نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 8:35 ق.ظ

ده روند برتر تحول دیجیتال برای سال 2022

TOPSHOT-FRANCE-TECHNOLOGY-ECONOMY-VR-AR-3D  دانیل نیومن

دگرگونی دیجیتالی که بسیاری از شرکت ها در سال 2020 متحمل شدند در سال 2021 با سرعت زیادی ادامه یافت و همه گیری در این تسریع بر جهان تأثیر گذاشت. در حالی که بسیاری از پیش بینی های روند تحولات دیجیتالی من از یک سال پیش درست بود ، برخی دیگر به طور کامل به نتیجه نرسیدند و به دلیل تداوم همه گیری برای نیازهای فوری و استراتژیک بلاتکلیف شدند. اما برای سال 2022 به چه معناست؟ آیا همچنان به مشاهده عناوین مربوط به تجربه و داده های مشتری ادامه می دهیم یا فناوری های دیگر در خط مقدم صحبت قرار خواهند گرفت؟ فقط زمان نشان می دهد ، اما در اینجا 10 پیش بینی تحول دیجیتال برتر من برای سال 2022 آمده است.

5G در همه جا

سال گذشته من پیش بینی می کردم که 5G سرانجام در سال 2021 به جریان اصلی خود برسد. در حالی که استقرار 5G در باندهای زیر 6 گیگاهرتز در سطح جهانی در مسیر خود باقی مانده است ، استقرار پیچیده تر موج 5mm پتانسیل رشد قابل توجهی دارد. استقرار اولیه 5G برخی از حاملان را بر اولویت بندی فرکانس های 5G با باند کم ، که تقریباً دو برابر سریعتر از LTE هستند ، اما اغلب نسبتاً سریعتر از شبکه های LTE احساس می کنند ، و این باعث شده است که برخی از ناظران و مصرف کنندگان از این تاثیر چشمگیر احساس رضایت کمتری بکنند. سرعتی که برای 5G که به ما وعده داده شده بود.

این روند در حال تغییر است و ما شاهد سریعتر شدن آن در سال 2022 خواهیم بود. من پیش بینی می کنم که موج 5G در محیط های شهری و پرجمعیت گسترش یابد و در کنار آن گسترش 5G کم باند به بازارهای روستایی نیز ادامه یابد. به عنوان مثال ، در حال حاضر شبکه AT&T 5G mmWave فقط در 38 شهر موجود است. دیگر شرکت های مخابراتی مانند T-Mobile و Verizon با گسترش پوشش mmWave تهاجمی تر عمل کرده اند. آنچه می توانم بگویم این است که تجربه برتر مصرف کنندگان را به سمت استفاده از شبکه ها و دستگاه هایی که از آن پشتیبانی می کنند ، سوق می دهد. شرکتهای حمل و نقل هوایی در سراسر جهان نیز با استقرار mmWave ، به ویژه در بخشهای وسیعی از آسیا ، از این روش پیروی می کنند. بازی های المپیک زمستانی پکن یک آزمایش بزرگ برای 5G mmWave در زمستان امسال خواهد بود و بسیاری از دستگاه ها و شبکه های پشتیبانی شده برای اطمینان از بهترین اتصال در دسترس ایستاده اند. با این حال ، برخی از شرکتها ، حتی شرکتهای نوآور ، در خرید کامل ام ویو بسیار کند عمل می کنند. به عنوان مثال ، اپل آن را در ایالات متحده برای iPhone های خود تصویب کرد اما تصمیم گرفت از mmWave برای دستگاه های iPhone 13 خارج از ایالات متحده پشتیبانی نکند ، من معتقدم که این یک شرط احمقانه بود ، در حالی که اکثر سازندگان دستگاه های بزرگ دیگر مانند سامسونگ mmWave را در همه موارد از دستگاه های شاخص خود  قرار داده اند.

از نقطه نظر نوآوری و توسعه 5G ، شرکت هایی مانند کوالکام ، اریکسون ، سامسونگ و نوکیا تعدادی از رهبران هستند که توسعه 5G و 5G mmWave را با توسعه زیرساخت های شبکه و تراشه هایی که نسل بعدی دستگاه های 5G mmWave را قادر می سازند ، پیش می برند.

چرا تفاوت فرکانس شبکه اهمیت دارد؟

 به طور خلاصه ، mmWave کارایی و ظرفیت شبکه را بسیار افزایش می دهد ، در حالی که سرعت بیشتر و تأخیر کم را ارائه می دهد ، و بنابراین من قاطعانه معتقدم که mmWave آینده 5G خواهد بود.

نیمه هادی ها جهان را می خورند.

در سال 2020 ، همه گیری باعث رونق شد و انفجار فناوری باعث رشد ابر ، SaaS ، همکاری ، دستگاه ها و اساساً هر فناوری که تجارت ، ارتباطات و بهره وری را امکان پذیر می کرد ، کرد. این روند تقاضای بی سابقه ای ایجاد کرد و بنابراین 2021 سال کمبود تراشه شد. این کمبود باعث تاخیر قابل توجهی در زمان تولید همه چیز از اتومبیل تا تلفن های همراه شده است. اما تولید کنندگان نیمه هادی ها با سرمایه گذاری های بزرگ پاسخ می دهند تا اطمینان حاصل شود که این مشکل دیگر تکرار نمی شود. اینتل ، GLOBALFOUNDRIES ، سامسونگ و TSMC همه سرمایه گذاری های چند میلیارد دلاری را برای ساخت کارخانه های جدید تولید در سراسر جهان برای بهبود وضعیت تولید اعلام کرده اند. ما احتمالاً تا پایان سال آینده یا حتی 2023 تأثیر مستقیم آن سرمایه گذاری ها را احساس نخواهیم کرد ، اما توجه به اندازه این سرمایه گذاری ها و نقشی که آنها در زیرساخت های در حال توسعه ما در دهه های آینده ایفا خواهند کرد بسیار مهم است.

در کوتاه مدت ، من معتقدم که مسائل همچنان بر زنجیره تأمین تأثیر می گذارد ، زیرا فرایندهای تأخیر بیشترین ضربه را می بینند ، اما پیشرفت های سیلیکون محاسباتی ، تجزیه و تحلیل ، دستگاه ها و فناوری خودرو – در میان سایر بخش های بازار – از نظر کاربردها ، تجربیات و طرح ها  را به ارتفاعات جدید می رساند. به عنوان مثال ، تنها در ماه گذشته ، سازندگان با همکاری شرکت های نیمه هادی مانند کوالکام ، اینتل و NVIDIA پیشرفت های بزرگی را در فناوری تراشه های خودرو اعلام کرده اند که به حرکت خودروهای تعریف شده توسط نرم افزار ادامه می دهد. من بعداً بیشتر در مورد این روند و تأثیر آن بر سایر مناطق صحبت خواهم کرد ، اما اصلی ترین مورد در اینجا این است که تراشه ها در انبار کار نمی کنند. آنها بر هر جنبه ای از زندگی ما تأثیر می گذارند ، چه ما آن را درک کنیم یا نه ، و من نمی بینم که در سال 2022 تغییری خواهد کرد.

در نسخه جدیدی که در MarketWatch منتشر کردم ، مسیر رشد فضای نیمه هادی را از نزدیک مورد بررسی قرار دادم و بر اساس تقاضای بی نظیر ، درآمدهای رو به رشد و بهبود جریان های نقدی ، سال آینده سال بزرگی برای تراشه سازان بزرگ مانند NVIDIA ، AMD ، Intel و Qualcomm ، و همچنین تراشه سازان کوچک شما و ستاره های نوظهور مانند Marvell Technologies و         Lattice Semiconductor به نظر می رسد. من همچنین شاهد افزایش تولید چیپ های تخصصی از مقیاس های بزرگ مانند AWS هستم ، و انتظار دارم از همتایان خود در Azure بیشتر شنیده و گوگل تلاش های تولید چیپس داخلی را افزایش دهد. در نهایت ، من فکر می کنم برخی از استارتاپ هایی که روی AI Acceleration تمرکز می کنند مانند Groq و GraphCore بیشتر مطرح می شوند زیرا حرکت هوش مصنوعی در سال آینده غیرقابل تغییر خواهد بود.

Mega Shift آینده کار پس از همه گیری

من سال گذشته پیش بینی کرده بودم که کار از راه دور فراتر از همه گیری ادامه می یابد و این کاملاً در حال رخ دادن است. ما در تمام تابستان تعدادی از شرکت های بزرگ تقریباً در هر صنعتی را مشاهده کرده ایم که ترتیبات کاری دائمی انعطاف پذیر را ارائه می دهند. اما این ترتیبات بدون مجموعه چالش های خاص خود نیست. در شرایطی که برخی از کارکنان از دفتر کار می کنند و برخی دیگر هنوز از خانه کار می کنند ، سازمان ها به فناوری هایی نیاز خواهند داشت که بدون در نظر گرفتن موقعیت مکانی ، همکاری را یکپارچه و امکان پذیر می سازد. بر اساس گزارش اخیر ، تنها 8 درصد از اتاق های کنفرانس در سراسر جهان مجهز به انجام ویدئو کنفرانس هستند..

ماه سپتامبر ماه بزرگی از اعلامیه های Zoom ، Poly ، Cisco ، Microsoft ، Google و Salesforce بود. ما می توانیم انتظار داشته باشیم که نرم افزارها و سخت افزاری که ارزش سهام را بهبود می بخشد و سطح همکاری بی نظیری را ممکن می سازد ، مشاهده کنیم. دوربین های هوشمند و سیستم های همکاری مجهز به هوش مصنوعی ، تشخیص اینکه کدام بلندگو صحبت می کند را آسان تر می کند.

پیشرفت های ترکیبی در خارج از اتاق کنفرانس نیز با رایانه های ابری ، بهبود تجربه VDI و ابزارهای بیشتر که کار را از هر کجا آسان تر می کند ، رخ خواهد داد.

تغییر کار همچنین منجر به تغییر نحوه تعامل و عملکرد ما با نرم افزار می شود تا بتوانیم بهره وری بیشتری داشته باشیم. این باعث می شود صنعت و فناوری ، سیستم های جدیدی را برای کار بسازد ، جایی که ما به جای زندگی در صندوق ورودی ایمیل ، ERP ، CRM یا ابزارهای بهره وری ، از پلتفرم هایی استفاده می کنیم که مرکز همکاری آنهاست. Salesforce این امر را در خرید Slack با مارک بنیوف این پلت فرم را “ستاد دیجیتال” نشان داد. مایکروسافت تیمز یک مجموعه کامل قابل توسعه ایجاد کرده است که کل اکوسیستم نرم افزاری و زیرساختی خود را درگیر می کند تا در اکثر موارد کار را در یک پنجره شفاف قرار دهد. برای مشاغل کوچکتر ، Zoho پلتفرم خود را برای کار بر روی پلت فرم Zoho One خود ساخته است. من انتظار دارم که مجموعه های نرم افزاری در همه جا نحوه کار ما را هدایت کنند و این مثالها شواهدی از این روند هستند.

حکمرانی اجتماعی محیط زیستی عناوین بیشتری را به خود اختصاص خواهد داد.

از مسائل آب و هوایی گرفته تا امور اجتماعی ، سازمان های هر صنعت ، مدیریت اجتماعی محیطی (ESG) را در طول سال 2021 در اولویت قرار دادند و احتمالاً در دهه آینده تقویت خواهد شد. ما قبلاً شاهد سرمایه گذاری و تعهداتی در زمینه هایی مانند آب و هوا ، تنوع و برابری و توسعه محصول پایدار بوده ایم. و من معتقدم نقش مادی که بسیاری از سازمانها در پذیرش و سرمایه گذاری گسترده در پایداری و سایر ابتکارات ایفا می کنند ، همچنان در حال رشد است.

طی یک سال گذشته ، ما شاهد رهبری رو به رشد جامعه فناوری برای افزایش و اولویت بندی تغییرات آب و هوایی و تلاش برای دستیابی به بی طرفی کربن بودیم. به عنوان مثال ، تعهد آب و هوایی آمازون موفقیت بزرگی بوده است زیرا همکاری این شرکت با شرکت های برجسته در سراسر جهان باعث شده است صدها شرکت متعهد شوند که تا سال 2030 ده سال پیش از هدف تعیین شده توسط بیانیه پاریس به خنثی سازی کربن برسند. چندین شرکت فناوری پیشرو دیگر تلاش های چشمگیری برای بهبود تأثیر خود بر روی کره زمین انجام داده اند. برخی از مواردی که به ذهن می آیند عبارتند از Dell ، HPE ، Honeywell و Salesforce. همه تغییرات مهمی را در مشاغل خود ایجاد کرده اند تا بتوانند منابع و مصالح مصرفی ، ردپای کربن و ایجاد بازار نمونه ای را ارایه کنند که سرمایه گذاری آنها سبزتر خواهد بود. البته ، ده ها طرح بزرگ دیگر در زمینه فناوری وجود دارد که بیشتر در جهت تغییر آب و هوا انجام می دهند و من انتظار دارم در سال آینده حتی بیشتر از این نیز انجام شود.

همچنین مشاهده تعداد  بیشتری از فروشندگان نرم افزار در حال ارائه راه حل هایی برای حمایت از مشتریان سازمانی برای درک بهتر اثرات کربنی و پایداری آنها ، بسیار دلگرم کننده است. Salesforce ، SAP و ServiceNow ، سه شرکت نرم افزاری سازمانی هستند که راهکارهایی را برای شرکت ها برای مدیریت تلاش های ESG توسعه داده و به بازار آورده اند. من انتظار دارم در سال 2022 شاهد چنین مواردی از رهبران نرم افزار و تازه واردان باشیم.

در حالی که ممکن است نظرات در مورد انگیزه بسیاری از این ابتکارات متفاوت باشد ، از جمله پیشنهادات مربوط به وضعیت وپالایش سبز توسط جامعه فناوری ، من تأثیر صنعت فناوری و رهبری آن را مهم می دانم. سودآور بودن در حین انجام کار ، بهترین نوع تجارت است و نادیده گرفتن تأثیری که تلاش های این شرکت ها بر جهان ما داشته است ، دشوار است.

ماشین های هوشمند و شهرها در هایپر درایو

خودروهای هوشمند و توسعه زیرساخت ها در شهرهای هوشمند در حال پیشرفت هستند و در حالی که برخی ممکن است احساس کنند تسلا در این زمینه پیشرو است ، تعداد زیادی از بازیکنان این امر را محقق می کنند و برای پایداری و آینده خودرو مفید خواهد بود. شرکت هایی مانند Plus ، Mobileye ، NVIDIA ، Luminar وQualcomm  ،Arriver یک سال گذشته (یا بیشتر) را صرف پیشرفت نرم افزار خودرو کرده اند ، اما چیزی که من واقعاً در سال آینده شاهد بهبود آن هستم ، سیستم های پیشرفته کمک راننده است  ADAS. در حال حاضر ما موفقیت های زیادی را در آزمایش و نسخه های نمایشی ADAS سطح 2+ مشاهده کرده ایم. این زمانی است که خودرو فرمان و شتاب را کنترل می کند ، اما همه وظایف هنوز توسط یک انسان نظارت می شود و انسان می تواند در هر زمان آن را به عهده بگیرد. IAA 2021 مملو از سازمانهایی بود که اطلاعیه هایی در این زمینه داشتند ، اما همه گرایش ها همچنان به پیشرفت هایی در سطح 4 ADAS یا عملیات کاملاً خودمختار اشاره می کند که در آن نیازی به مداخله انسان نیست. چه کسی نمی خواهد لپ تاپ را نگاه کند و از یک فنجان قهوه لذت ببرد در حالی که وسیله نقلیه ما را به هر کجا که می خواهیم برویم می برد؟

ماه گذشته در رویداد IAA Moibilty در مونیخ ، من در نمایشگاه فناوری Luminar L4 شرکت کردم که نشان می داد یک ماشین می تواند یک کودک را در جاده “ببیند” و قبل از وقوع حادثه به موقع توقف کند. این تنها آزمایش امیدوار کننده فناوری L4 نبود که امسال رخ داد. Plus قبلا Plus.AI در اوایل تابستان امسال با موفقیت یک کامیون را با فناوری L4 خود در بزرگراهی در چین نشان داد. من همچنین این شانس را داشتم که از طریق یک سری نمایشگاه که در نزدیکی IAA در نمایشگاه خودروی آینده Capgemini در مونیخ در خارج از محل در نزدیکی IAA برگزار شد ، موتور نوآوری خودرو را تجربه کنم. Capgemini یکی از معدود مشاوره های جهانی است که عمیقا و استراتژیک با OEM های خودرو ، Tier Ones و تولید کنندگان قطعات هماهنگ است تا نوآوری خودرو را در مسیر درست هدایت کند. پس از این نمونه های امیدوار کننده ، من پیش بینی می کنم که شاهد آزمایشات بیشتری در محیط های کنترل شده خواهیم بود تا شرایط بیشماری را آزمایش کنیم تا از ایمنی آنها مطمئن شویم.

اما این چیزی فراتر از توسعه اتومبیل های هوشمند نیست ، شهرهای سراسر جهان زیرساخت های خود را برای پشتیبانی از خودروهای هوشمند و شبکه های متصل به حسگرهای اینترنت اشیا که زندگی روزمره ما را بهبود می بخشد ، بهبود می بخشند. ایستگاه های شارژ بیشتر ، ارتباط عمومی بهتر و سایر فناوری ها در سال آینده – و در مناطق بیشتر از کلان شهرهای پرجمعیت – پدیدار خواهند شد.

ادامه تمرکز بر قدرت هوش مصنوعی و اتوماسیون

هر روز ما تقریباً 2.5 کوینتیلیون بایت داده ایجاد می کنیم و این تعداد به سرعت در حال افزایش است. اما این داده ها فقط به اندازه سیستم های هوش مصنوعی است که ما برای مدیریت ، تنظیم و استخراج آن برای دانش  استفاده می کنیم. کارهایی که بسیاری از سازمانها در سال 2021 با استفاده از موارد جدید برای هوش مصنوعی ادامه دادند ، همچنان ادامه می یابد تا سازمانها به قدرت هوش مصنوعی برای حل مشکلات بهتر ، سریعتر و در مقیاس پی ببرند.

با این اوصاف ، من انتظار دارم که هوش مصنوعی در زندگی روزمره کارگران و مصرف کنندگان فراگیرتر شود و همچنان مفیدتر خواهد بود زیرا ما از تجزیه و تحلیل کاربردی و پردازش زبان طبیعی به سمت هوش مصنوعی چند مرحله ای و استنباط عمیق می رویم. این باعث می شود تعاملات ما با برنامه ها و دستگاه ها با هر بار به روزرسانی نرم افزاری قوی تر و شبیه به انسان شود-این امر با پیشرفت ADAS در خودرو نیز همانطور که قبلاً در این مقاله اشاره کردم ، افزایش می یابد.

همین چند هفته پیش ، آمازون روبات Astro خود را راه اندازی کرد که از پردازش و استنتاج قدرتمند برای ارائه هوش محیطی استفاده می کند و همچنان در مورد چگونگی نقش هوش مصنوعی و اتوماسیون در زندگی شخصی ما ادامه می دهد. ما در تعاملات روزمره خود با Alexa یا Siri یا Google با این موضوع آشنا شده ایم. این امر در سال 2022 همچنان مفیدتر خواهد بود. NVIDIA مرزهای هوش مصنوعی مکالمه با جارویس را پیش برده است و این باعث توسعه دموکراتیک هوش مصنوعی مکالمه برای توسعه دهندگان برنامه در سراسر جهان شده است. در سال آینده شاهد این موارد بیشتر خواهیم بود.

برنامه های کاربردی سازمانی برای هوش مصنوعی حتی قوی تر خواهند بود و این امر با رشد فوق العاده داده ها و تراشه های قدرتمندتر برای تسریع بار کار همراه با نرم افزارها و چارچوب های قوی تر که به دانشمندان داده اجازه می دهد سریعتر برای استقرار و آزمایش الگوریتم ها حرکت کرده و داده ها را به کار گیرند. مشکلات پیچیده شرکت را حل نموده و ظهور شرکت هایی مانند هوش مصنوعی C3 تام سیبل مثال خوبی از چگونگی هوش مصنوعی سازمانی است و برنامه های کاربردی آن در حال توسعه و ساده سازی برای مقیاس گذاری است که چگونه شرکت ها در مجموعه ای از صنایع می توانند هوش مصنوعی را به طور مثرتری برای استفاده از داده ها و حل چالش های پیچیده تجاری به کار گیرند. سال گذشته ، در پیش بینی خود ، من کارهایی را که Spunk انجام می داد ، معرفی کردم ، که این شرکت به رویکرد Data to Everything خود اشاره کرد. من از تمرکز شرکت بر این نکته که چگونه همه داده ها می توانند ارزش افزوده ای برای نحوه عملکرد یک شرکت اعم از عملیات ، تجربه مشتری ، بازاریابی یا امنیت داشته باشند ، قدردانی کردم. توانایی به کارگیری انبوه داده ها به طور معنی دار و به موقع بستگی به پیشرفت های فناوری GPU ، شتاب دهنده های تخصصی و نرم افزارهای کارآمدتر و آسان تر برای استقرار هوش مصنوعی دارد.

در نهایت ، اتوماسیون نباید از بحث خارج شود. برای بسیاری از نهادها ، توانایی ساده سازی کارآمد استقرار یک فرآیند می تواند در بالا و پایین بسیار زیاد باشد. اتوماسیون هوشمند با استفاده از Power Platform و Red Hat’s Ansible یکی از نقاط کانونی شرکت هایی مانند مایکروسافت بوده است که هر دو به عنوان نمونه ای از راه حل های نرم افزاری ساخته شده اند تا بتوانند از اتوماسیون برای ساده سازی فرایندهای تجاری از کارهای کوچک ساده که توسط شهروندان ساخته می شود استفاده کنند. توسعه دهندگان برای اتوماسیون خدمات مالی قوی برای بانک های بزرگ.

فناوری بزرگ در کانون توجه نظارتی قرار می گیرد

شرکت های بزرگ فناوری بهتر است به بررسی شدید رگولاتورها و دولت های سراسر جهان عادت کنند. از احکام دادگاه گرفته تا قوانین ضد تراست ، آمازون ، اپل ، گوگل و فیس بوک در سالهای آینده زیر ذره بین قرار خواهند گرفت. کاملاً واضح است که این شرکت ها ا آشکارا از شیوه های انحصاری در ترجیحات خرید ، نتایج جستجو و حتی فروشگاه برنامه های خود استفاده می کنند ، اما تا کنون ، همه آنها توانسته اند از انحصار خودداری کنند. این باعث می شود من فکر کنم بعید است که به زودی شاهد اصلاحات عمده ضد انحصار یا هر قانونی باشیم که در حال حاضر در کنگره است به تصویب برسد. اما اگر تاریخ نشانه ای باشد ، مناسبات ضد انحصار و تمرکز به ندرت از بین می رود.

اخطار اخیر فیس بوک و به دنبال آن قطع شدن فوق العاده فیس بوک ، نشان می دهد که چگونه فناوری ها بصورت سریع می توانند از قرار گرفتن در معرض دید عموم به عقب برگردند و دوباره وارد شوند. تابستان 2021 شاهد گردبادی از لوایح جدید بود که در مقابل قانون گذاران قرار گرفت تا درباره محدودیت های بسیار شدیدتر برای شرکت های بزرگ فناوری رای گیری کنند. در حالی که من شخصاً احساس می کردم این قوانین قدرت بیش از حد به سیاست گذاران می دهد ، نیاز به تجدید نظر در مورد نحوه تنظیم فناوری بزرگ همچنان نگران کننده است زیرا جامعه عمیق تر در این پلتفرم ها مستقر می شود و به طور همزمان این پلتفرم ها داده های بیشتری جمع آوری می کنند و کنترل بیشتری بر ما دارند. زندگی و دسترسی به اطلاعات ، خدمات و کالاها/خدمات مورد نیاز ما.

حکم تا حدی منفی اپل در مورد Epic نشانه دیگری بود که برخی از پلتفرمهای بزرگ فناوری در واقع مستعد احکام ضد تراست هستند که حداقل نیاز به تغییرات اساسی در پلتفرم ها و رفتارها دارند. در حالی که تسلط اپل بر بازار ایالات متحده به وضوح منجر به حکم دادگاه شد که حداقل این شرکت را مجبور می کند نحوه بارگیری برنامه ها توسط کاربران را تغییر دهد. این به هیچ وجه ضرر بزرگی برای اپل محسوب نمی شود ، اما حداقل نشان داد که تغییر امکان پذیر است و اگر شرکتی از موقعیت قدرت خود نسبت به مصرف کنندگان استفاده کند ، احکام ضد عملکرد آنها امکان پذیر است.

من معتقدم که این مقوله ای است که تا یک دهه آینده در این لیست باقی می ماند. با توجه به اهمیت فناوری های بزرگ و پلتفرم های آن برای زندگی بسیاری از مردم ، قوانین قدیمی ضدتراست و تعاریف انحصارات نیازمند دیدگاه جدیدی است. به خصوص که آسیب و رقابت مصرف کننده همیشه دست به دست هم داده نمی شود. به عنوان مثال ، ممکن است مردم راه دیگری برای بارگیری برنامه در iOS نداشته باشند ، اما چقدر به آنها اهمیت می دهند؟ در همین حال ، توسعه دهندگان برنامه در شرایط دشواری قرار دارند که توانایی آنها را برای رقابت محدود می کند. این پارادوکسی است که در آن مصرف کنندگان خوشحال هستند ، اما در واقع ممکن است رقابت در برخی شرایط محدود باشد.

این چرخه پایان ناپذیر سوءاستفاده ها ، پرونده های حقوقی ، تجدید نظر و احکام در سال جاری ادامه خواهد یافت و مطمئناً یک تیتر ثابت برای صنعت خواهد بود. با این حال ، من معتقدم که غول های فناوری نیز به احتمال قوی در دفاع از موفقیت و اهمیت خود برای مصرف کنندگان استوار خواهند بود. آنچه ما احتمالاً به آن نیاز داریم تغییرات افزایشی است که رقابت را تحریک  و از مصرف کنندگان محافظت می کند. به عنوان مثال ، تمرکز بیشتر بر حفاظت از داده های مصرف کننده و ارائه سطوح بیشتری از حریم خصوصی برای کسانی که به دنبال آن هستند.

قوانین حفظ حریم خصوصی ، قانون

گفت و گو در مورد رفتارهای ضدتراست و ضد رقابتی نمی تواند بدون در نظر گرفتن سطح حریم خصوصی کاربران با برنامه های کاربردی و تغییراتی که سازمان ها برای محافظت از کاربر نهایی ایجاد می کنند ، انجام شود. اپل در تبلیغات خود در مورد رویکرد همه جانبه خود برای حفظ حریم خصوصی کاربران بسیار شفاف صحبت کرده است. کمپین تبلیغاتی آنها از اوایل سال جاری بر این واقعیت تأکید کرد که آنها خود را – یا مایلند مشتریان آنها را ببینند – به عنوان یک شرکت حفظ حریم خصوصی ، جایگزین مطمئنی است که به افرادی که به داده های شما دسترسی دارند اهمیت می دهد. اما این جایی نیست که گفتگو تمام می شود.

با حجم عظیمی از داده ها که ما داوطلب برنامه ها ، تجارت الکترونیک و سایر سایت های رسانه های اجتماعی هستیم ، دنیایی را ایجاد کرده ایم که در آن شرکت های فناوری باید بهترین تجربیات خود را با شیوه های قوی تر و دقیق مدیریت داده ها متعادل کنند. برای ارائه بهترین تجربیات ، داده ها مورد نیاز است. با این حال ، آیا ما در مورد همه داده هایی که باید جمع آوری کنیم و هر چند وقت یکبار آنها را جمع آوری می کنیم؟ ما بر چه چیزی نظارت می کنیم و چرا؟

موج بعدی مقررات فناوری بزرگ که در بالا به آن اشاره کردم ، مطمئناً دارای خلأ قابل توجهی در زمینه حریم خصوصی خواهد بود. تجمیع داده هایی که شرکت های بزرگ فناوری دارند و الگوریتم هایی که برای ارائه تجربیات ما استفاده می شود ، این فرصت را به ما می دهد که تجربه ای در سطح جهانی متناسب با هر نیاز ما ارائه دهد ، یا ما را به سوراخ خرگوش محتویات احساسی که می تواند ما را هدایت کند ، سوق دهد.  انسانی تر کردن هوش مصنوعی ، که با رشد ، دسترسی و جمع آوری داده های تقریباً بدون محدودیت همراه است ، به یک نگاه نزدیک تر نیاز دارد تا بین نحوه انتخاب و انصراف ما توازن ایجاد کند. نحوه مدیریت شرکت ها در صورت وقوع نقض داده ها ، و نحوه کمک به مشاغل و مصرف کنندگان در محافظت از خود در برابر سوء استفاده از داده هایی که ممکن است از برنامه یا محصول زیرساختی که برای محافظت از داده های ما به آنها اعتماد داریم ، محافظت شود.

در سال 2022 ، سازمانهایی که بر داده های جمع آوری شده از طریق برنامه ها و سایر اشخاص ثالث تکیه می کردند ، باید سیاست های جمع آوری داده های خود را تقویت کنند. من انتظار دارم که CDP از لیست فروشندگان برتر نرم افزار مانند Twilio ، Microsoft Dynamics 365 Customers Insights ، Adobe Experience Platform ، Salesforce ، Treasure Data و Oracle این گروه را رهبری کند و هرکدام رویکرد کمی متفاوت تری برای افزایش دید مشتری داشته باشند. مشتریان به تجربیات شگفت انگیز عادت کرده اند که نیاز به داده دارد. Orgs باید منابع جدیدی از داده ها را پیدا کند و نحوه جمع آوری و مدیریت همه آنها را به روشی باز و صادقانه تعیین کند که همین میزان تجربه مشتری را ممکن می سازد. این کار ساده ای نیست ، اما برای موفقیت بسیار مهم خواهد بود.

همه چشمها به ابر (ترکیبی + چندگانه) است

ابر به هیچ وجه یک روند جدید نیست ، اما در سال 2022 ابر ترکیبی در مرکز قرار خواهد گرفت ، زیرا فروشندگان برای ترکیب کامل ابرهای عمومی و خصوصی رقابت می کنند ، زیرا شرکت ها در زمینه محاسبات از جمله امنیت و دسترسی به داده ها با چالش روبرو می شوند.در چند سال گذشته ، ما مشاهده کرده ایم که بازیکنان بزرگ ابری عمومی همه پیشنهادات خود را برای حل مشاغل واضح که می تواند از ابر عمومی و پیش فرض استفاده کند ، بسیار گسترده تر می کنند.

این امر منجر به ارائه پیشنهاداتی مانند AWS Outposts ، Google Anthos ، Azure Stack و همچنین افزایش مداوم برای افرادی مانند VMware ، IBM Red Hat ، Oracle و HPE شده است ، که همه آنها خدمات ابر هیبریدی جدید قابل توجهی را برای رفع نیازها راه اندازی کرده اند. کاربران سازمانی که از قدرت ابر ترکیبی استقبال می کنند.

همانطور که معماری فناوری اطلاعات سازمانی در همه جا فراگیر می شود ، نبرد برای رهبری ترکیبی همچنان به عنوان یک مرکز اصلی ارائه دهندگان فناوری اطلاعات ابری و قدیمی خواهد بود. راه حل های منبع باز و شیوه های معمول معماری ترکیبی مانند Kubernetes با استقبال بیشتری روبرو خواهد شد زیرا هرگونه بار کاری به هر مقصد همچنان نیاز به حمایت از الزامات پیچیده تجارت است.

2022 این روند را با شتاب در تغییر از هیبرید به چند ابر پیش خواهد برد. شرکتهایی که از بیش از یک ابر عمومی برای حل بزرگترین چالش های فناوری و تجاری خود استفاده می کنند ، عادی و ضروری خواهند شد. علاوه بر این ، با ایجاد داده ها به صورت نمایی سریعتر در لبه نسبت به مرکز داده ، محاسبه لبه تنها مهاجرت به ابر ترکیبی را تسریع می کند. من انتظار دارم که سرمایه گذاری بیشتری از سوی تمام شرکت های رقیب در این زمینه برای ساده سازی فرایند هماهنگ سازی حجم کار و دسترسی و ایمن سازی داده ها برای برنامه ها در سراسر محیط IT مشاهده شود.

اوج همه چیز-به عنوان یک سرویس

همه ما شاهد تاثیری بوده ایم که ابر عمومی و SaaS بر روی تمام تدارکات فناوری داشته است. هزینه های سرمایه ای یکبار برای نرم افزار و زیرساخت ها به طور فزاینده ای برای اشتراک و فن آوری های مبتنی بر OpEx قابل خرید و فروش است که می تواند به صورت مصرفی تهیه شود.

این منجر به دور شدن از چرخه های خرید سنتی شده است ، و اگر ما چیزی از بیماری همه گیر آموختیم ، مصرف کنندگان فناوری سازمانی (و همه مصرف کنندگان فناوری) آنچه را که می خواهند ، هر زمان که بخواهند ، می خواهند. در نتیجه ، در سال 2022 ما به اوج همه چیز به عنوان یک سرویس با دستمزد می رسیم زیرا مدل های شما برای همه چیز از نرم افزار داده تا مجازی سازی رومیزی محبوبیت فزاینده ای پیدا می کنند.

این البته برای شرکتهای Enterprise SaaS مانند Salesforce ، Zoom ، Microsoft ، Oracle و Snowflake بسیار خوب است. البته مدیران ابر عمومی مانند AWS ، Google ، Oracle و Azure نیز از مزایای آن برخوردار خواهند بود.

دیگر بهره برداران بزرگ ، شرکتهایی خواهند بود که توانسته اند از مدلهای قدیمی مجوز و CapEx به مدلهای مصرف مطلوب تری مهاجرت کنند. به عنوان مثال ، HPE این حرکت را هنگامی آغاز کرد که مدیرعاملش آنتونیو نری اعلام کرد شرکت ها قصد دارند تا سال 2022 همه پیشنهادات خود را به عنوان یک سرویس در سبد GreenLake خود منتقل کنند. از آن زمان ، ما شاهد هستیم که Lenovo ، Cisco و Dell همه شروع به انتقال بسیاری از مجموعه زیرساخت های خود به مدل های مصرفی بیشتر OpEx می کنند. سایر شرکتهای سنتی که مجوز نرم افزار خود را مانند Splunk و Citrix دریافت کرده اند ، اخیراً محورهای بزرگی برای مدلهای ARR ابری اعلام کرده اند. این حرکتها نه تنها برای این شرکتها بسیار مهم است ، بلکه باید به آنها فرصت بیشتری برای کسب درآمد جدید و ایجاد روابط محکم تر با مشتریان خود بدهد.

کسب و کار امروز با سرعت سرسام آوری کار می کند و شرکت ها نمی توانند با کمبود ظرفیت یا منابع برای هیچ کاری روبرو شوند. این می تواند فاجعه ای را از نظر پولی و شهرت رقم بزند. اما من فکر می کنم که این تغییر بهترین حالت را دارد زیرا تحول دیجیتالی سریعتر و پذیرش فناوری را افزایش داده است. این نگرانی شامل پراکندگی برنامه ای است که ممکن است در محل کار پیدا شود ، اما باید قابل کنترل باشد (احتمالاً توسط یک برنامه) و هزینه کمی برای راحتی است که مدل خدمات ارائه می دهد.

لوح تقدیر: متاورز و پول جدید

2020 سالی بود که Metaverse از سایه بیرون آمد و وارد فرهنگ لغت اصلی شد. در حالی که من پیش بینی نمی کنم که همه ما به زودی به روشی که فیلم “Ready Player One” پیش بینی کرده است ، ادامه خواهیم داد ، ما شاهد شروع آینده هستیم ، چه در بازی ، چه در هنر و چه در زمینه پول. کار در آینده

در سال 2021 ، فیس بوک در Metaverse به عنوان یک ستاره استراتژیک بلندمدت شمالی برای این شرکت دو برابر شد. در حالی که جزئیاتی از زاکربرگ منتشر نمی شود (آیا تا کنون؟) ، ما می توانیم اطمینان داشته باشیم که فیس بوک به دنبال کسب درآمد از سرمایه گذاری خود در Oculus و تعبیه شبکه های اجتماعی خود در بافت زندگی ما خواهد بود. در سال 2022 پیش بینی می کنم که دیگر شبکه های اجتماعی و رهبران فناوری جهانی مانند مایکروسافت و آمازون خود را برای آینده متاویروس که بدون شک در دهه آینده به وقوع خواهد پیوست ، ببینیم.

روند اصلی دیگر تجسم دوباره هنر و نحوه خرید ، فروش و تملک آن است. سال 2021 شاهد ظهور توکن های غیرقابل انعطاف (NFT) با لحظات موفقیت آمیزی بود که توجه رسانه های اصلی را به خود جلب کرد ، از جمله آنها فروش NFT به مبلغ 69 میلیون دلار توسط هنرمند دیجیتال بیپل از طریق خانه حراج کریستیز. پیشرفت دیگر در این فضا در طول 2021 فروش کلیپ های برجسته NBA به عنوان NFT از طریق همکاری بین NBA و Dapper Labs بود. در حالی که فروش jpeg به عنوان NFT و کلیپ های برجسته LeBron dunking for the Cavs جالب است ، اما نشان دهنده تمام ارزش حاصل از مفهوم فناوری زیربنایی NFT نیست. من پیش بینی می کنم ما شاهد فناوری NFT در موارد استفاده تجاری هستیم که در آن اثبات مالکیت باید تأیید شود.

روند دیگری که من تصور می کنم در سال 2022 ادامه یابد ، تغییر پول است. در زمان نگارش این مقاله ، بیت کوین یک تریلیون دلار دارایی است و اگر بخواهیم آن را در چارچوب قرار دهیم ، این بدان معناست که ارز دیجیتال 12 ساله دو برابر ارزش بازار JP Morgan ارزش دارد. در تابستان سال جاری ، ما شاهد اولین دولت-ملی بودیم که بیت کوین را به عنوان وجه قانونی خریداری کرد. السالوادور این تصمیم را برای از بین بردن تورم گسترده و انتقال جمعیت به جایی که دسترسی آنها به خدمات مالی افزایش یافته است ، گرفت. من پیش بینی می کنم در سال 2022 کشورهای بیشتری در حال ظهور و جهان سوم در آمریکای جنوبی و آفریقا در نظر بگیرند یا اقدام به تصویب بیت کوین به عنوان وجه قانونی کنند. من همچنین پیشرفت های بیشتری را در حوزه امور مالی غیر متمرکز (DeFi) پیش بینی می کنم زیرا کل سیستم پولی قدیمی با استفاده از فناوری بلاکچین و دفتر کل توزیع شده بازسازی می شود. آنچه Strike با همکاری توییتر اعلام کرد نمونه اولیه ای است که من می بینم این روند در سال 2022 و پس از آن ادامه دارد.

در خاتمه ….

خوب ، چه چیزی را از دست دادم؟ در حالی که بیت کوین بدون شک موضوعی عظیم برای حفظ سهم خود از عناوین اصلی خواهد بود ، آیا بلاک چین و موارد استفاده متنوع آن در سال 2022 با تیترهای بزرگتر دوباره ظاهر می شود؟ محاسبات محرمانه یا امنیت سایبری چطور؟ با تمرکز بسیار روی داده ها ، حریم خصوصی ، هوش مصنوعی و برنامه های کاربردی ، مطمئناً نیاز به حفظ امنیت داده ها در سرلوحه کار قرار خواهد گرفت. شاید حتی محاسبات کوانتومی ، که در سال گذشته کمی ظهور کرده است. صرف نظر از این موضوع ، مطمئنم که 2022 سال بزرگی برای پیشرفت های بیشتر در زمینه فناوری خواهد بود و نمی توانم منتظر بمانم تا ببینم چه اتفاقاتی رخ می دهد.

من تحلیلگر اصلی Futurum Research و مدیرعامل گروه رسانه ای Broadsuite هستم. من وقت خود را صرف تحقیق ، تحلیل و ارائه بهترین و درخشان ترین جهان می کنم… https://www.forbes.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *