نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 3:38 ب.ظ

هوای چرنوبیل اکنون با فناوری جدید 47 درصد کمتر رادیو اکتیو تابش می کند

توسط Can Emir03 دسامبر 2021 نمای هوایی از برج خنک کننده در نیروگاه هسته ای چرنوبیل. DeSid/iStock

یک شرکت سوئیسی متمرکز بر تولید و تجاری‌سازی راه‌حل‌های فناوری پایدار برای محیط‌زیست، Exltera  بنام تعالی برای زمین، با همکاری شرکت تخصصی دولتی Ecocentre (SSE Ecocentre)، شرکت تخصصی دولتی اوکراین که مسئول نظارت بر تشعشعات و محیط‌زیست در چرنوبیل در منطقه قرنطینه شده است  موفق به کاهش تشعشعات در خاک و هوا در چرنوبیل شده است.فناوری موسوم به سیستم منفعل جداسازی هسته (NSPS) در زمینی به مساحت 1 هکتار بین نوامبر 2019 تا سپتامبر 2020 آزمایش شد و در پایان این دوره، سطوح آلودگی تشعشعی در خاک تا 37 درصد و در هوا 47 درصد کاهش یافته است.

در حالی که امروزه گردشگران می توانند از این سایت بازدید کنند، حداقل 24 هزار سال طول می کشد تا آلاینده های رادیواکتیو به طور طبیعی تجزیه شوند. بر اساس نتایج آزمایش، فناوری جدید Exlterra ممکن است این دوره را تا حدود 5 سال کوتاه کند. فناوری NSPS از مفاهیم فیزیک ذرات و انرژی هسته ای بدون استفاده از مواد شیمیایی یا مواد مضر برای محیط زیست برای مقابله با آلودگی شدید تشعشع و تسریع تجزیه عناصر رادیواکتیو استفاده می کند.

فن‌آوری NSPS از ذرات با سرعت بالا که به نام پوزیترون نیز شناخته می‌شوند، برای هدایت این نیروی طبیعی به سمت ایزوتوپ‌های رادیواکتیو در خاک و شکستن پیوندهایی که آنها را با هم نگه می‌دارد، استفاده می‌کند. این فرآیند به طور ایمن در زیر سطح خاک انجام می شود و هیچ رادیواکتیویتی به زمین یا هوا منتشر نمی شود. هنگامی که پوزیترون با ایزوتوپ رادیواکتیو تماس پیدا می کند، دوباره به الکترون می پیوندد و ماده رادیواکتیو را به ماده اصلی خود از بین می برد.

روش‌شناسی و فرآیند اندازه‌گیری توسط SSE Ecocenter انجام می‌شود و سطوح تشعشع به ترتیب در فواصل 5 سانتی‌متری و 1 متری از زمین اندازه‌گیری شد، در حالی که نمونه‌برداری از خاک در عمق 100 سانتی‌متری زیر سطح انجام شد. رادیونوکلئیدهای اندازه گیری شده در خاک عبارت بودند از سزیم (Cs137)، استرانسیم (Sr90) و آمریکیوم (Am241) .

نتایج کامل آزمایش هنوز اعلام نشده است، اما فرانک مولر، مدیر عامل شرکت می گوید: “ما در مسیر رسیدن به هدف بلندمدت خود برای بازگرداندن منطقه نصب شده به سطح اولیه یا طبیعی پنج سال پس از اتمام نصب هستیم.

سرگی کریف، مدیر کل مرکز زیست محیطی SSE در چرنوبیل گفت: «این نتایج قابل توجه است. این اولین بار در 35 سال گذشته است که چنین فناوری موفق شده است سطح رادیواکتیویته در خاک و هوا را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. این امید واقعی برای کل منطقه است.”

مولر خاطرنشان کرد که کاهش 12 ماهه سطح رادیواکتیویته به آنها این امکان را می دهد که منطقه را در یک دوره 5 ساله به حالت اولیه خود برگردانند. ما به ارائه خدمات خود برای کمک به سایت محرومیت چرنوبیل، از جمله منطقه اطراف Nr. 4 کارخانه، و ما همچنین می خواهیم به سرعت راه حل خود را در سایت های مشکل ساز دیگر در سراسر جهان، از جمله فوکوشیما در ژاپن ارائه دهیم. ما می توانیم از تخلیه آب رادیواکتیو به اقیانوس ها جلوگیری کنیم و در نتیجه از یک فاجعه زیست محیطی جدید جلوگیری کنیم.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *