نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 5:16 ق.ظ

راه حل بلاک چین برای پرداخت های امن بدون تماس

توسط دیوید اسمیت، 18 نوامبر 2021،

سال 2020 برای همیشه روش کار و انجام کارهای معمول ما را تغییر داد. با ظهور کروناویروس مرگبار و در نتیجه اتخاذ فاصله اجتماعی، حتی با نزدیک شدن به دومین سالگرد این ویروس، مفهوم پرداخت دیجیتال و بدون تماس همچنان رایج است.قبل از همه‌گیری، بخش پرداخت دیجیتال با افزایش برنامه‌های پرداخت موبایلی مانند PayPal و Apple Pay رشد قابل توجهی داشته است.

ابزارهای پرداخت بدون تماس مانند کیف پول دیجیتال و کارت‌های پرداخت، تراکنش‌های ایمن و سریع را با تعامل فیزیکی کمتر ارائه می‌کنند، مانند ضربه زدن به اپلیکیشن موبایل یا کارت پرداخت.با این حال، این پرداخت‌ها می‌توانند با فناوری بلاک چین ایمن‌تر، کارآمدتر و سریع‌تر شوند.

از آنجایی که فناوری پرداخت بدون تماس به طور پیوسته در دستگاه ها ادغام می شود، تقاضای آن نیز افزایش یافته است. با این حال، پرداخت های دیجیتال دارای مشکلات خاص خود هستند که می تواند منجر به کلاهبرداری آنلاین و حفره های امنیتی شود.

حریم خصوصی داده ها و خطرات امنیت تلفن همراه با راحتی پرداخت های بدون تماس همراه است. از آنجایی که کاربر نیازی به پین ​​ندارد، یک دستگاه دزدیده شده یا کارت اعتباری مفقود شده می تواند به مجرم اجازه دهد تا به راحتی به حساب دسترسی پیدا کند. تلفنی که هیچ ویژگی امنیتی ندارد، می‌تواند خرید را بدون شناسایی شدن برای هر کسی بسیار راحت کند.

به آن اضافه کنید، کارت‌های پرداخت بدون تماس از شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کنند و هکرها اسکیمرهای کارت و اسکنرهای جعلی را برای سرقت این داده‌ها اختراع کرده‌اند. زمانی که مجرمان اطلاعات کارت را در اختیار داشتند، می‌توانند نسخه‌های دقیقی از کارت‌ها ایجاد کنند تا از آنها برای اهداف کلاهبرداری استفاده کنند. با این حال، کیف پول های تلفن همراه از ارتباطات میدان نزدیک (NFC) برای انتقال داده ها در فاصله نزدیک استفاده می کنند و تا حدودی ایمن در نظر گرفته می شوند.

وارد فناوری بلاک چین شوید

فناوری بلاک چین بر اساس یک دفتر کل توزیع شده است که معاملات را در زمان واقعی ذخیره و به روز می کند. هر تراکنشی که روی یک بلوک ثبت می شود دارای یک مهر زمانی است که دستکاری داده ها را غیرممکن می کند. از این رو، بلاک چین امنیت و اعتماد در معاملات را برای فروشنده و خریدار ارتقا می دهد. هنگامی که پرداخت از طریق یک سیستم مبتنی بر بلاک چین انجام می شود، تراکنش ها سریع، ایمن و بدون تماس هستند – جایی که هر دو طرف به یکدیگر اعتماد دارند. علاوه بر این، از آنجایی که داده ها رمزگذاری شده اند، امکان تغییر آن برای کسی وجود ندارد.با کمک فناوری بلاک چین، تراکنش ها در چندین بلوک جداگانه ثبت می شوند. بنابراین، اگر یک بلوک مورد حمله قرار گیرد، بلاک های دیگر همچنان اطلاعات امن و ایمن خواهند داشت.

هنگام تلاش برای هک کردن یک سیستم مبتنی بر بلاک چین، مجرمان باید از قدرت محاسباتی باورنکردنی برای غلبه بر بسیاری از بلوک‌ها و به خطر انداختن همزمان آن برخوردار باشند. این بدان معناست که هک کردن یک سیستم مبتنی بر بلاک چین تقریبا غیرممکن است.

برای درک بهتر این موضوع، در نظر بگیرید که یک اسکناس نقدی دارید که دارای یک دفتر کل اطلاعات رمزگذاری شده است. جزئیات تمام تراکنش‌های روی آن در تمام طول عمر خود را دارد. وقتی یادداشت را دریافت می‌کنید، می‌توانید تمام تاریخچه تراکنش‌های آن را ببینید و می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا شخصی که یادداشت را به شما می‌دهد به اندازه کافی قابل اعتماد برای انجام معامله است یا خیر.این همان چیزی است که بلاک چین ارائه می دهد – یک لایه اضافی از امنیت و اعتماد برای اطمینان از اینکه همه طرفین پس از تراکنش راضی و ایمن می مانند.

بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر از بلاک چین برای افزایش پرداخت‌های بدون تماس خود استفاده کرده‌اند. SETL، یک شرکت فین‌تک مستقر در لندن، با همکاری Deloitte یک کارت پرداخت بدون تماس مبتنی بر بلاک چین برای تراکنش‌های خرده‌فروشی امن و سریع‌تر ایجاد کرده است.

به گفته دیلویت، علاوه بر افزایش امنیت، استفاده از بلاک چین در پرداخت های بدون تماس، فرآیند پرداخت و تسویه حساب ها را نیز کارآمدتر می کند. ترکیب این دو فناوری می تواند تا 80 میلیارد دلار در هزینه های همراه صرفه جویی کند.

علاوه بر این، با پرداخت‌های غیرتماسی که توسط بلاک چین انجام می‌شود، تاجران بیشتر می‌توانند مشتریان متقلب را بشناسند و به همین ترتیب اقدامات احتیاطی بسیار مهم را انجام دهند. آنها همچنین می توانند مشتریان واقعی را تأیید کنند، تشخیص دهند که آیا یک تراکنش غیرعادی است یا اینکه آیا مشتری در تقلب قبلی شرکت داشته است.

پرداخت‌های غیرتماسی که توسط بلاک چین انجام می‌شود به هیچ طرفی اجازه نمی‌دهد که دست برتری داشته باشد، زیرا تمام داده‌های هر کاربر بدون تجاوز به حریم خصوصی آنها قابل تأیید است.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *