نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 9:49 ق.ظ

یکی از قدرتمندترین ابررایانه های جهان از نور به جای جریان الکتریکی استفاده می کند

لوکیا پاپادوپولوس – 25 دسامبر 2021

ابرکامپیوتر Jean Zay فرانسوی، یکی از قدرتمندترین کامپیوترهای جهان و بخشی از Top500، اکنون اولین HPC است که دارای پردازنده فوتونیکی است به این معنی که اطلاعات را با استفاده از نور ارسال و پردازش می کند که توسعه ای برای اولین بار برای صنعت است.

این پیشرفت در طی یک برنامه آزمایشی به دست آمد که LightOn با GENCI و IDRIS همکاری کرد. ایگور کارون، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران LightOn در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «این برنامه آزمایشی که یک فناوری محاسباتی جدید را در یکی از ابررایانه‌های جهان ادغام می‌کند، بدون تعهد خاص آژانس‌هایی مانند GENCI و IDRIS/CNRS امکان‌پذیر نبود. همراه با ظهور محاسبات کوانتومی، این اولین نمایش جهانی دیدگاه ما را تقویت می کند که گام بعدی پس از ابررایانه اگزا مقیاس، در مورد محاسبات ترکیبی خواهد بود.

این فناوری در چند ماه آینده به کاربران منتخبی از جامعه تحقیقاتی Jean Zay ارائه خواهد شد که از این دستگاه برای انجام تحقیقات در زمینه مبانی یادگیری ماشینی، حریم خصوصی افتراقی، تجزیه و تحلیل تصویربرداری ماهواره‌ای و وظایف پردازش زبان طبیعی (NLP) استفاده خواهند کرد. فناوری LightOn قبلاً از سال 2018 توسط جامعه محققان با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است.

سوپرکامپیوترها در چند سال گذشته راه طولانی را پیموده اند. در ژوئن 2018، اعلام شد که وزارت انرژی ایالات متحده جدیدترین و قدرتمندترین ابررایانه جهان به نام Summit را در اختیار دارد.

Summit با سرعت 200 پتافلاپ و حداکثر ظرفیت کار می کرد و در هر ثانیه 200 کوادریلیون محاسبه انجام می شد. این اعداد در آن زمان از ظرفیت 93 پتافلاپ Sunway TaihuLight چین و همچنین رکورددار قبلی تایتان ایالات متحده بهتر بود.

سپس در ژوئن سال 2020، فاش شد که آخرین ابررایانه ژاپنی فوگاکو دارای سریع‌ترین سرعت محاسباتی در جهان بر اساس Top500 است، همان رتبه‌بندی که ژان زی در آن حضور داشت. این رویداد اولین بار در 9 سال گذشته بود که یک ابر رایانه ژاپنی مقام اول را به دست آورد.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *