنوید یک سیاستمدار یا سخنگو شکایت می کند که انرژی های تجدیدپذیر بیش از حد یارانه داده می شود، و اگر به همین منوال ادامه دهیم، آمریکا را به یک کشور سوسیالیستی تبدیل خواهیم کرد، این واقعیت را به خاطر داشته باشید: سوخت های فسیلی با یارانه خیره کننده 11 میلیون دلار در دقیقه پرداخت می شود.

https://www.greenbiz.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *