نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 اردیبهشت 1403 9:47 ب.ظ

ربات مار تبدیل به قهرمان فیلم شد

18 نوامبر 2021توسط Live Oftedahl، دانشگاه علم و صنعت نروژ- ربات مار Eelume و NTNU در فیلم جدید فاجعه “North Sea” نمایش داده می شود. اعتبار Eelume

هنگامی که شرکت تولید کننده نروژی Fantefilm در اینترنت جستجو کرد تا جالب ترین ربات زیر آبی جهان را پیدا کند، در کمال تعجب متوجه شدند که این ربات در نروژ ساخته می شود. بدین ترتیب این ربات صاحب اولین نقشی در فیلم «دریای شمال» شد که اکنون در حال نمایش است.

کریستین ایترستاد پترسن، استاد سایبرنتیک مهندسی و یکی از محققان کلیدی در مرکز عملیات و سیستم‌های دریایی خودمختار، AMOS، چندین سال است که روی رباتیک مارها مطالعه کرده است. پل لیلجبک دکترای خود را در رشته رباتیک مار با استاد راهنما پترسن دریافت کرد. بر اساس تحقیقات خود، آنها شرکت Eelume تلفظ ‘ee-loom’ را در سال 2015 به عنوان یک منبع از NTNU راه اندازی کردند.

در آن زمان هیچ کس نمی توانست تصور کند که ایلومه هفت سال بعد نقشی قهرمانانه در بزرگترین فیلم نروژ خواهد داشت.دنیای سینما تنها جایی نیست که ربات های مار می توانند قهرمان شوند. در دنیای واقعی، ربات‌های مار نیز نقش مهمی دارند.برای مثال، روبات‌های زیر آب می‌توانند به کشف اقیانوس کمک کنند.

پترسن می گوید: “تنها پنج درصد از اقیانوس نقشه برداری شده است. یک ربات مار می تواند به بررسی مناطق بزرگ کشف نشده، مانند دریای زیر قطب شمال و قطب جنوب کمک کند.”

چنین موجودی چگونه به وجود می آید؟

پیشرفته ترین ربات مار جهان برای استفاده در زیر آب، ابتدا از طریق بسیاری از مسائل ریاضی طولانی که پترسن و گروه تحقیقاتی او با دست نوشتند، ساخته شد. زمانی که اساتید دپارتمان سایبرنتیک مهندسی NTNU (ITK) تصمیم گرفتند چیزی جدید ایجاد کنند، معادلات دیفرانسیل روی کاغذ ابزار کلیدی بود.

پترسن می گوید: “به حرکت درآوردن ربات ها فوق العاده جذاب است. ما از ریاضیات به عنوان راهی برای رمزگشایی از اسرار طبیعت استفاده می کنیم. ریاضیات واقعاً زبانی برای درک و تجزیه و تحلیل طبیعت است.”

او همچنین گفت که مدل ریاضی یک ربات در واقع در یک صفحه A4 قرار می گیرد.

می تواند وظایف مختلفی را در دریا انجام دهد

پترسن رهبری تحقیقاتی را بر عهده داشته است که منجر به پیشرفتی جهانی در رباتیک مار شده است که برای آن جوایز متعددی کسب کرده است. گروه های دیگر، از جمله ژاپن و ایالات متحده، بیشتر بر روی مکاترونیک – ساخت و ساز واقعی اتصالات و مواد – تمرکز کرده اند. پترسن و تیمش بر روی «مغز» یا الگوریتم‌هایی تمرکز کردند که چگونه یک روبات مار باید حرکت کند.

پس از اتمام دکترای خود، لیلبک به عنوان مدیر ارشد فناوری (CTO) در Eelume شروع به کار کرد و مسئول توسعه فناوری در شرکت شد. او با سایر اعضای تیم Eelume ربات زیر آب به شکل مار Eelume را توسعه داده است.

Liljebäck می گوید: “پس از شش سال تلاش بسیار، Eelume اکنون برای انجام وظایف مختلف در دریا آماده می شود. ربات امروزی نسل سوم است و در چند ماه آینده، یک بازرسی مستقل از خطوط لوله را انجام خواهد داد.”

خودمختار به این معنی است که ربات می تواند وظایف خود را بر اساس یک برنامه بدون اینکه شخصی آن را از راه دور کنترل کند، انجام دهد. ربات‌های دیگر، مانند ROV وسایل نقلیه از راه دور، از راه دور توسط یک فرد از زمین یا یک قایق از طریق کابل کنترل می‌شوند. ربات Eelume به صورت بی سیم و بدون اتصال سیمی کار می کند.

یک ربات پیشرفته زیر آب مانند این می تواند به تشخیص نشت و مشکلات خطرناک در تاسیسات زیر آب کمک کند، در مورد نشت و آلودگی یا سایر تهدیدات هشدار دهد و همچنین تعمیرات و نگهداری را انجام دهد.

Liljebäck می‌گوید: «ما همچنین به Equinor ملحق می‌شویم تا توانایی ربات در تشخیص نشتی و اندازه‌گیری صدا، محتوای نمک، دما و روغن در آب را آزمایش کنیم.

بی سیم و هوش مصنوعی

تیم Eelume سخت کار می کند تا اطمینان حاصل کند که یک ربات مار مانند Eelume نه تنها از معادلات ریاضی زیبا ساخته شده در دانشگاه تشکیل شده است، بلکه از طریق استفاده های عملی به جهان نیز سود خواهد رساند.

“پال در تسلط بر نظریه های پیشرفته ریاضی و ساخت خود مکاترونیک درک محکمی دارد. او ربات های مار را می سازد تا شبیه موجودات واقعی به نظر برسند، مثلا به آنها چشمانی می دهد که اطلاعات را ارسال می کنند و تقریباً آنها را انسانی می کنند. آنها به شخصیت تبدیل می شوند. پترسن می‌گوید: شیوه‌ای که او تسلط بر امور تئوریک را با هم ترکیب می‌کند و در عین حال تمایل به اجرای همه آن‌ها را دارد، واقعاً منحصربه‌فرد است.

از آنجایی که ربات Eelume به صورت بی سیم کار می کند، می تواند کاملا آزادانه در آب حرکت کند. اکنون کار برای توسعه  بیشتر عملیات مستقل برای ربات مار ادامه دارد.

پترسن می گوید: «تمام سایبرنتیک در واقع در مورد توسعه «مغز» رایانه است و شامل عنصری از هوش مصنوعی است.

در سال 2016، Kongsberg Maritime و Equinor با Eelume به عنوان سرمایه گذار، شریک فناوری و مشتری وارد همکاری شدند. نوآوری نروژ نیز از طریق یک قرارداد نوآوری به حمایت مالی پرداخت.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *