نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 اردیبهشت 1403 5:18 ق.ظ

لری الیسون از اوراکل بزرگترین معامله تاریخ خود را انجام می دهد

21 دسامبر 2021 -آری لوی

 لری الیسون در 44 سال مدیریت اوراکل هرگز چنین پولی را خرج نکرده است.

اعلام اوراکل مبنی بر خرید فروشنده نرم افزار پزشکی Cerner به قیمت 28.3 میلیارد دلار، برای شرکتی که زمانی به عنوان تثبیت کننده بزرگ صنعت نرم افزار شناخته می شد، بسیار مهم است.

در 15 مورد از سال 2005، اوراکل حداقل 1 میلیارد دلار برای خرید هزینه کرده است. هفت مورد از آنها به بیش از 5 میلیارد دلار رسید. در سال 2009، اوراکل با پرداخت 7.4 میلیارد دلار برای Sun Microsystems موافقت کرد و کیف پول خود را برای سرورها و شبکه های ذخیره سازی باز کرد تا از نرم افزار فراتر رفته و به آنچه الیسون آن را یک شرکت “سیستم یکپارچه” می نامید تبدیل شود.

اما قبل از این هفته الیسون تنها یک معامله دو رقمی میلیاردی به ثمر رسانده بود. این در سال 2004 اتفاق افتاد، زمانی که اوراکل PeopleSoft را به قیمت 10.3 میلیارد دلار پس از یک نبرد خصمانه که 18 ماه به طول انجامید، خریداری کرد.

با موافقت با خرید Cerner تقریباً سه برابر قیمت PeopleSoft، اوراکل در حال پرش به عصر مدرن M&A است – دورانی که برای الیسون جدید است. رقبا از ارزش بازار در حال گسترش و انبوه نقدینگی خود برای خرید رشد یا ورود به بازاری استفاده کرده‌اند که می‌تواند آنها را مرتبط نگه دارد، زیرا دنیا به ابر، موبایل و داده‌ها هدایت می‌شود.

این اولین معامله بزرگ برای اوراکل از زمان خرید 9.3 میلیارد دلاری فروشنده نرم افزار مدیریت کسب و کار ابری NetSuite در سال 2016 است. الیسون، رئیس اوراکل، بزرگترین سهامدار NetSuite با مالکیت تقریباً 40 درصد از شرکت در آن زمان بود.

تحلیلگران در Stifel در گزارشی نوشتند: اگر این معامله [با سرنر] به سرانجام برسد، می‌تواند نشان‌دهنده بازگشت به روزهای فعالیت خرید تهاجمی اوراکل باشد که طی آن این شرکت به طور موثر فضای برنامه‌های کاربردی مشتری-سرور قدیمی را افزایش داد. اواخر هفته گذشته پس از انتشار خبر یک معامله احتمالی. «آنچه که این بار متفاوت است این است که این بخش در بحبوحه رشد سکولار قوی است که ناشی از تغییر معماری به سمت ابر است.

خرید سرنر توسط اوراکل، با فرض اینکه توسط قانون‌گذاران و سهامداران سرنر تایید شود، با بزرگترین معاملات نرم‌افزاری تا کنون همراه خواهد بود. بزرگترین آن در سال 2019 رخ داد، زمانی که IBM خرید 34 میلیارد دلاری Red Hat را تعطیل کرد.

سرنر که در سال 1979، دو سال پس از ایجاد Oracle توسط الیسون تأسیس شد، پس از Epic، دومین ارائه‌دهنده بزرگ فناوری سوابق پزشکی الکترونیکی است. بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند تا پزشکان و کارکنان بتوانند داده‌های تصویربرداری، گزارش‌های بیمار و نسخه‌ها را به روشی امن به اشتراک بگذارند.

https://www.cnbc.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *