نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 فروردین 1403 3:13 ب.ظ

ستاره شناسان بزرگترین نقشه سه بعدی کیهان را ایجاد کردند

لوکیا پاپادوپولوس – 16 ژانویه 2022 – آزمایشگاه برکلی

ممکن است نام ابزار طیف سنجی انرژی تاریک (DESI) را از دپارتمان انرژی آزمایشگاه ملی لارنس برکلی شنیده باشید. در سال 2016 زمانی که تیمی از دانشمندان 5000 ربات کوچک را برای کمک به توسعه اولین نقشه جهان فراتر از زمین به فضا پرتاب کردند، این پروژه را گزارش کردیم.

سپس، در سال 2017، گزارش دادیم که چگونه این پروژه یک نقشه سه بعدی از غبار فضایی کهکشان ما ایجاد کرده است. این نقشه در ترسیم تک تک غبارهایی که در کهکشان ما وجود دارد به منظور پاکسازی نمای اعماق فضا و اندازه گیری سرعت انبساط شتابنده کیهان موفق بود.

اکنون، DESI فاش کرده است که سرانجام بزرگترین و دقیق ترین نقشه جهان را ایجاد کرده است. همانطور که این دستاورد چشمگیر است، DESI خاطرنشان می کند که تنها 10٪  ماموریت پنج ساله اش انجام شده است.

جولین گای، دانشمند آزمایشگاه برکلی، گفت: زیبایی زیادی در آن وجود دارد. در توزیع کهکشان ها در نقشه سه بعدی، خوشه ها، رشته ها و حفره های عظیمی وجود دارد. آنها بزرگترین سازه های جهان هستند. اما در درون آنها، شما ردپایی از جهان بسیار اولیه و تاریخچه انبساط آن از آن زمان را می‌یابید.

DESI برای ایجاد این دستاورد چشمگیر مجبور بود بر موانع زیادی غلبه کند. در طول همه‌گیری ویروس کرونا، تلسکوپ باید خاموش می‌شد و تنها در دسامبر 2020 بود که توانست دوباره به کاوش در آسمان بپردازد. خوشبختانه، با وجود این مسائل، تا ماه مه 2021 آماده شروع بررسی علمی خود بود.

با این حال، این پایان ورودی های تیم DESI به تلسکوپ نبود. کلاوس هونشید، فیزیکدان از دانشگاه ایالتی اوهایو، دانشمند همکار در این پروژه، نتیجه گیری کرد: این کار ثابتی است که برای اجرای این ابزار ادامه دارد. این کاری است که به خوبی نتیجه داده است، نقشه‌ای که قبلاً دیده نشده بود و روزی به ما در درک گذشته و آینده جهان کمک می‌کند.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *