نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 5:08 ق.ظ

پژوهش پلی به آینده بشر و جوامع مختلف بشری

پژوهش پلی به آینده بشر و جوامع مختلف بشری و عامل اصلی رشد اقتصادی، توسعه سرمایه گذاری و تولید

۲-۹-۱۴۰۰- رشد اقتصادی یکی از زمینه‌های اساسی تحول در جوامع و خود بر تمام بخش‌ها تأثیرگذار است و پژوهش و بهره‌وری ناشی از اجرای پروژه‌های تحقیقاتی در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی همواره نقش خاصی دارد.

دکتر عباس صادقی عضو هیأت علمی گروه علوم ورزشی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) درگفت‌وگو با خبرنگار معاونت پژوهشی در خصوص اهمیت پژوهش در توسعه علم و فناوری گفت: در دنیای امروز، دانایی یکی از محورها و شاخص‌های اصلی پیشرفت و تعالی هرجامعه به شمار می‌رود، سنجش سطح دانایی به میزان تولید و مصرف اطلاعات و گسترش دانایی به دسترسی سریع و آسان به منابع علمی موثق وابسته است. پژوهش کوششی برای یافتن بهترین راهکارهای ممکن برای حل مشکلات موجود در عرصه‌های زندگی و راهی برای گسترش مرزهای دانش و گشودن افق‌های تازه برای آیندگان است.

وی ادامه داد: پژوهش مبنای توسعه است و تضمینی برای استمرار توسعه به شمار می‌آید به کار بستن نتایج پژوهش‌های انجام شده در هر زمینه به بهبود راهکارها و روش‌های معمول در زمینه‌های مورد نظر منجر می‌شود. توسعه علمی، صنعتی و فرهنگی هر کشور بدون پرداختن به امر پژوهش با موفقیت چندانی همراه نخواهد بود، در واقع پژوهش موتور محرک پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشور به شمار می‌آید؛ اگر پژوهشی نشود، دانش بشری افزایش نخواهد یافت و دچار سکون و رکود خواهد شد.

دکتر صادقی افزود: در دانشگاه‌ها نیز بدون انجام پژوهش آموزش نیز از پویایی و نشاط لازم نیز برخوردار نخواهد بود، همه آنچه به عنوان پیشرفت علوم در دوره‌های گوناگون دیده می‌شود، حاصل تلاش افرادی است که در کار خود رویکردی پژوهشی داشته‌اند و ذهن پرسش‌گرشان همواره محرکی برای فعالیت‌های پژوهشی آنان بوده است.

دکتر عباس صادقی در خصوص مهم‌ترین سوابق پژوهشی و تحقیقاتی خود به موارد ذیل اشاره نمود: با توجه به تخصص‌ام در حوزه فیزیولوژی و تغذیه ورزشی و یکی از معضلات مهم که در کشور وجود دارد و آمارش هم متأسفانه نگران کننده است مشکل چاقی و اضافه وزن در بزرگسالان و کودکان هست در سال ۱۳۹۸ موفق شدم حاصل تحقیقات چندین ساله‌ایی را که داشتم در قالب کتابی تحت عنوان چاقی علت‌شناسی و عوارض و درمان چاقی با رویکرد فعالیت‌های ورزشی و بدنی داشته باشم که کتابی در حدود ۵۵۰ صفحه هست و با همکاری معاونت پژوهشی و انتشارات دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) چاپ شد که استقبال خوبی از این کتاب شد و کتابی است که به نوعی در واقع یک دایره‌المعارف در زمینه چاقی و درمان آن است.

عضو هیأت علمی دانشگاه ادامه داد: بعد از آن هم در شرایط دوره کرونا در واقع فرصت پیش آمده بیشتری را داشتم که به کارهای پژوهشی و تحقیقاتی برسم و با توجه به مسئولیتی که داشتم این قسمت در واقع کمی کمرنگ شده بود و این دوره دو ساله کرونا فرصتی شد و در همین دو سال دوره کرونا ۱۷ تا مقاله توانستم به چاپ برسانم و در سال قبل با توجه به میزان امتیاز پژوهشی که داشتم بک پایه تشویقی گرفتم و امسال هم که در واقع توفیق بود با ۹ مقاله چاپ شده در یک سال تحصیلی در واقع به عنوان پژوهش‌گر نمونه در دانشکده انتخاب شوم. در حال حاضر هم یک پروژه تحقیقاتی را با حضور هفت نفر از دانشجویان کارشناسی‌ارشدم که پایان‌نامه با من دارند بر روی بیماری ام اس و انجام یکسری تمرینات به نام تمرینات HIIT و همچنین مصرف ژل رویال برروی موش‌های آزمایشگاهی است با کمک انجمن ام اس دانشگاه تهران داریم انجام می‌دهیم که انصافاً تحقیق ارزشمندی هست که به تازگی به اتمام رسیده و نتایج آن در روی بافت‌های مختلف چون مغز کبد قلبی و… هم ان‌شاالله بزودی چاپ و عرضه خواهد شد.

ایشان در خصوص حمایت دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) از پژوهش‌‎گران ابراز داشت: در مورد حمایت دانشگاه خودمان از پژوهش و پژوهش‌گران باید خدمت‌تان عرض کنم که اگرچه شاید خیلی ایده‌آل نباشه و از آرمان‌ها فاصله زیادی داریم ولی خب به نسبت به آمار دانشگاه‌های دیگری هم که دارم به نسبت قابل قبول و تا حدودی رضایت‌بخش است از همان به اصطلاح تشویق‌هایی که برای مقالات و تشویق کتاب می‌دهند. تشویق‌های به اصطلاح برای ارائه مقاله در همایش و همین‌طور به فرصت‌های مطالعاتی که معمولاً به شکل روتین در دانشگاه انجام می‌شود. و همین بحث تجلیل از پژوهش‌گران برتر که فکر می‌کنم که تا حدودی به هر حال می‌تواند دلگرم کننده باشد و برای افرادی که روحیه پژوهش‌گری دارند و در واقع این انگیزه را برای ادامه کارشان انشاءلله داشته باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه در رابطه با تأثیر پژوهش بر اقتصاد کشور و حمایت از تولید بیان داشت: به اعتقاد صاحب نظران امروزه عامل اصلی رشد اقتصادی، توسعه سرمایه‌گذاری و تولید؛ داشتن اطلاعات جدید و به روز است و این بحث بر اصل سرمایه‌گذاری مقدم است و هر اندازه این بخش رشد کند، اقتصاد نیز شکوفاتر می‌شود. و این نیز مستلزم پژوهش است.

دکتر صادقی ادامه داد: هزینه در تحقیق باعث کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری و رشد صادرات می‌شود. تکنولوژی‌های جدید ناشی از پژوهش موجب تقویت جابجایی عوامل تولید و ایجاد تنوع بیشتر در تولیدات می‌باشد. علاه بر آن، تکنولوژی پژوهش محور باعث تغییر هزینه نسبی تولید و نیز افزایش مزیت نسبی بنگاه‌ها و در نهایت کشورها می‌شود. هزینه تحقیق و توسعه و نوآوری و تکنولوژی‌های جدید به بنگاه‌های اقتصادی اجازه می‌دهد توان تولیدی خود را ارتقا بخشند که این امر نیز منجر به رشد ظرفیت، کاهش هزینه، افزایش کیفیت و افزایش سرعت در تحویل کالا می‌شود ویژگی برجسته ایده‌ها و نوآوری‌ها این است که رقابت‌پذیر نیستند.

در ادامه افزود: به بیان دیگر پژوهش پلی به آینده بشر و جوامع مختلف بشری است وکارکرد اصلی تحقیقات در دنیای جدید، نوآوری است که موجب تحول در فعالیت‌های اقتصادی می‌شود و در واقع پژوهش و پژوهش‌گر در فرآیند توسعه اقتصادی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است .رشد اقتصادی یکی از زمینه‌های اساسی تحول در جوامع و خود بر تمام بخش‌ها تأثیرگذار است و پژوهش و بهره‌وری ناشی از اجرای پروژه‌های تحقیقاتی در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی همواره نقش خاصی دارد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *