نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 اردیبهشت 1403 6:21 ب.ظ

چین برای اولین بار آب را از سطح ماه کشف کرد

کریس یانگ – 10 ژانویه 2022

گزارشی از CGTN نشان می دهد که برنامه فضایی چین (CNSA) اولین برنامه ای است که سیگنال های آب را مستقیماً از سطح ماه به لطف کاوشگر ماه Chang’e-5 تشخیص می دهد.

پیشرفت جدید یک نقطه عطف مهم دیگر برای CNSA فراهم می کند، که به طور جاه طلبانه شکاف بین خود و دو ابرقدرت فضایی تاریخی جهان، ایالات متحده و روسیه را کاهش می دهد.

برای سال‌ها، به لطف تعدادی از مشاهدات مداری و اندازه‌گیری‌های نمونه، مشخص شده بود که آب در ماه وجود دارد. در واقع، سال گذشته یک استارت‌آپ مستقر در کالیفرنیا به نام Masten Space Systems اعلام کرد که در حال توسعه یک مریخ نورد روباتیک است که می‌تواند یخ روی ماه استخراج کند تا زیستگاه‌های ماه آینده را با آب و اکسیژن تامین کند.

تا به حال، طبق برنامه فضایی چین، هرگز آب روی ماه توسط مریخ نورد یا کاوشگر ماه شناسایی نشده است. در مطالعه جدیدی که در مجله Science Advances منتشر شده است، محققان توضیح دادند که چگونه خاک ماه در محل فرود کاوشگر حاوی کمتر از 120 قسمت در میلیون آب (ppm) یا 120 گرم آب در هر تن است. در همین حال، یک سنگ تاولی نزدیک، 180 پی پی ام را حمل می کند. همه این خوانش‌ها بسیار خشک‌تر از آنچه روی زمین می‌بینید هستند، اگرچه محتوای آب در مجاورت فرودگر را تأیید می‌کنند.

کاوشگر Chang’e-5 از دستگاه طیف‌سنج کانی‌شناسی قمری (LMS) خود برای انجام اندازه‌گیری بازتاب طیفی سنگ استفاده کرد. یافته‌ها با تجزیه و تحلیل اولیه نمونه‌های سنگی که توسط کاوشگر ماه گرفته شده بود، مطابقت داشت.

از دهه 1960، ناسا و Roscosmos روسیه دو بازیگر اصلی در مورد نوآوری ها و پیشرفت های فضایی بودند، روندی که در سال های اخیر ادامه یافته است. به عنوان مثال، سال گذشته دانشمندان ناسا اولین پرواز کنترل شده روی مریخ را با هلیکوپتر Ingenuity انجام دادند. در همین حال، در ماه اکتبر، روسیه اولین کشوری شد که گروه فیلمبرداری را به فضا فرستاد و اسپیس ایکس را شکست داد.

ماموریت های اخیر چین در ماه بخشی از برنامه های این کشور برای شکستن قالب و قرار گرفتن خود به عنوان یکی از ابرقدرت های فضایی جهان است. در یک گام بزرگ برای تحقق این جاه طلبی ها، CNSA اخیراً تعداد زیادی از تصاویر از ماموریت Chang’e-4 خود را نشان داد که مناظری بی سابقه از سمت دور ماه را نشان می دهد. در همین حال، اواخر سال گذشته، آژانس فضایی چین نیز اعلام کرد که در حال توسعه یک راکتور شکافت هسته ای برای ماه است که 100 برابر قدرتمندتر از راکتوری است که توسط ناسا در حال توسعه است.

آینده برنامه فضایی چین چیست؟ این آژانس به سرعت در حال رشد قصد دارد تا با ارسال انسان به سیاره سرخ تا سال 2033، دولت ایالات متحده و مأموریت خدمه اسپیس ایکس به مریخ را شکست دهد. اگر به این هدف دست یابد، بدون شک به عنوان یکی از کشورهای بزرگ فضایی در تاریخ ثبت خواهد شد.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *