نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 2:19 ب.ظ

چالشهای نوآوری در تحول بنیادین اقتصادی

اگر به موضوع صنعتی شدن پایدار فکر کنیم درخواهیم یافت که این تحول همراه با نوآوری و زیرساخت می تواند اقتصادی پویا و رقابتی را شکل داده و در طول زمان مستقر کند . از مهمترین جنبه های چنین تحولی  ایجاد اشتغال موثر و درآمد زا در سطح ملی می باشد.

 این تحول خواهی مبتنی بر نوآوری نقش کلیدی در ایجاد و ترویج فناوری های جدید و نیز حضور بین المللی و امکان استفاده کارآمد از منابع در بطن خود باید داشته باشد .

قدمهایی آغاز شده اند اما سرعت تحولات جهانی بسیار فراتر از حرکت داخل کشور است . بنابراین کشورمان راه درازی برای استفاده بهینه از این پتانسیل در پیش دارد. کشورمان باید برای دستیابی به اهداف اقتصادی برنامه های پیشین از جمله اجرای کامل و صحیح قانون اصلاح الگوی مصرف ، باید توسعه نوآوری در بخشهای صنعتی و تولیدی خود را سرعت بخشد و سرمایه گذاری در تحقیقات علمی و نوآوری کاربردی را افزایش دهند.

نوآوری برای پیشرفت در فناوری و یافتن راه حل های پایدار برای چالش های اقتصادی در طول زمان اثرات مثبت زیست محیطی، همانند افزایش بهره وری منابع و انرژی را شکل می دهند . فایق آمدن بر این امور از جمله مهمترین چالشهای نوآورانه در سطوح مدیریت کلان می باشد .

تحول امروزه بر مبنای ارتباطات شکل می گیرد . حتی تکیه بر روش اقتصاد درون زا نیاز به ارتباطات دارد .

هم اکنون مشاهده می کنیم که از نظر زیرساخت های ارتباطی، بیش از نیمی از جمعیت جهان اکنون آنلاین هستند و تقریباً همه مردم جهان با تلفن همراه زندگی می کنند. در چنین دنیایی نیاز های ارتباطی با نوع دیگری از فناوری ارتباطات شکل می گیرد و ابزارهای خاص خود را طلب می نماید . این چالش خاص نوآوری برای توسعه زیر بخشهای اقتصادی می باشد . مشاهده می شود که همانند وضعیت جهانی در بسیاری از کشورها با وجود رشد و توسعه سریع اقتصادی  معضلات زیست محیطی جدی بروز کرده است که ما نیز در دل آن قرار داریم .  بررسی اقتصادی و اجتماعی و نگاهی امنیت مدار بر محور آمایش سرزمین لازم است تا بتوان بر مبنای آن به مقاوم سازی زیرساخت ها در برابر بلایا و تغییرات آب و هوایی و نیز بهبود استفاده از منابع ایجاد شود . چالش نوآوری در این سطح از اهمیت خاصی برخوردار است و نیازمند تحقیق و توسعه همراه با سرمایه گذاری می باشد

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *