نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

4 اردیبهشت 1403 10:38 ب.ظ

تصاویر رادیویی جدید از مرکز کهکشان ما شبیه هنر انتزاعی مدرن هستند

کریس یانگ – 01 فوریه 2022 – مرکز کهکشان راه شیری I. Heywood/SARAO

تصاویر جدید از مرکز کهکشان راه شیری چشم اندازی منحصر به فرد از قلب کهکشانی که ما آن را خانه می نامیم ارائه می دهد.

رصدخانه رادیویی نجوم آفریقای جنوبی (SARAO) تصاویر جدیدی را از تلسکوپ رادیویی خود به نام MeerKAT در 26 ژانویه منتشر کرد که در نوع خود حساس ترین است. آنها بینش جدیدی در مورد ابرنواخترها، رشته های غیر حرارتی و سیاهچاله عظیم در مرکز کهکشان ارائه می دهند.

نگاه کردن به مرکز کهکشان راه شیری

تلسکوپ MeerKAT از 64 آنتن استفاده می کند که در حدود 5 مایل (8 کیلومتر) پخش شده است تا امواج رادیویی را بگیرد. فقط امواج رادیویی می‌توانند از لایه‌های غبار کیهانی بین زمین و مرکز کهکشان ما نفوذ کنند، به این معنی که MeerKAT به طور منحصربه‌فردی در موقعیتی منحصر به فرد قرار گرفته است تا بینشی را نسبت به منطقه پر از تراکم ارائه دهد.  تصاویری که به تازگی منتشر شده اند، ویترینی چشمگیر برای قدرت MeerKAT هستند. به گفته SARAO، اگرچه آنها مانند آثار هنری امپرسیونیستی انتزاعی به نظر می رسند، اما “ستاره های فوران، مراکز اولیه ستاره ای، و منطقه پر هرج و مرج اطراف سیاهچاله کلان جرمی 4 میلیون خورشیدی که در مرکز کهکشان ما کمین کرده است” را نشان می دهند.

آن جسم درخشان زرده تخم مرغ در مرکز تصویر در بالای صفحه سیاهچاله در قلب کهکشان راه شیری است. رنگ زرد روشن نشان دهنده مقدار بسیار زیاد گسیل های رادیویی از موادی است که به درون سیاهچاله مکیده می شوند.

در همین حال، رگه‌های قرمز در تصویر بالا رشته‌های غیر حرارتی (NTF) هستند، رشته‌های مغناطیسی عظیمی که فقط در نزدیکی مرکز کهکشان یافت می‌شوند. چشم سائورون مانند سیاهچاله ای است که از منظر دیگری نشان داده شده است. محققانی که این تصویر را کنار هم قرار دادند، یافته‌های خود را در مقاله‌ای در مجله Astrophysical منتشر کردند و SARAO همچنین در حال انتشار یک پایگاه داده عمومی برای استفاده سایر دانشمندان است. در آن پایگاه داده جزئیاتی در مورد یک بقایای ابرنواختری که قبلاً مشاهده نشده است گنجانده شده است.

ابر عظیم در تصویر زیر یک بقایای ابرنواختر است، در حالی که نور درخشان سمت چپ به دلیل شباهت آن به جونده کوچک، “سحابی موش” نامیده می شود. این نقطه فوق‌العاده درخشان از یک تپ اختر تشکیل شده است که با سرعت 100 کیلومتر در ثانیه حرکت می‌کند و دم دنباله‌ای قابل مشاهده را توضیح می‌دهد.

دکتر ایان هیوود از دانشگاه آکسفورد و نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: «من زمان زیادی را صرف تماشای این تصویر در فرآیند کار روی آن کرده‌ام و هرگز از آن خسته نمی‌شوم». زمانی که این تصویر را به افرادی نشان می‌دهم که ممکن است در نجوم رادیویی جدید باشند یا با آن آشنا نباشند، همیشه سعی می‌کنم بر این نکته تأکید کنم که تصویربرداری رادیویی همیشه اینگونه نبوده است و واقعاً MeerKAT از نظر آن چه جهشی دارد. این یک افتخار واقعی بود که در طول سال ها با همکارانی از SARAO کار کردم که این تلسکوپ فوق العاده را ساختند.”

این گواهی بر توانایی‌های تلسکوپ MeerKAT است که با هزینه 54 میلیون دلار تنظیم شده است. تصاویر جدید واقعاً چشمگیر هستند – چه کسی می دانست که مرکز کهکشان راه شیری اینقدر شبیه جلد آلبوم Radiohead است؟

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *