نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 12:22 ق.ظ

فانوس دریایی پایداری با استفاده از فناوری‌های انقلاب چهارم صنعتی جای خود را باز می‌کند

27 سپتامبر 2021، نویسنده: فرانسیسکو بتی، Enno de Boer و Yves Giraud

شبکه جهانی فانوس دریایی که در سال 2018 راه اندازی شد، یک ابتکار مجمع جهانی اقتصاد با همکاری McKinsey & Company است.

در طرح فانوس دریایی تولید، انقلاب صنعتی چهارم پایداری را آسان‌تر می‌کند. پایداری محیطی و رقابت‌پذیری به لطف دیجیتال یکدیگر را تقویت می‌کنند.

تولیدکنندگان شبکه جهانی فانوس دریایی (GLN) خود را به عنوان چراغ انقلاب چهارم صنعتی (4IR) معرفی کرده‌اند و خود را با چهار تغییر پایدار به سمت چابکی و مشتری محوری، انعطاف‌پذیری زنجیره تامین، سرعت و بهره‌وری و سازگاری با محیط زیست سازگار کرده‌اند. بهره‌وری زیست محیطی، به ویژه، در پیش رو ظاهر شده است، که با افزایش نگرانی جهانی در مورد تأثیرات زیست محیطی فعالیت‌های انسانی تقویت شده است. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد گزارش اوت 2021 توسط هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی (IPCC) را «کد قرمز برای بشریت» خواند.

ما این ایده را که مسئولیت زیست محیطی ذاتاً با بهره وری و در نتیجه سودآوری در تضاد است، به چالش می‌کشیم. در عوض، تحولات 4IR مبتنی بر ابزارهای دیجیتال و تجزیه و تحلیل می‌تواند با تقویت بهره‌وری، نه تنها فناوری سبز بلکه روش‌های فعلی تولید را تقویت کند. با پذیرش تحول 4IR، یک نوع کارآمد زیست محیطی امکان پذیر است، جایی که پایداری و برتری رقابتی نه تنها سازگار نیستند، بلکه در هم تنیده شده‌اند.

بهره‌وری زیست محیطی نتیجه فناوری‌های 4IR است که وقتی برای حل مشکلات تجاری هدایت می‌شوند، به طور همزمان بهره‌وری و پایداری را افزایش می‌دهند. این مفهوم کارآمدی دارای سه بعد است. اول، این شامل فناوری دیجیتالی است که اقدامات اطلاعاتی را در سراسر تولید و زنجیره ارزش انتها به انتها امکان‌پذیر می‌کند. دوم، بهبودهای قابل اندازه گیری را در شاخص‌های عملکرد از جمله هزینه، چابکی، راحتی و کیفیت نشان می‌دهد. سرانجام، با کاهش مصرف، اتلاف منابع و انتشار گازهای گلخانه‌ای، سودهای پایداری را افزایش می‌دهد.

سازما‌ن‌ها برای درک آن ابتدا باید پتانسیل اثرگذاری ناشی از کارآیی زیست محیطی را درک کنند. اگر شرکت‌ها به دنبال آن نباشند – چه برسد به اندازه گیری آن – ممکن است به طور کامل به فرصت‌های پایداری نا آشکار و پنهان شده در میان تغییرات 4IR خود پی‌نبرند. فرصت‌هایی وجود دارد: داده‌های جمع آوری شده از ابتدای این پروژه نشان می‌دهد که بیش از سه پنجم موارد فانوس دریایی به عنوان بخشی از دستاوردهای خود که با تبدیل 4IR فعال شده است، تأثیر پایداری را گزارش می‌دهند.

تصور اینکه چگونه می‌توان به «کد قرمز برای بشریت» رسیدگی کرد مگر اینکه شرکت‌ها پایداری را در دستور کار کسب و کار خود قرار دهند. علاوه بر این، تجربیات فانوس دریایی نشان دهنده هم افزایی بین تلاش‌های فناوری، بهره‌وری و پایداری در صنایع مختلف است – و اینکه چگونه سایر شرکت‌ها می‌توانند تلاش‌های دیجیتالی شدن خود را تسریع کنند.

شرکت‌هایی که از طریق تعهد و اقدامات مربوطه متعهد به مراقبت از محیط زیست هستند، و شاخص پایداری را تعیین می‌کنند. کسانی که این تعهد را با قدرت کامل تحول 4IR-دستیابی به سطوح تأثیر گام به گام-همراه می‌کنند، با ارائه مثال و به دست آوردن نام جدید «فانوس دریایی پایداری» دست یافتند.

شبکه جهانی فانوس دریایی رهبران صنعتی را به رسمیت می‌شناسد

شبکه جهانی فانوس دریایی که در سال 2018 راه اندازی شد، یک ابتکار مجمع جهانی اقتصاد با همکاری McKinsey & Company است. شرکت‌های پیشتاز که از این شبکه تشکیل شده‌اند همچنان پتانسیل واقعی فناوری 4IR را برای تغییر ماهیت تولید نشان می‌دهند. نودمین فانوس دریایی به تازگی به رسمیت شناخته شده است که از زمان راه اندازی شبکه بیش از پنج برابر افزایش یافته است (تصویر 1).

قدرت شبکه از طریق هزاران ساعت بازدید از سایت، چه به صورت مجازی و چه به صورت حضوری افزایش یافته است. بازدیدهای سایت رمز و راز پشت هر یک از 450 مورد استفاده پیشرفته در عمل را که تا به امروز به اشتراک گذاشته شده است، فاش می‌کند. تظاهرات عمیق فعال کننده‌ها و تفسیر از کارگاه‌ها، نمای کامل از این تحولات دیجیتالی را ارائه کرده است. در سطح سایت و در سراسر زنجیره ارزش، فانوس دریایی نشان می‌دهد که چه چیزی ممکن است زمانی که شرکت‌ها چشم انداز جسورانه، رهبری تخیل آمیز و شیوه‌های کار چابک را برای به حداکثر رساندن قدرت فناوری‌های نوظهور دیجیتالی ترکیب می‌کنند.

با ادامه رشد شبکه، به طور فزاینده‌ای روشن می‌شود که تغییر 4IR در مناطق جغرافیایی و صنایع مختلف امکان پذیر است. علاوه بر این، شواهد جمع می‌شود و این درک را تقویت می‌کند که تغییرات پایدار در مجموعه‌ای متنوع از زمینه‌ها انجام می‌شود. این‌ها روندهای امروزی هستند – شرکت‌هایی از صنایع بسیار متفاوت که کارهای بسیار متفاوتی انجام می‌دهند، با تغییرات مشابه سازگار می‌شوند. با انجام این کار، شرکت‌های برجسته نشان می‌دهند که در قلب موفقیت نهفته است.

با نگاهی دقیق به موارد موفقیت فانوس دریایی، مشخص می‌شود که سازمان‌هایی که در فناوری 4IR سرمایه‌گذاری می‌کنند، در حال بهبود بهره‌وری، پایداری، هزینه عملیاتی، سفارشی‌سازی و سرعت در بازار هستند. شرکت‌هایی که از طریق تحول دیجیتالی کارآیی رقابتی را پیش می‌برند، می‌توانند هر کیلووات‌ساعت و هر منبع طبیعی را با استفاده از هر ماشین و فوت مربع از فضای تولید به حداکثر و بهینه‌ترین پتانسیل خود محاسبه کنند.

انقلاب صنعتی چهارم پایداری و بهره‌وری را افزایش می‌دهد

توافقنامه پاریس در صدد جلوگیری از افزایش دمای جهانی در این قرن است و آن را به کمتر از 2 درجه سانتی گراد بالاتر از سطوح قبل از صنعت محدود می‌کند. علاوه بر این، برنامه‌ها را وادار می‌کند که این افزایش را بلند پروازانه‌تر به کمتر از 1.5 درجه سانتی گراد محدود کنند. تا سال 2020، 83 کشور و اتحادیه اروپا در مجموع 700 سیاست مربوط به مصرف و تولید پایدار را برای دستیابی به این اهداف گزارش کرده بودند.

در مقابل، با این حال، تا سال 2020 فقط 40 کشور در مورد سیاست‌های تدارکات عمومی پایدار یا برنامه‌های عملیاتی که محصولات کارآمد از نظر زیست محیطی را تشویق می‌کند، شیوه‌های خرید با مسئولیت اجتماعی بیشتر را ترویج می‌دهد و پایداری زنجیره‌های تأمین را افزایش می‌دهد، گزارش کرده‌اند. این نابرابری است که بهره‌وری زیست محیطی را در خط مقدم تغییرات با دوام قرار می‌دهد (تصویر 2).

همان‌‌طور که آن‌ها به این فراخوان فوری برای اقدام پاسخ می‌دهند، تولیدکنندگان می‌توانند با یادگیری این نکته که در کنار طرح‌های سبز سریع‌تر مانند منابع انرژی تجدیدپذیر، همان تلاش‌های تحول دیجیتالی که ROI مثبت را به ارمغان می‌آورد، طیف وسیعی از مزایای پایداری را نیز مورد توجه قرار دهند. برای مثال، یک شرکت نفت و گاز با استفاده از کنترل‌های فرایند با استفاده از هوش مصنوعی، شدت انرژی فرایند را بیش از 10 درصد کاهش داد. و هرچه صنایع در کار خود بهتر و کارآمدتر می‌شوند، می‌توانند برد -برد را کشف کنند: آن‌ها می‌توانند عملکرد عملیاتی بالاتری را بدست آورند در حالی که همزمان به تعهدات خود برای مدیریت محیط زیست عمل می‌کنند.

با افزایش فشارهای ناشی از تغییرات آب و هوا سال به سال، درس دلگرم‌کننده‌ای پدیدار شده است. در حالی که بیشترین مزایای زیست محیطی از ابتکارات اصلی پایداری سبز (مانند تعهدات به انرژی‌های تجدیدپذیر) ناشی می‌شود، فناوری 4IR پایداری را آسان‌تر می‌کند. بنابراین شرکت‌هایی که می‌توانند مشکلات تجاری را همزمان با کاهش عوامل مخرب محیط زیست مانند زباله، مصرف و انتشار گازهای گلخانه‌ای حل کنند، در چهارمین انقلاب صنعتی، در صدر پیوستگی پایداری قرار دارند.

اکثر فانوس‌های دریایی گزارش می‌دهند که تغییرات 4IR آن‌ها پایداری را بهبود می‌بخشد

تقریباً دو سوم یا 64 درصد از فانوس‌های دریایی تأثیر پایداری را به عنوان بخشی از تبدیل 4IR خود گزارش می‌دهند که ناشی از موارد استفاده مستقیم-مواردی است که برای دستیابی به تأثیر پایداری طراحی شده‌اند-یا از موارد استفاده غیرمستقیم، به این معنی که برای اهداف دیگری طراحی شده‌اند که به پایداری دست یافته‌اند. به عنوان مثال، در میان 14 فانوس دریایی در صنایع فرآیندی، 29 درصد سود پایداری را از موارد استفاده مستقیم، مانند استقرار دوقلوهای دیجیتالی پایداری – مدل‌های پیشرفته پایداری کل عملیات – و 50 درصد سود پایداری ناشی از استفاده غیر مستقیم، از جمله استفاده از ابزارهای تحلیلی پیشرفته برای افزایش کیفیت خروجی و کاهش ضایعات ناشی از ضایعات را گزارش می‌دهند.

به طور مشابه، 25 درصد از 12 فانوس دریایی کالاهای بسته بندی شده مصرف کننده (CPG) تأثیر پایداری موارد استفاده مستقیم را ذکر می‌کنند. دوقلوهای دیجیتالی پایداری تأثیر قابل توجهی در این بخش نیز نشان داده‌اند، مصرف انرژی را بیش از یک سوم و مصرف آب را بیش از یک چهارم کاهش داده‌اند. و 50 درصد از فانوس‌های دریایی CPG تأثیر ناشی از موارد استفاده غیرمستقیم را گزارش می‌دهند -این بدان معناست که تلاش‌های 4IR با هدف حل مشکلات تجاری، مانند کاهش میزان نقص با کنترل فرآیندهای دارای هوش مصنوعی، که باعث کاهش زباله می‌شود. بنابراین نتیجه می‌گیریم که تلاش‌های 4IR – هم آن‌هایی که مستقیماً بر پایداری تأثیر می‌گذارند و هم اهداف متفاوتی را هدف قرار می‌دهند – تأثیرات مثبتی بر محیط زیست دارند.

البته، دستیابی به تأثیر پایداری به تنهایی، یا کارآیی به تنهایی، معادل دستیابی به کارآیی زیست محیطی نیست. برای پرداختن به «کد قرمز برای بشریت» این ترکیب ضروری است. برای دستیابی به آن، شرکت‌ها باید پایداری را به عنوان نیروی محرک برنامه‌های تجاری خود قرار دهند. فانوس دریایی دوباره نشان می‌دهد که این در بین رهبران اتفاق می‌افتد.

گام‌های سازگار با محیط زیست: فانوس دریایی پایداری

GLN ایجاد شد تا راه را برای تغییر 4IR در بخش تولید روشن کند، و 90 سایت برتر آن قبلاً معیارهای جدیدی را در مورد تغییر موفقیت آمیز 4IR در مقیاس تعیین کرده‌اند. این شرکت‌های پیشرو همچنین موقعیتی دارند که حرکت بعدی را به سمت پایداری هدایت کنند.

در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد 2020، رهبران شرکت‌های صنعتی GLN را موظف کردند که کشف کنند چگونه سایت‌ها و زنجیره‌های ارزش پایانی می‌توانند از طریق فناوری پایدارتر شوند. علاوه بر این، شبکه تشویق شد تا سازمان‌های عضو را که به ویژه از تأثیر پایداری نمونه‌ای هستند – شناسایی کند و می‌تواند به عنوان الگوهای آرزویی برای سایر شرکت‌ها عمل کند.

نام جدید «فانوس دریایی پایداری» برای شناخت این رهبران ایجاد شده است. فانوس‌های دریایی پایداری، علاوه بر دستیابی به سطح قابل توجه بلوغ 4IR سایر فانوس‌های دریایی، تعهد مثال زدنی به پایداری محیطی از طریق برنامه، اقدام و مقیاس موارد استفاده پیشرفته به کار گرفته شده را نشان داده‌اند.

شناسایی فانوس دریایی پایداری بر اساس اطلاعات از قبل موجود بود که به عنوان بخشی از برنامه‌های اولیه فانوس دریایی به اشتراک گذاشته شد. این بررسی دقیق داده‌های موجود از 90 سایت عضو به تعیین این امر کمک کرد که کدام یک از آن‌ها به بهترین وجه الهام بخش فانوس دریایی آینده در مورد پایداری باشد. با 64 درصد گزارش تأثیر پایداری، تجزیه و تحلیل بیشتری برای شناسایی نامزدهای اصلی مورد نیاز بود. شانزده فانوس دریایی موارد استفاده پیشرفته اختصاصی با هدف ایجاد تأثیر پایداری را برجسته کردند، اما سه مورد از یک جمع مستقل از متخصصان به دلیل استفاده از فناوری 4IR و تأثیر گام به گام در مقوله‌های محیطی بیرون آمدند: اریکسون (لوویسویل، تگزاس، ایالات متحده)، هنکل (دوسلدورف، آلمان) و اشنایدر الکتریک (لکسینگتون، کنتاکی، ایالات متحده). و همه اعضای شبکه – چه به تازگی شناخته شده و چه موجود – واجد شرایط هستند که به عنوان فانوس دریایی پایداری در آینده در نظر گرفته شوند.

فانوس‌های دریایی پایداری در پی تأثیرات بلند پروازانه بر پایداری محیط زیست هستند و در عوض دستاوردهای بسیار قابل توجهی را تحقق می‌بخشند. آن‌ها صراحتا در مورد ترکیب اهداف پایداری با زمان بندی‌های خاص به عنوان بخشی از سفر 4IR خود صحبت کرده‌اند. نتایجی که آن‌ها به دست آورده‌اند در دسته‌های متعدد محیطی قرار می‌گیرند و به سطح بهبود گام می‌رسند.

دستور جهانی برای اقدامات اقلیمی روشن است. برآوردن آن مستلزم نوآوری، عزم و همکاری است – و قدرت شبکه جهانی فانوس دریایی در همین ویژگی‌ها نهفته است. چراغ‌های دریایی در ادامه سفرهای 4IR خود بینش‌ها را به اشتراک می‌گذارند و از یکدیگر یاد می‌گیرند، در حالی که الهام بخش دیگر شرکت‌ها هستند. این رابطه مشارکتی یک اثر جهشی از نوآوری ایجاد می‌کند و فانوس‌های دریایی را قادر می‌سازد تا مسیر خود را دنبال کرده و تحولات خود را تسریع کنند.

https://www.mckinsey.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *