نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 اردیبهشت 1403 2:23 ق.ظ

کاوش دیجیتالی مومیایی فرعون آمنهوتپ 3000 ساله

3 ژانویه 2022 – Saleem and Z. Hawass، مجوز CC

تمام مومیایی‌های سلطنتی که در قرن‌های 19 و 20 یافت شده‌اند، مدت‌هاست که برای مطالعه باز شده‌اند. با یک استثنا: مصر شناسان هرگز آنقدر جسارت نداشته اند که مومیایی فرعون آمنهوتپ اول را باز کنند. نه به خاطر هیچ نفرین افسانه ای، بلکه به این دلیل که کاملاً پیچیده شده است، به زیبایی با گلدسته های گل تزئین شده است، و صورت و گردن با ماسکی نفیس واقعی پوشیده شده است. اما اکنون برای اولین بار، دانشمندان مصری از سی تی اسکن سه بعدی (توموگرافی کامپیوتری) برای «باز کردن دیجیتالی» این مومیایی سلطنتی و مطالعه محتوای آن استفاده کرده‌اند.

این اولین بار در سه هزاره بود که مومیایی آمنهوتپ باز شد. بار قبلی در قرن یازدهم قبل از میلاد بود، بیش از چهار قرن پس از مومیایی و دفن اصلی او.

هیروگلیف ها توضیح داده اند که چگونه در طول سلسله 21 بعدی، کشیش ها مومیایی های سلطنتی را از سلسله های باستانی ترمیم و دفن کردند تا آسیب های وارد شده توسط دزدان را ترمیم کنند.

دکتر سحر سلیم، استاد رادیولوژی در دانشکده پزشکی دانشگاه قاهره و رادیولوژیست پروژه مومیایی مصر، اولین نویسنده این مطالعه، گفت:

این واقعیت که مومیایی آمنهوتپ اول هرگز در دوران مدرن باز نشده بود به ما فرصتی منحصر به فرد داد: نه فقط مطالعه کنیم که چگونه او در ابتدا مومیایی شده و دفن شده است، بلکه همچنین چگونه ، قرن ها پس از مرگش، توسط او رفتار و دفن شده است.

سلیم گفت: با باز کردن دیجیتالی مومیایی و «لایه کردن» لایه‌های مجازی آن – ماسک صورت، بانداژها و خود مومیایی – می‌توانیم این فرعون به خوبی حفظ شده را با جزئیات بی‌سابقه بررسی کنیم.

ما نشان می‌دهیم که آمنهوتپ اول هنگام مرگ تقریباً 35 سال داشت. او تقریباً 169 سانتی متر قد داشت، ختنه شده بود و دندان های خوبی داشت. او در بسته بندی خود، 30 طلسم و یک کمربند طلایی منحصر به فرد با مهره های طلا به سر داشت.

سلیم ادامه داد: «ما نتوانستیم هیچ زخم یا تغییر شکلی به دلیل بیماری برای توجیه علت مرگ پیدا کنیم، به جز چندین قطعه مثله کردن پس از مرگ، احتمالاً توسط دزدان قبر پس از اولین دفن او. احشاء او توسط اولین مومیایی‌سازها برداشته شده بود، اما مغز یا قلب او نه.

مومیایی آمنهوتپ اول (که نامش به معنای «آمون راضی است») در سال 1881 – در میان دیگر مومیایی‌های سلطنتی دوباره دفن شده – در سایت باستان‌شناسی دیر البهاری در جنوب مصر کشف شد.

آمنهوتپ دومین فرعون سلسله هجدهم مصر (پس از پدرش احموس اول، که هیکسوس مهاجم را بیرون رانده بود و مصر را دوباره متحد کرد)، تقریباً از سال 1525 تا 1504 قبل از میلاد حکومت کرد. دوران او نوعی دوران طلایی بود: مصر مرفه و امن بود، در حالی که فرعون دستور ولگردی و قانونی شکنی در ساختمان‌های مذهبی داد و لشکرکشی‌های موفق نظامی به لیبی و شمال سودان را رهبری کرد. پس از مرگ او، او و مادرش احموس نفرتاری به عنوان خدایان پرستش شدند.

سحر سلیم و دکتر زاهی حواس، مصر شناس همکارش، قبلاً حدس زده بودند که قصد اصلی مرمتگران قرن یازدهم استفاده مجدد از تجهیزات دفن سلطنتی برای فراعنه بعدی بود. اما در اینجا آنها نظریه خود را رد می کنند – همانطور که در مطالعه آنها که در Frontiers in Medicine منتشر شده است، نشان داده شده است.

سلیم گفت: «ما نشان می‌دهیم که حداقل برای آمنهوتپ اول، کشیش‌های سلسله 21 با محبت صدمات وارده توسط دزدان مقبره را ترمیم کردند، مومیایی او را به شکوه سابق خود بازگرداندند، و جواهرات و طلسم‌های باشکوه را در جای خود حفظ کردند.

حواس و سلیم بیش از 40 مومیایی سلطنتی پادشاهی جدید را در پروژه وزارت باستانی مصر که از سال 2005 راه اندازی شد، مطالعه کردند. بیست و دو مومیایی سلطنتی، از جمله مومیایی آمنهوتپ اول، در آوریل 2021 به موزه جدیدی در قاهره منتقل شدند. چهره مومیایی آمنهوتپ اول با نقابش نماد رژه تماشایی «رژه مومیایی طلایی سلطنتی» در 3 مارس 2021 در قاهره بود.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *