نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 4:55 ق.ظ

آتش سوزی وسایل نقلیه الکتریکی نادر اما مبارزه با آن دشوار است

29 ژانویه 2022 – اندرو اورز

چرا آتش سوزی وسایل نقلیه الکتریکی اینقدر چالش برانگیز است؟

وسایل نقلیه الکتریکی مسیری را برای کیفیت بهتر هوا، کاهش هزینه های سوخت و یک بخش جدید در حال رشد برای خودروسازان فراهم می کنند. اما با انتقال به حمل‌ونقل الکتریکی چالش جدیدی پیش می‌آید: وسایل نقلیه با باتری‌های لیتیوم یونی می‌توانند به ویژه در هنگام آتش گرفتن خطرناک باشند.خبر خوب این است که آتش سوزی وسایل نقلیه الکتریکی با باتری اغلب اتفاق نمی افتد.

اما ساتکلیف، مدیر پروژه EV FireSafe در ملبورن، استرالیا، می گوید که محققان برای تعیین قطعی نرخ آتش سوزی به داده های بیشتری نیاز دارند، اما مطالعات اولیه نشان می دهد که آتش سوزی در خودروهای تمام الکتریکی نادر است.

تحقیقات شرکت دیگری به نام AutoinsuranceEZ می گوید که خودروهای برقی با باتری فقط 0.03 درصد احتمال اشتعال دارند، در حالی که احتمال اشتعال خودروهای موتور احتراق داخلی 1.5 درصد است. بر اساس مطالعه خود،  خودرو های برقی هیبریدی که دارای باتری ولتاژ بالا و موتور احتراق داخلی هستند، 3.4 درصد احتمال آتش سوزی خودروها را دارند.

ساتکلیف می‌گوید، با این حال، وقتی آتش‌سوزی رخ می‌دهد، وسایل نقلیه الکتریکی با باتری‌های لیتیوم یونی داغ‌تر، سریع‌تر می‌سوزند و برای رسیدن به اطفاء نهایی به آب بسیار بیشتری نیاز دارند. و باتری ها می توانند ساعت ها یا حتی چند روز پس از کنترل اولیه آتش دوباره مشتعل شوند و محوطه های نجات، تعمیرگاه ها و سایر موارد را در معرض خطر قرار دهند.

Chas McGarvey، افسر ارشد آتش نشانی Lower Merion پنسیلوانیا، به CNBC گفت که یکی از آتش سوزی های Plaid تسلا مدل S Plaid که در سال 2021 اداره او مدیریت کرد، چنان داغ شد که جاده زیر آن را ذوب کرد.

ساتکلیف به CNBC گفت: «بسیاری از مواقع انتظار می‌رود که آتش‌نشان‌ها و سازمان‌های آتش‌نشانی به نوعی آن را کشف کنند.» مک گاروی، رئیس آتش نشانی پنسیلوانیا، با توجه به تعداد زیادی مدل جدید در جاده ها، گفت: «ما همچنان در تلاش هستیم تا به همه این موارد برسیم. اما تقریبا هر روز تغییر می کند!»

اریک واکسمن، مدیر موسسه انرژی مریلند، می‌گوید که ویژگی‌هایی که سلول‌های باتری لیتیوم یونی را به اندازه کافی قدرتمند می‌کند تا یک وسیله نقلیه مسافربری را به حرکت درآورد، همچنین می‌تواند آنها را در برابر اشتعال آسیب‌پذیر کند – به خصوص اگر سلول‌های باتری درون آنها آسیب دیده یا معیوب باشند.او می‌گوید سلول‌های باتری لیتیوم یونی دارای الکترودهایی هستند که در نزدیکی یکدیگر قرار گرفته‌اند، که احتمال اتصال کوتاه را افزایش می‌دهد و آنها با یک الکترولیت مایع قابل اشتعال پر می‌شوند.

او گفت: «این مایع قابل اشتعال می‌تواند وارد وضعیتی شود که به آن وضعیت فرار حرارتی گفته می‌شود، جایی که شروع به جوشیدن می‌کند و منجر به آتش‌سوزی می‌شود.»

وسایل نقلیه الکتریکی شامل سیستم‌های مدیریت باتری برای حفظ دمای عملیاتی مناسب برای باتری‌های ولتاژ بالا در داخل هستند و این سیستم‌ها سرعت شارژ و دشارژ باتری‌ها را کنترل می‌کنند. بهبود آنها و همچنین سلول های باتری خود نویدبخش ایمن تر کردن خودروهای برقی است.

تسلا اخیراً اعلام کرده است که از سلول‌های باتری لیتیوم یونی به باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP) تغییر می‌کند. دیگر خودروسازان بزرگ از جمله فورد و فولکس‌واگن نیز در حال جایگزینی LFPها به جای فرمولاسیون نیکل یا کبالت مورد استفاده در برخی از خودروهای الکتریکی خود هستند.

پل کریستنسن، استاد الکتروشیمی در دانشگاه نیوکاسل که تحقیقاتش بر آتش سوزی و ایمنی باتری های لیتیوم یونی تمرکز دارد، می گوید: “به طور کلی اعتقاد بر این است که اینها بسیار ایمن تر هستند.”

در پایان، او معتقد است، خودروهای تمام برقی این شانس را دارند که نسبت به مدل های بنزین سوز یا دیزلی که جایگزین می شوند، ایمن تر باشند.

ما زمان زیادی برای درک کامل خطرات و خطرات مرتبط با خودروهای بنزینی و دیزلی داشته ایم. ما باید سریع‌تر یاد بگیریم که چگونه با چالش‌ها با خودروی الکتریکی کنار بیاییم.

https://www.cnbc.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *