نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 اردیبهشت 1403 12:43 ق.ظ

تغییرات آب و هوایی انتخاب میزبان بازی‌های زمستانی را تا سال 2050 محدود می‌کند

توسط استیو کیتینگ با رویترز 19/01/2022

 طبق مطالعه دانشگاه واترلو ، از میان 21 شهر میزبان بازی های المپیک زمستانی، تنها ساپورو ژاپن می تواند شرایط عادلانه و ایمن را برای اجرای مجدد بازی های المپیک تا پایان قرن فراهم کند، اگر گازهای گلخانه ای به طور چشمگیری کاهش نیابد.

یک تیم بین المللی از محققان به رهبری دانشگاه واترلو، داده های آب و هوایی تاریخی دهه 1920 را همراه با روند تغییرات آب و هوایی آینده بررسی کردند.

آنها به این نتیجه رسیدند که زمین‌های بازی زمستانی مانند سنت موریتز و لیلهامر می‌توانند در اواسط تا اواخر قرن به یادگار المپیک تبدیل شوند و شرایط غیرقابل اعتماد آنها را به عنوان میزبان بازی‌ها منتفی می‌کند.

تحقیقات نشان داد که میانگین دمای روز در ماه فوریه در شهرهای میزبان به طور پیوسته افزایش یافته است – از 0.4 درجه سانتیگراد در بازی های برگزار شده در دهه 1920 تا 1950، به 3.1 درجه سانتیگراد در بازی ها در طول دهه 1960 تا 1990 و 6.3 درجه سانتیگراد در بازی های برگزار شده در بیست و یکم. قرن، از جمله بازی های ماه آینده پکن.

دانیل اسکات، پروفسور دانیل اسکات، می‌گوید: «اگر به مسیری که اکنون داریم ادامه دهیم، تا پایان قرن، ساپورو تنها مکان قابل اطمینان از نظر آب و هوا خواهد بود و پس از آن باید ببینیم حتی چه زمانی ساپورو تغییر می‌کند.حتی تا اواسط قرن، تعداد مکان‌های قابل اطمینان از نظر آب و هوا، حداقل 21 میزبانی که در گذشته داشته‌ایم، کاهش می‌یابد.»

اروپا با میزبانی بیش از نیمی از بازی‌های المپیک زمستانی، مهد بازی‌های المپیک زمستانی بوده است، از جمله اولین بازی در شامونی در سال 1924 و بازی بعدی پس از پکن در میلان/کورتینا دوامپزو.

اما مناطق آلپ اروپا تأثیر تغییرات آب و هوایی را احساس کرده‌اند و اسکات گفت که پیام این مطالعه به کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) این است که آنها باید در آینده هنگام انتخاب مکان مسابقه انعطاف‌پذیرتر باشند و به مکان‌های بالاتر و ارتفاعات بالاتر برای اجرای رویدادهایی مانند مسابقه اسکی روی آورند.

رابرت اشتایگر از دانشگاه اینسبروک در اتریش گفت: «تغییرات آب و هوا جغرافیای بازی‌های المپیک زمستانی را تغییر می‌دهد و متأسفانه برخی از شهرهای میزبان را که به ورزش‌های زمستانی معروف هستند، از بین خواهد برد.»

تغییرات اقلیمی مدتی است که در رادار IOC قرار گرفته است و بدنه المپیک پایداری را به عنوان ستون سوم المپیک در سال 2014 اضافه کرد.طبق این مطالعه، IOC یکی از بلندپروازانه ترین تعهدات انتشار گازهای گلخانه ای را در ورزش و در همه بخش ها دارد.

این سازمان پیش از کنفرانس آب و هوای سازمان ملل در گلاسکو اعلام کرد که قصد دارد در سال 2024 با کاهش انتشار مستقیم و غیرمستقیم آن تا 30 درصد، «مثبت آب و هوا» شود.از سال 2030، شهرهای میزبان المپیک به صورت قراردادی موظف به داشتن شرایط اقلیمی مثبت خواهند بود.

محققان همچنین ورزشکاران و مربیان بین‌المللی را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که 89 درصد احساس می‌کنند که تغییر الگوهای آب‌وهوا بر شرایط مسابقه تأثیر می‌گذارد و 94 درصد از آنها می‌ترسند که تغییرات آب و هوا بر توسعه آینده ورزش آنها تأثیر بگذارد.

این گزارش همچنین خاطرنشان کرد که میزان تصادفات و آسیب های بیشتر در بین ورزشکاران ورزش برفی می تواند تا حدی به دمای بالاتر محیط و شرایط بد برفی نسبت داده شود.

سه المپیک زمستانی گذشته بالاترین میزان بروز آسیب را در بین ورزشکاران اسکی آلپاین، اسنوبورد و سبک آزاد داشته اند – 55 درصد بیشتر از سایر بازی های زمستانی.

سیائو ما از دانشگاه آرکانزاس گفت: «کمیته بین‌المللی المپیک تصمیمات دشوارتری در مورد محل اهدای بازی‌ها خواهد داشت.اما بهترین ورزشکاران جهان که زندگی خود را وقف ورزش کرده‌اند، شایسته این هستند که المپیک در مکان‌هایی مستقر شود که بتواند رقابت‌های ایمن و عادلانه را به طور قابل اعتماد ارائه دهد.»

https://www.euronews.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *