نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

28 فروردین 1403 2:42 ب.ظ

صنعت خودرو سازی نیازمند تحول بنیادین

در روزنامه ها این مطلب منتشر شده است که :

سید محسن دهنوی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم گفت: مجموع زیان انباشته از 11 هزار و 600 میلیارد تومان در پایان سال 96 به 83 هزار میلیارد تومان در پایان 6 ماهه سال گذشته رسیده و در طول سه و نیم سال حدود هفت برابر شده است.

این خبر یعنی وجود یک بحران بسیار عمیق در صنعتی که بهر حال ۶۰ سال از عمر آن در کشورمان میگذرد . اما این بحران ها در صنایع قدرتمند خودرو سازی کشوری های صنعتی نیز رخ داده است . از جمله آنها غول خورو سازی آمریکا بوده است . متن زیر به نقل از ویکی پدیا را ملاحظه بفرمایید :

در اواخر دهه ۱۹۸۰ و سال‌های ابتدای دهه ۱۹۹۰ در طی چهار سال، با صرف ۴۰ میلیارد دلار هزینه، در یک برنامه جهانی، شرکت همه کارخانه‌های مونتاژ خود را بازسازی کرد، که باعث شد شرکت بزرگ جنرال موتورز، نخستین افت مالی را تجربه نماید.در ۱۹۸۳، در سالگرد ۷۵ سالگی شرکت، با ۲۳۵ میلیون خودروی تولیدی همراه شد. در ۱۹۹۰، نخستین خودرو با کیسه هوا (ایربگ) تولید شد. در همین سال، جنرال موتورز، نخستین خودروی سواری نوع کوچک خود، به نام ساترن را عرضه کرد. هدف از راه‌اندازی بخش ساترن، تبدیل خط مونتاژ سنتی، به کارگروهی نوآورانه بود.در سال ۱۹۹۲ جان اسمیت به عنوان مدیرعامل جنرال موتورز، انتخاب شد. براساس چشم‌انداز شرکت، به عنوان یک سازمان یادگیرنده، دانشگاه جنرال موتورز، در سال ۱۹۹۷ تأسیس شد. سال بعد، شرکت دلفای از جنرال موتورز جدا و به عنوان یک شرکت مستقل، ثبت شد. سال ۱۹۹۸، ریچارد واگونر جایگزین اسمیت شده و سکان رهبری جنرال موتورز را در دست گرفت.

کارهای بزرگ تصمیمات بزرگ نیاز دارد . اگر کشورما می خواهد در زمره  تولید کنندگان بزرگ در دنیا باشد فقط معیار تعداد تولید را باید کنار گذاشته و به معیار های دیگری توجه نموده و در یک رویکرد تحول بنیادین پیش برود . این امر نیاز به استقلال صنعت خودرو از نظر حاکمیت بر سرنوشت خود را دارد . و سپس باید تعیین کند که کدامیک از محور های زیر را انتخاب می کند .

رویکرد کیفیت محوری

رویکرد تولید محوری

در عرصه کسب و کار بین المللی ثابت شده است که رویکرد کیفیتی مقدم است و تا زمانیکه کیفیت اصل نباشد تولید در چارچوب رقابتی انجام نمی شود و نتیجه اش دخالتهای مکرر دولت و ارکان دیگر در سیاستهای صنعتی است که این زیان را انباشته تر می کند .

این تحول را می توان به بازسازی هویتی صنعت خودرو در کشور تعبیر نمود . این صنعت نیازمند یک هویت باز تعریف شده است که نقش و جایگاهش در اقتصاد کشور و نیز راهکار تسلط مدیرانی با مسئولیت های مشخص و تصمیم گیر و بر محور ارتقای کیفیت و مشتری گرایی شکل گیرد .

برای خروج از این دور باطل بایستی مدیران صنعت خودرو در کل که شامل اعضای هیات مدیره ها و سایر مدیران در بخشهای دولتی و صنعتی  و خصوصی هستند با یک دیدگاه منسجم یکبار به یک راه حل جامع برسند . این کار البته بنظر می رسد که سالهاست انجام نشده است و اجرای آن بسیار چالش برانگیز می باشد .

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *