نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 فروردین 1403 12:13 ق.ظ

انواع بلاک چین – تصمیم بگیرید که کدام یک برای نیازهای سرمایه گذاری شما بهتر است.

در این مقاله ، ما قصد داریم با چهار نوع مختلف بلاک چین و اهمیت آنها آشنا شویم. پس از آشنایی کامل با انواع مختلف ، خواهیم فهمید که کدام نوع بلاک چین با بیشترین مزایا مناسب است.

چرا به بلاک چین های مختلف نیاز داریم؟

اساسی ترین نیاز یا کاربرد بلاک چین انجام معاملات یا تبادل اطلاعات از طریق یک شبکه امن است. اما نحوه استفاده مردم از فناوری بلاک چین و دفتر کل توزیع شده در موارد مختلف متفاوت است. به عنوان مثال ، اگر در مورد بیت کوین صحبت کنیم ، بدین ترتیب بلاک چین در جریان اصلی معرفی می شود. بیت کوین یک ارز رمزنگاری دیجیتالی است که از طریق فناوری بلاک چین و DLT انجام می شود. این نوع شبکه بلاک چین یک شبکه عمومی است زیرا افراد از سراسر جهان می توانند به یک گره تبدیل شوند ، سایر گره ها را تأیید کرده و بیت کوین معامله کنند.

از سوی دیگر ، فرض کنیم که یک بانک از یک شبکه بلاک چین خصوصی استفاده می کند. این یک شبکه محدود خواهد بود که در آن فقط اعضای مجاز بانک می توانند به اطلاعات محرمانه دسترسی داشته باشند. بنابراین ، هیچ کس از این شبکه بسته نمی تواند به داده های بانکی دسترسی پیدا کند. یک شبکه خصوصی دارای گره های محدود و مجاز است که توسط سرپرست شبکه نظارت می شود. اطلاعات منتقل شده از طریق چنین شبکه بلاک چین خصوصی در شبکه باقی می ماند. هر گره جدیدی که مایل به اضافه شدن در یک شبکه خصوصی باشد به مجوز سرپرست شبکه نیاز دارد. این بانک باید مقیاس بلاک چین خصوصی خود را برای همه شعب یک شهر یا همه شعب آنها در یک کشور تعیین کند. درست مانند این مثال ها ، راه های متفاوتی وجود دارد که بسته به کاربرد و الزامات ، شبکه بلاک چین راه اندازی می شود.

انواع بلاک چین

در اصل دو نوع بلاک چین وجود دارد. بلاک چین خصوصی و عمومی. با این حال ، انواع مختلفی ترکیبی نیز وجود دارد ، مانند بلاک چین های کنسرسیوم و هیبرید. قبل از اینکه به انواع مختلف بلاک چین بپردازیم ، ابتدا بیاموزیم که آنها چه شباهت هایی با یکدیگر دارند. هر بلاک چین شامل خوشه ای از گره ها است که بر روی سیستم شبکه همتا به همتا (P2P) کار می کنند. هر گره در یک شبکه دارای یک نسخه از دفتر کل مشترک است که به موقع به روز می شود. هر گره می تواند تراکنش ها را تأیید کند ، معاملات را آغاز یا دریافت کند و بلوک ایجاد کند.

اکنون اجازه دهید نگاهی دقیق به چهار نوع بلاک چین داشته باشیم.

1. بلاک چین عمومی

بلاک چین عمومی یک سیستم دفتر کل توزیع شده بدون محدودیت و بدون مجوز است. هرکسی که به اینترنت دسترسی دارد می تواند با ورود به سیستم بلاک چین به یک گره مجاز تبدیل شود و بخشی از شبکه بلاک چین باشد. یک گره یا کاربر که بخشی از بلاک چین عمومی است مجاز به دسترسی به سوابق جاری و گذشته ، تأیید تراکنش ها یا انجام اثبات کار برای یک بلوک ورودی و انجام عملیات استخراج است. اساسی ترین استفاده از بلاک چین عمومی برای استخراج و مبادله ارزهای رمزنگاری شده است. بنابراین ، متداول ترین بلاک چین عمومی بلاک چین بیت کوین و لایت کوین هستند. اگر کاربران قوانین و روش های امنیتی را به جدیت دنبال کنند ، بلاک چین های عمومی عمدتا ایمن هستند. با این حال ، تنها زمانی خطرناک است که شرکت کنندگان پروتکل های امنیتی را صادقانه رعایت نکنند.

مثال: بیت کوین ، اتریوم ، لایت کوین

2. بلاک چین خصوصی

بلاک چین خصوصی یک بلاک چین محدود کننده یا مجاز فقط در یک شبکه بسته است. از بلاک چین خصوصی معمولاً در یک سازمان یا شرکت هایی استفاده می شود که فقط اعضای منتخب آنها در یک شبکه بلاک چین شرکت دارند. سطح امنیت ،  مجوزها ، دسترسی در اختیار سازمان کنترل کننده است. بنابراین ، بلاک چین خصوصی در استفاده با بلاک چین عمومی مشابه است اما دارای یک شبکه کوچک و محدود کننده است. شبکه های بلاک چین خصوصی برای رای گیری ، مدیریت زنجیره تامین ، هویت دیجیتالی ، مالکیت دارایی و غیره مستقر می شوند.

نمونه هایی از بلاک چین خصوصی عبارتند از ؛ پروژه های چند زنجیره ای و هایپرلجر، Sawtooth ، Corda و غیره

3. بلاک چین کنسرسیوم

بلاک چین کنسرسیوم یک نوع نیمه غیر متمرکز است که بیش از یک سازمان شبکه بلاک چین را مدیریت می کند. این برخلاف آن چیزی است که در بلاک چین خصوصی مشاهده کردیم ، که تنها توسط یک سازمان مدیریت می شود. بیش از یک سازمان می تواند به عنوان یک گره در این نوع بلاک چین عمل کرده و اطلاعات را مبادله کرده یا استخراج انجام دهد. بلاک چین های کنسرسیوم معمولاً توسط بانک ها ، سازمان های دولتی و غیره استفاده می شوند.

نمونه هایی از بلاک چین کنسرسیوم عبارتند از ؛ Energy Web Foundation ، R3 و غیره

4. بلاک چین ترکیبی

بلاک چین ترکیبی ، ترکیبی از بلاک چین خصوصی و عمومی است. این برنامه از ویژگی های هر دو نوع بلاک چین استفاده می کند که می تواند دارای یک سیستم مبتنی بر مجوز خصوصی و همچنین یک سیستم بدون مجوز عمومی باشد. با چنین شبکه ترکیبی ، کاربران می توانند کنترل کنند که چه افرادی با چه داده هایی در بلاک چین ذخیره می شوند. فقط می توان به بخشی از داده ها یا سوابق انتخاب شده از بلاک چین اجازه انتشار عمومی داد و بقیه را در شبکه خصوصی محرمانه نگه داشت. سیستم ترکیبی بلاک چین انعطاف پذیر است به طوری که کاربران می توانند به راحتی با چند بلاک چین عمومی به یک بلاک چین خصوصی بپیوندند. تراکنش در شبکه خصوصی بلاک چین ترکیبی معمولاً در آن شبکه تأیید می شود. اما کاربران همچنین می توانند آن را در بلاک چین عمومی منتشر کنند تا تأیید شود. بلاک چین عمومی هش را افزایش می دهد و گره های بیشتری را برای تأیید شامل می شود. این باعث افزایش امنیت و شفافیت شبکه بلاک چین می شود.

نمونه ای از بلاک چین ترکیبی Dragonchain است.

بلاک چین خصوصی

بلاک چین خصوصی یک شبکه محدود از گره های مجاز است. هیچ کس خارج از شبکه خصوصی نمی تواند به اطلاعات رد و بدل شده بین دو گره دسترسی داشته باشد. بلاک چین های خصوصی هرچقدر هم که چشمگیر باشند ، مزایا و معایب خاص خود را دارند.

مزایای بلاک چین خصوصی

سرعت – معاملات بلاک چین خصوصی در مقایسه با بلاک چین عمومی با سرعت بیشتری انجام می شود. این بدان معناست که نرخ تراکنش در ثانیه (TPS) در مورد بلاک چین خصوصی بیشتر است. این امر به این دلیل است که تعداد محدودی از گره ها در یک شبکه خصوصی برخلاف یک شبکه عمومی وجود دارد. این روند اجماع یا تأیید یک تراکنش توسط همه گره های یک شبکه را سریع می کند. همچنین میزان افزودن تراکنش های جدید در یک بلاک سریع است. بلاک چین خصوصی می تواند معاملات را با نرخ حداکثر هزاران یا صدهزار TPS در یک زمان تسهیل کند.

مقیاس پذیری – بلاک چین خصوصی بسیار مقیاس پذیر است. یعنی می توانید اندازه بلاک چین خصوصی خود را بر اساس نیاز خود انتخاب کنید. به عنوان مثال ، اگر سازمانی وجود داشته باشد که به بلاک چین تنها 20 گره نیاز دارد ، آنها به راحتی می توانند یکی از آنها را مستقر کنند. سپس پس از گسترش ، اگر آنها نیاز به اضافه کردن گره های بیشتر داشته باشند ، می توانند به راحتی این کار را انجام دهند. این امر بلاک چین های خصوصی را بسیار مقیاس پذیر می کند زیرا به سازمان انعطاف پذیری می دهد که بدون تلاش زیاد ، اندازه شبکه خود را افزایش یا کاهش دهد.

معایب بلاک چین خصوصی

نیاز به ایجاد اعتماد دارد-تا آنجا که به بلاک چین عمومی مربوط می شود ، مانند یک کتاب باز یا به قول خودمان ، یک دفتر کل باز است. این امر امنیت و مشروعیت هر کاربر را تضمین می کند. در حالی که در یک شبکه خصوصی ، شرکت کنندگان محدودی در یک شبکه محدود وجود دارد. به ویژه در یک سازمان ، جایی که همکاران یکدیگر را می شناسند. آنها باید برای انتقال اطلاعات محرمانه در داخل شبکه اعتماد ایجاد کنند.

امنیت پایین – از آنجا که یک شبکه بلاک چین خصوصی تعداد گره ها یا شرکت کنندگان کمتری دارد ، خطر نقض امنیت بیشتر است. اگر هر یک از گره ها به سیستم مدیریت مرکزی دسترسی پیدا کنند ، می توانند به تمام گره های شبکه دسترسی پیدا کنند. این امر باعث می شود که یک گره بتواند کل بلاک چین خصوصی را هک کرده و از اطلاعات سوء استفاده کند.

متمرکزسازی – بلاک چین های خصوصی محدود هستند ، زیرا برای عملکرد صحیح به یک سیستم هویت و مدیریت دسترسی مرکزی (IAM) مرکزی نیاز دارند. این سیستم دارای کلیه حقوق نظارتی و اداری است. این اجازه می دهد تا یک گره جدید در شبکه اضافه کنید یا میزان دسترسی آنها به اطلاعات ذخیره شده در بلاک چین را تعیین کنید. کل این سیستم با ایده تمرکززدایی که یکی از ارکان فناوری بلاک چین است در تضاد است.

بلاک چین عمومی

پس از بحث در مورد مزایا و معایب بلاک چین خصوصی ، اجازه دهید سر خود را به طرف دیگر ، یعنی بلاک چین عمومی بچرخانیم. برخلاف بلاک چین خصوصی ، بلاک چین عمومی یک سیستم دفتری باز بدون محدودیت است. این تعداد گره به اندازه تعداد نقاط مختلف جهان می تواند داشته باشد. داده های ثبت شده در بلاک چین در یک شبکه عمومی به طور مساوی توسط هر گره قابل دسترسی است.

مزایای بلاک چین عمومی

قابل اعتماد – برخلاف بلاک چین خصوصی ، دو گره یا شرکت کننده نیازی به نگرانی در مورد اصالت دیگری ندارند. به عبارت دیگر ، آنها نیازی ندارند که شخصاً گره های دیگر را بشناسند یا به آنها اعتماد کنند ، زیرا روند اثبات کار اطمینان می دهد که هیچ گونه تقلبی در معاملات وجود ندارد. بنابراین ، می توان به بلاکچین های عمومی کورکورانه بدون احساس نیاز به اعتماد به گره های فردی اعتماد کرد.

امن – تعداد زیادی شرکت کننده یا گره در یک شبکه عمومی وجود دارد که آن را به یک شبکه امن تبدیل می کند. هرچه شبکه بزرگتر باشد ، توزیع سوابق بیشتر است و هکرها سخت تر می توانند کل شبکه را هک کنند. علاوه بر این ، هر گره تأیید تراکنش ها و اثبات کار را انجام می دهد که هر تراکنش و بلوک را قانونی می کند. با توجه به این شیوه ها و روش های رمزنگاری رمزنگاری متفکرانه ، بلاک چین عمومی بسیار امن تر از روش خصوصی است.

باز و شفاف – بلاک چین عمومی باز است و داده ها برای همه گره های شرکت کننده شفاف است. یک کپی از سوابق بلاک چین یا دفتر کل دیجیتال در هر گره مجاز موجود است. این باعث می شود که کل سیستم بلاک چین کاملاً باز و شفاف شود. هیچ کس یک تراکنش جعلی را نشان نمی دهد یا یک معامله موجود را پنهان نمی کند زیرا هر گره دارای یک نسخه به روز شده از پایگاه داده در هر زمان معین است.

معایب بلاک چین خصوصی

TPS پایین – نرخ تراکنش در ثانیه در یک بلاک چین عمومی بسیار پایین است. این امر به این دلیل است که یک شبکه بزرگ با تعداد زیادی گره است و برای هر گره تأیید تراکنش و انجام اثبات کار زمان بر است. به همین دلیل است که بلاک چین های عمومی مانند بیت کوین فقط 7 تراکنش در ثانیه را پردازش می کنند یا شبکه اتریوم دارای نرخ 15 TPS است. از سوی دیگر ، یک شبکه خصوصی مانند Visa دارای نرخ 24000 TPS است که تفاوت فاحشی در سرعت پردازش و اجرای تراکنش ها را نشان می دهد.

مسائل مقیاس پذیری – همانطور که در مورد بالا مشاهده کردیم ، بلاک چین عمومی دارای سرعت کندی در پردازش و تکمیل تراکنش ها است. این مسئله باعث مقیاس پذیری نیز می شود. زیرا هرچه بیشتر سعی کنیم اندازه شبکه را افزایش دهیم ، سرعت آن کندتر می شود. با این حال ، راه حل هایی مانند Bitcoin Lightning Network در غلبه بر این مشکل کمک می کند. با افزایش اندازه شبکه ، نرخ تراکنش را حفظ می کند.

مصرف بالای انرژی-فرایند اثبات کار بسیار انرژی بر است زیرا برای اجرای الگوریتم خاص به سیستم های تخصصی (اجزای سخت افزاری) نیاز دارد. این موضوع هم از نظر اقتصادی و هم از نظر زیست محیطی نگران کننده است. دستگاه های اثبات کار پرهزینه هستند و به اندازه کشور ایرلند انرژی مصرف می کنند! این فناوری قطعاً باید با سازوکارهای اجماع انرژی کارآمد ارائه شود.

بلاک چین خصوصی یا عمومی ، کدام یک بهتر است؟

قبل از صدور حکم نهایی ، ما دو نوع اصلی بلاکچین یعنی بلاک چین خصوصی و عمومی را به طور کامل مطالعه کرده ایم. هر دو آنها تفاوت های خاصی از یکدیگر دارند. با این حال ، تفاوت های اصلی از نظر امنیت ، مقیاس پذیری و شفافیت نهفته است. از یک سو ، جایی که یک شبکه خصوصی چندان قابل اعتماد به نظر نمی رسد ، می توانید به طور کامل به یک شبکه عمومی برای سیستم اجماع ناپذیر (اثبات کار) اعتماد کنید.

بنابراین ، به طور خلاصه ، هر مورد از استفاده موفقیت آمیز از بلاک چین که تا به امروز دیده ایم ، یک بلاک چین عمومی است. بلاک چین عمومی امنیت را تضمین می کند زیرا هک کل شبکه تقریبا غیرممکن است. علاوه بر این ، شفافیت داده ها را ارائه می دهد زیرا هر گره دسترسی مساوی به رکورد ذخیره شده در بلاک چین دارد. یکی از نمونه های بسیار موفق بلاک چین عمومی ، سیستم بیت کوین است.

خلاصه

در خاتمه ، ما می خواهیم شما از درک خود استفاده کنید و تصمیم بگیرید که کدام بلاک چین بهتر به هدف شما می رسد. اگر بخشی از یک شبکه بلاک چین عمومی هستید ، تنها کاری که باید انجام دهید این است که اطلاعات کاملی در مورد نحوه عملکرد بلاک چین عمومی برای حرکت هوشمند در آینده داشته باشید. https://data-flair.training

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *