نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 5:36 ب.ظ

سیستم جدید چاپ سه بعدی به افراد نابینا اجازه می دهد موانع را از طریق ارتعاشات ببینند

کریس یانگ – 24 ژانویه 2022 – سیستم لمسی مانوئل زهن/ارمغان احمدخان

گزارشی از ایندیپندنت نشان می دهد که دانشمندان دانشگاه فنی مونیخ (TUM) عینک های مادون قرمزی ساخته اند که می تواند به افراد نابینا کمک کند با کمک پدهای لرزان از موانع دوری کنند.

با قرار دادن پدهای لرزان روی ساعد افراد کم بینا، این فناوری جدید به کاربران این امکان را می دهد که در حین گشت و گذار در محیط، دستان خود را آزاد نگه دارند. ابزارهای سنتی مانند عصا همیشه یک دست را درگیر نگه می دارند که می تواند برای کسانی که از آنها استفاده می کنند مشکلاتی ایجاد کند.

در مطالعه جدیدی که در سرور preprint arXiv منتشر شد، محققان Manuel Zahn و Armaghan Ahmad Khan نوشتند که “اگرچه عصا امکان تشخیص خوب اجسام در مجاورت کاربر را فراهم می کند، اما توانایی تشخیص موانع دورتر را ندارد.” اکنون، ابزار جدید آنها “رویکردی امیدوارکننده را در استفاده از فناوری به منظور ایجاد استقلال بیشتر برای افراد کم بینا نشان می دهد.”

دستگاه جدید از یک جفت دوربین مادون قرمز استفاده می کند که در عینک های چاپ سه بعدی قرار داده شده است. این دوربین ها یک تصویر استریوسکوپی می گیرند که به یک کامپیوتر کوچک ارسال می شود و نقشه ای از محیط اطراف کاربر ایجاد می کند. این نقشه در یک آرایه ارتعاش دوبعدی روی یک غلاف بازخورد لمسی با 25 عملگر برنامه ریزی شده است که اطلاعات را از طریق ارتعاشات روی ساعد به کاربر منتقل می کند. تا حدودی مانند ویژگی‌های بازخورد لمسی مورد استفاده در بازی‌های ویدیویی، آستین بازخورد لمسی هنگامی که کاربر به یک شی نزدیک می‌شود کمی لرزش می‌کند و هر چه به آن نزدیک‌تر می‌شود شدیدتر می‌شود.

از آنجایی که این عینک از دوربین‌های مادون قرمز استفاده می‌کند، این دستگاه حتی می‌تواند به کاربران کمک کند تا در تاریکی کامل حرکت کنند، این ویژگی به این معنی است که ممکن است برای موارد استفاده دیگر مفید باشد. در طول آزمایش‌ها، محققان می‌گویند که داوطلبان می‌توانستند موانع را با دقت ۹۸ درصد تشخیص دهند. این مطالعه توضیح می‌دهد: «همه کاربران توانستند این کار را کامل کنند و عملکرد خود را در طول اجراهای متعدد بهبود بخشیدند».

در ماه های اخیر، چندین پیشرفت فناوری اعلام شده است که می تواند کیفیت زندگی افراد کم بینا را تا حد زیادی بهبود بخشد. به عنوان مثال، در نوامبر سال گذشته، اولین چشم مصنوعی پرینت سه بعدی برای یک بیمار در بریتانیا نصب شد. پیشرفت‌ها در سیستم‌های بینایی بیونیک نیز پتانسیل زیادی برای کمک به کاربران برای بازیابی بینایی از طریق فناوری پیشرفته دارد. با این حال، کار بر روی آن فناوری هنوز در مراحل اولیه است، به این معنی که دستگاه‌هایی مانند سیستم بازخورد لمسی جدید توسط محققان TUM می‌توانند زندگی مردم را در کوتاه‌مدت بهبود بخشند.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *