نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 3:28 ق.ظ

این ژنراتورهای الهام گرفته از جلبک دریایی در زیر آب انرژی جنبشی ایجاد می کنند

اندی کوربلی -14 ژانویه 2022 – انجمن شیمی آمریکا

نمونه اولیه دستگاه انرژی تجدیدپذیر که از جلبک دریایی مدل شده است، انرژی جنبشی تولید می کند در حالی که به آرامی زیر امواج می چرخد.

در حالی که فقط یک مفهوم اثبات شده است، رشته های کوچک در مقیاس کافی می توانند انرژی برای تامین انرژی لوازم الکتریکی اصلی در سکونتگاه های ساحلی مانند شناورها، نیروگاه های برق ساحلی، دستگاه های غوطه ور، تجهیزات نظارت بر آب یا حتی فانوس دریایی فراهم کنند.

انرژی های تجدیدپذیر همیشه شبیه چیزی نیست که ازتقلید طبیعت خلق شده است، اما مطمئناً گاهی اوقات از طبیعت الهام گرفته شده است. در حال حاضر پنل های خورشیدی هوشمندی وجود دارند که خورشید را در سراسر آسمان مانند گل های آفتابگردان دنبال می کنند، “بادبادک های جزر و مدی” که مانند ماهی در اطراف شنا می کنند، و اکنون این نوارهای جلبک دریایی مولد انرژی.

روش تولید نیرو از طریق نانو ژنراتورهای تریبوالکتریک یا (TENG) است که انرژی اضافی را از انتقال الکترون ها از یک سطح به سطح دیگر مانند الکتریسیته ساکن برداشت می کنند.

پس از چهار سال، دو دانشمند که برای ایجاد منبع تغذیه بر مبنای تقلید از جلبک دریایی کار می‌کردند، از FEP، کوپلیمری که برای ساخت لوله‌های انعطاف‌پذیر در اطراف کابل‌ها استفاده می‌شود، و PET، یکی از رایج‌ترین پلاستیک‌ها که هر دو با جوهر رسانا پوشانده شده‌اند، استفاده کردند.

همانطور که امواج TENG جلبک دریایی را به جلو و عقب حرکت می دهند، پوشش مکررا متصل و قطع می شود و برق تولید می کند. در مقاله‌ای که اخیراً موفقیت آنها را توصیف می‌کند، دانشمندان نشان دادند که چگونه تنها تعداد کمی از این TENG جلبک‌های دریایی قادر به تامین انرژی رشته‌ای از 30 چراغ LED هستند.

از آنجایی که آنها گرما، نور یا صدا تولید نمی کنند، ممکن است هیچ تاثیری بر محیط دریایی خود نداشته باشند. برخی از مولدهای انرژی جزر و مدی ماشین‌های سنگین و بزرگ پر از زوایای قائمه هستند که نمک دریا می‌تواند ضرر زده ، اما از آنجایی که این مولدها بدون زحمت به جلو و عقب می‌چرخند، احتمال خوردگی کم است.

مینی ژو، استاد مهندسی دریا در موسسه فناوری جورجیا و محقق مدعو که به توسعه TENG جلبک دریایی کمک کرد، تخمین می‌زند که به شرط اینکه انرژی زیر آب برای تحریک دو یا سه بار در ثانیه TENG ها کافی باشد، یک مزرعه جزر و مدی مقیاس است. می‌توان چنین استنباط کرد که منطقه بسیار کوچک‌تری از TENG جلبک‌های دریایی می‌تواند انرژی یک شهر  ساحلی را تامین کند.

https://www.goodnewsnetwork.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *