نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 2:09 ق.ظ

جنین حفظ شده با وضعیت عالی در داخل تخم دایناسور فسیل شده یافت شد

30 دسامبر 2021 – تصویر هنرمند، جولیوس چوتونی

بر اساس یک مطالعه جدید، یک جنین ۷۲ تا ۶۶ میلیون ساله که در داخل تخم دایناسور فسیل شده کشف شده است، ارتباط بین رفتار پرندگان مدرن و دایناسورها را روشن می کند.

این جنین که “بچه ینگلیانگ” نام دارد، در صخره های کرتاسه پسین گانژو در جنوب چین کشف شد و متعلق به یک دایناسور تروپود بی دندان یا اویراپتوروسور است. در میان کامل‌ترین جنین‌های دایناسوری که تاکنون کشف شده‌اند، فسیل‌ها نشان می‌دهند که این دایناسورها حالت‌های پرنده‌مانندی داشتند که نزدیک به جوجه‌آوری بودند.

دانشمندان وضعیت «بچه یینگلیانگ» را در میان جنین‌های دایناسورهای شناخته‌شده منحصربه‌فرد یافتند – سر آن در زیر بدن قرار دارد، با پاها یی که در دو طرف و پشت در امتداد انتهای صاف تخم حلقه شده است. این وضعیت که قبلاً در دایناسورها شناسایی نشده بود، مشابه وضعیت جنین های پرندگان مدرن است.

در پرندگان امروزی، چنین وضعیت‌هایی با «چنگ زدن» مرتبط است – رفتاری که توسط سیستم عصبی مرکزی کنترل می‌شود و برای موفقیت در جوجه‌آوری حیاتی است. پس از مطالعه تخم و جنین، محققان بر این باورند که چنین رفتارهای پیش از جوجه ریزی، که قبلاً منحصر به پرندگان در نظر گرفته می شد، ممکن است از تروپودهای غیر پرندگان منشأ گرفته باشد.

جنین در موقعیت زندگی خود بدون اختلال زیادی در اثر فسیل شدن مفصل بندی می شود. تخمین زده می شود که از سر تا دم 27 سانتی متر طول داشته باشد، این موجود درون یک تخم سنگی طویل 17 سانتی متری قرار دارد. این نمونه در موزه تاریخ طبیعت سنگ Yingliang نگهداری می شود.

https://www.goodnewsnetwork.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *