نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 10:59 ب.ظ

بزرگترین مزرعه انرژی خورشیدی شناور جهان در تایلند افتتاح می شود

10 نوامبر 2021   آمیا پالجاAmeya Paleja

بزرگترین مزرعه خورشیدی شناور جهان اکنون در سد Sirindhorn در رودخانه Lam Dom Noi در تایلند شروع به کار کرده است. اداره تولید برق تایلند (EGAT) در بیانیه ای مطبوعاتی تایید کرد که این سد با استفاده از پنل های خورشیدی خود 45 مگاوات برق تولید می کند.

این خبر پس از آن منتشر می شود که این کشور شروع به پیشبرد اهداف بی طرفی کربن تا 15 سال کرد. رسانه‌های محلی گزارش دادند که در کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل که در گلاسکو، بریتانیا برگزار شد، نخست‌وزیر تایلند، پرایوت چان او چا، متعهد شد که کشورش تا سال 2050 به بی‌طرفی کربن دست خواهد یافت، بسیار زودتر از تاریخ تعیین‌شده قبلی یعنی سال 2065. با توجه به اینکه دو سوم برق فعلی تایلند از گاز طبیعی تامین می شود، این اعلام حرکت بزرگی است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تایلند تا 114000 گیگاوات برق از گاز طبیعی تولید می کند در حالی که منابع تجدیدپذیر انرژی مانند خورشیدی، بادی و آبی کمتر از 10 درصد از برق مورد نیاز فعلی کشور را تامین می کنند. باقی مانده از زغال سنگ است که همچنین سهم عمده ای در انتشار گازهای گلخانه ای دارد. تایلند به عنوان اولین قدم برای تغییر این نابرابری، از بزرگترین مزرعه خورشیدی شناور جهان رونمایی کرده است.

این مزرعه دارای هفت پانل بزرگ از سلول های فتوولتائیک است که در یک زاویه در برابر سکو قرار گرفته اند. این اجازه می دهد تا نور خورشید بدون تأثیر بر محیط زیر آب از طریق آب عبور کند. در بیانیه مطبوعاتی آمده است: مساحت پانل، تقریباً به اندازه 70 زمین فوتبال، در واقع تنها یک درصد از سطح مخزن را اشغال می کند، اما به صرفه جویی 460000 متر مکعب آبی که در اثر تبخیر هر سال از دست می رود، کمک خواهد کرد.

مزرعه ای که از 145000 پانل تشکیل شده است از مواد سازگار با محیط زیست ساخته شده است تا اطمینان حاصل شود که محیط مخزن مختل نمی شود. سطح آب باعث می شود که پانل ها بیش از حد گرم نشوند و تا 15 درصد کارآمدتر از زمانی که روی خشکی نصب شده باشند باقی می مانند.

این مزرعه که با هزینه 34 میلیون دلار ساخته شده است، 45 مگاوات برق دارد. جالب اینجاست که طراحان سه توربین را نیز در نظر گرفته‌اند که می‌توانند در مواقعی که نور خورشید وجود ندارد یا زمانی که اوج تقاضا برای نیرو زیاد است، از آب جاری مخزن نیرو تولید کنند. سیستم مدیریت انرژی (EMS) مورد استفاده در مزرعه خورشیدی پس از دریافت ورودی از سیستم پیش بینی آب و هوا برای اطمینان از پایداری در طول تولید برق کار می کند.

EGAT در نظر دارد مزرعه خورشیدی را برای بازدید عموم باز کند تا علاقه مندی به این فناوری و همچنین ایجاد مشاغل سازگار با محیط زیست در منطقه ایجاد شود. این سازمان اکنون 15 پروژه دیگر از این قبیل را در خط لوله خود دارد که پس از تکمیل ظرفیت تولید برق تایلند را 2725 مگاوات افزایش می دهد.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *