نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 اردیبهشت 1403 6:49 ق.ظ

متعادل کردن حریم خصوصی داده ها و رشد در اقتصاد دیجیتال

2021/12/29 | راشل مریت

اگر به درستی محافظت نشود، داده ها می توانند یک نقطه امنیتی آسیب پذیر برای یک تجارت باشند. داستان‌های نقض داده‌ها و حملات سایبری پیوسته راه خود را به سرفصل‌های کاری باز می‌کنند.

نقض زنجیره تامین SolarWinds در سال 2020 که از طریق سیستم مدیریت شبکه در معرض خطر Orion انجام شد، این را نشان داد و باعث نقض گسترده امنیتی برای بیش از 18000 مشتری شد. گزارش اخیر همچنین نشان می دهد که شرکت های هک شده 11 درصد از درآمد سالانه یا تقریباً 12 میلیون دلار به ازای هر شرکت را از دست داده اند. با این حال، زمانی که داده ها به درستی محافظت شوند و به درستی مورد استفاده قرار گیرند، یک عنصر حیاتی برای رشد موفقیت آمیز یک کسب و کار و توانایی آن برای شرکت در فعالیت های اقتصادی آنلاین است.

داده ها  ، اطلاعات واقعی (مانند اندازه گیری ها یا آمار) هستند که به عنوان مبنایی برای استدلال، بحث یا محاسبه استفاده می شوند. داده ها همچنین می توانند اطلاعاتی در قالب دیجیتالی باشند که منتقل یا پردازش می شوند. کسب‌وکارها در سرتاسر جهان داده‌ها را از طریق بسیاری از رسانه‌ها، مانند معاملات، ارتباطات، رفتار مشتری، زنجیره تامین، ارزیابی ریسک یا رسانه‌های اجتماعی جمع‌آوری می‌کنند. با دیجیتالی شدن بیشتر بخش‌های زندگی اقتصادی و اجتماعی، و همچنین ظهور اینترنت اشیا (IoT)، کمیت و کیفیت داده‌های موجود برای جمع‌آوری و تحلیل بی‌سابقه است.

در حالی که داده ها به بخش خصوصی محلی کمک می کند تا خدمات، مدل های کسب و کار و نوآوری را بهبود بخشد، جمع آوری و پردازش داده ها باید با مسئولیت محافظت از اطلاعات حساس متعادل شود. داده‌های حساس به‌عنوان مجموعه خاصی از «دسته‌های خاص» تعریف می‌شوند که باید با امنیت بیشتری برخورد شوند.

این دسته بندی ها شامل اطلاعاتی مانند منشاء نژادی یا قومیتی، باورهای سیاسی، اعتقادات مذهبی، عضویت در اتحادیه های کارگری، داده های ژنتیکی و داده های بیومتریک است. از آنجایی که داده ها به طور فزاینده ای دیجیتالی می شوند، حفظ حریم خصوصی داده ها برای بسیاری از مصرف کنندگانی که در اقتصاد دیجیتال شرکت می کنند به یک نگرانی اصلی تبدیل می شود. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که شهروندان کنیا که به عنوان مدافعان حقوق بشر شناخته می شوند، ارزش بالایی برای حفظ حریم خصوصی داده ها قائل هستند. حفاظت از داده ها با کاهش ریسک مالی و قانونی، تقویت اعتماد بین کسب و کارها و مصرف کنندگان و ترویج اکوسیستم های اقتصادی قابل اعتماد و شفاف که از ارزش های دموکراتیک حمایت می کند، اقتصاد دیجیتال را تقویت می کند.

تعهد بخش خصوصی به حفظ حریم خصوصی داده ها

گسترش اقتصاد دیجیتال بر اهمیت حفظ حریم خصوصی داده ها تأکید می کند. از آنجایی که کسب‌وکارهای بیشتر و بیشتری به فعالیت آنلاین روی آورده‌اند، سازمان‌های تجاری باید با اکوسیستم دیجیتال سازگار شوند و بنابراین محیط قانونی و مقرراتی را که در آن فعالیت می‌کنند، درک کنند.

اقدامات ناکافی حفظ حریم خصوصی داده ها در بخش خصوصی منجر به عواقب جدی مانند کسری مالی کسب و کار، از دست دادن اعتماد به پایگاه مشتری، یا مجازات های قانونی می شود. جوامع تجاری محلی که حریم خصوصی داده ها را در اولویت قرار می دهند ممکن است از مزایای رقابتی بیشتری نیز بهره مند شوند:

  • حریم خصوصی می تواند از منافع مالی محافظت کند. شرکت‌هایی که بیشتر روی روش‌های حفظ حریم خصوصی داده‌های خود سرمایه‌گذاری می‌کنند، می‌توانند تا ۲.۷ برابر از سرمایه اولیه خود سود ببرند. علاوه بر این، با بازده مالی بالاتر و در نتیجه رتبه بندی مسئولیت پذیری بالاتر، شرکت می توانند نسبت به رقبا برتری پیدا کنند. شرکت‌ها همچنین می‌توانند از زیان مالی مربوط به عواقب قانونی ناشی از اقدامات نادرست داده جلوگیری کنند.
  • حریم خصوصی می تواند اعتماد را افزایش دهد. با افزایش موارد نقض اطلاعات مصرف کننده با مشخصات بالا، بسیاری از مصرف کنندگان اهمیت بیشتری به شیوه های حفظ حریم خصوصی داده های شرکت هایی که با آنها تجارت می کنند، می دهند. بر اساس یک نظرسنجی از بیش از 10000 مصرف کننده در سراسر جهان، 70 درصد از مصرف کنندگان گزارش کردند که اگر شرکتی با نقض داده مواجه شده باشد، با آنها تجارت نمی کنند. در گزارش دیگری در سال 2019 در مورد اعتماد تجاری، بیش از 81 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که اعتماد به یک شرکت عاملی تعیین کننده در تصمیم خرید برند آنها است. اعتماد همچنین ممکن است شهرت برند و گسترش شناخت برند را از طریق افزایش رضایت مشتری بهبود بخشد.
  • حفظ حریم خصوصی می تواند به رشد بلندمدت کمک کند. با افزایش آگاهی در مورد شیوه های حفظ حریم خصوصی داده ها و استانداردهای نظارتی دولتی، هر چه شرکت ها زودتر حریم خصوصی داده ها را در اولویت قرار دهند، آمادگی بیشتری برای حفظ و رشد سازمان خود در اقتصاد دیجیتال خواهند داشت. با زیرساخت‌ها و شیوه‌های کارآمدتر و ایمن‌تر، این شرکت‌هایی که حریم خصوصی داده‌ها را در اولویت قرار می‌دهند، ممکن است مزیت رقابتی را در اقتصاد دیجیتالی که به طور فزاینده‌ای تنظیم می‌شود، دریافت کنند.

حریم خصوصی داده ها در چارچوب های بین المللی و مقررات ملی

همچنین توجه به این نکته مهم است که حریم خصوصی داده ها نقش بیشتری در حمایت از حقوق بشر و حمایت از نهادهای دموکراتیک ایفا می کند. شورای اروپا، میثاق بین المللی سازمان ملل متحد در مورد حقوق مدنی و سیاسی و چندین دکترین بین المللی حقوق بشر این هنجارها را ایجاد می کنند. حفظ حریم خصوصی داده ها همچنین یک عنصر مهم برای حصول اطمینان از شکوفایی دموکراسی آنلاین با اجازه دادن به حقوق شهروندی برای حفظ حریم خصوصی و حفاظت در حین تعامل آنلاین است.

در عین حال، چارچوب های قانونی و نظارتی از کشوری به کشور دیگر و حتی در داخل کشورها و بین مناطق مختلف اداری متفاوت است. بنابراین، برای کسب‌وکارهای محلی و سازمان‌های بخش خصوصی مهم است که قوانین حریم خصوصی داده‌های محلی را درک کنند و ارزیابی کنند که آیا شیوه‌های موجود به این قوانین پایبند هستند یا خیر.

منابع برای جوامع تجاری محلی

برای کمک به جوامع محلی کسب و کار در درک اهمیت حریم خصوصی داده ها و حفظ امنیت آنلاین، دوره فناوری CIPE برای دموکراسی ماژول های آموزشی در مورد موضوعاتی مانند امنیت دیجیتال و حریم خصوصی داده ها ارائه می دهد. به عنوان مثال، ماژول مربوط به حریم خصوصی داده ها، بهترین روش ها را برای جمع آوری، ذخیره سازی، دفع و استفاده مجدد از داده ها و همچنین نحوه ایمن نگه داشتن داده های حساس در طول چرخه عمر داده ها را تشریح می کند. همچنین ارزش داده ها را برای پیشبرد مأموریت و اهداف یک سازمان تجاری نشان می دهد.

علاوه بر این، از آنجایی که کشورهای سراسر جهان به توسعه و اجرای قوانین جدید متمرکز بر حریم خصوصی و حفاظت از داده‌ها ادامه می‌دهند، جوامع تجاری محلی باید الزامات خاصی را در خصوص حریم خصوصی داده‌ها که باید هنگام فعالیت در یا با سهامداران یک کشور یا منطقه خاص رعایت شود، درک کنند. علاوه بر این، جوامع محلی کسب‌وکار می‌توانند نقش مهمی در حمایت از این موضوع داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که قوانین حریم خصوصی داده‌ها، حریم خصوصی شهروندان را در اولویت قرار می‌دهد، الزامات حریم خصوصی داده‌ها را مشخص می‌کند که برای کسب‌وکارهای کوچک نیز قابل دستیابی است، و محیطی را ایجاد می‌کند که باعث رشد فراگیر در اقتصاد دیجیتال می‌شود. برای حمایت از صداهای بخش خصوصی محلی در گفتگوهای چندجانبه در مورد این موضوعات، راهنمای محیطی فعال کننده اقتصاد دیجیتال CIPE عناصر به موقع حریم خصوصی داده ها مانند تراکنش های فرامرزی، نگرانی های محلی سازی داده ها، داده های روی ابر، و حوزه های قضایی مقررات قانونی .

با هجوم اخیر نقض اطلاعات، اهمیت تقویت حریم خصوصی و حفاظت از داده ها هرگز مهمتر از این نبوده است. جوامع محلی کسب و کار می توانند شیوه های مسئول حفظ حریم خصوصی داده ها را توسعه و پیاده سازی کنند در حالی که همچنان مزیت رقابتی را در اقتصاد دیجیتال حفظ می کنند. علاوه بر این، از آنجایی که دولت‌ها در بازارهای نوظهور به تهیه پیش‌نویس قوانین جدید در مورد حفظ حریم خصوصی و حفاظت از داده‌ها ادامه می‌دهند، جامعه تجاری محلی می‌تواند نقشی در گفتگوهای سیاستی در توسعه این قوانین و مقررات جدید برای اطمینان از اجرای مؤثر و عملی ایفا کند. این تلاش‌ها با هم، شیوه‌های شفاف‌تر و ایمن‌تر حفظ حریم خصوصی داده‌ها را ایجاد خواهند کرد که از نهادهای دموکراتیک و حقوق بشر، که برای تضمین رشد فراگیر در اقتصاد دیجیتال ضروری هستند، حمایت می‌کند. https://www.cipe.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *