نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 9:12 ق.ظ

نمونه اولیه سکوی انرژی باد دریایی الگوی پیشتاز می‌شود

1 اکتبر 2021، توسط CORDIS، اعتبار: Miguel Tamayo Fotografia

بادها یک منبع بی‌حد و حصر انرژی هستند که هرچه از ساحل دورتر می‌شوید قوی‌تر و پایدارتر می‌شوند. در حالی که این امر مناطق دریایی را برای راه اندازی مزارع بادی ایده آل می‌کند، آب‌های عمیق‌تر، چنین تلاش‌هایی را از نظر فنی چالش برانگیزتر می‌کند. برای غلبه بر این چالش‌ها، محققان اروپایی در حال توسعه فناوری باد ارزان قیمت برای توربین‌های بادی بیش از 10 مگاوات هستند.

این گروه که توسط پروژه FLOTANT توسط اتحادیه اروپا حمایت می‌شود، به تازگی آزمایش‌هایی را برای اعتبار سنجی نمونه اولیه خود در مقیاس 1/50 از یک سکوی شناور بتنی-پلاستیکی ترکیبی را به پایان رسانده است. نمونه اولیه آزمایش شده در حوضه فراساحلی شریک پروژه هلندی Maritime Research Institute هلند، در برابر آب و هوای شدید شبیه سازی شده در دو سایت انتخاب شده برای مطالعه فناوری جدید مقاومت کرد: سواحل جنوبی گران کاناریا (یکی از جزایر قناری اسپانیا) و غرب اسکاتلند. جزیره بارا شرایط آب و هوایی شبیه‌سازی شده شامل جریانات دریایی، امواج بیش از 15 متر و وزش باد با سرعت 27 متر بر ثانیه بود.

پلتفرم FLOTANT بر اساس یک زیربنای شناور ترکیبی بتنی-پلاستیکی مبتنی است و همچنین دارای کامپوزیت‌های جدید، چفت‌های چند رشته‌ای، فنرهای پلیمری و کابل‌های قدرت سبک است. این فناوری که برای تأسیسات شناور بادی در عمق دریا از ساحل از 100 تا 600 متر توسعه یافته است.

حفاظت از اجزای پلت فرم

حفاظت از کابل‌های برق که بخشی از پلتفرم را تشکیل می‌دهند با طراحی یک زره بافته نوآورانه به دست آمد. FLOTANT به دنبال این است که امکان توسعه سکوهای باد شناور را در آب‌های حتی عمیق‌تر از آن‌چه امروزه امکان‌پذیر است ایجاد کند و این امکان را برای منابع بسیار بیشتر نیروی باد با هزینه کمتر باز می‌کند. زره شامل یک ژاکت بیرونی ساخته شده از کامپوزیت تقویت شده با الیاف کربن است و با یک راه حل برای یکپارچه سازی سنسورها و اتصال سنسورهای فیبر نوری برای نظارت بر وضعیت سازه همراه است.

کابل‌های قدرت پویا برای تأیید توانایی آن‌ها در مقاومت در برابر نیروها و حرکت‌ها، مانند سنسورهای زمان واقعی موجود در کابل‌ها، آزمایش شده است. آزمایش عملکرد و دوام در مقیاس بزرگ نیز با موفقیت روی خطوط مهار و چشمه‌های پلیمری انجام شده است.

پروفسور لارس یوهانینگ، از دانشگاه شریک FLOTANT در اکستر، می‌گوید: «نیروی شناور باد دریایی FOW جزء مهمی از استراتژی اتحادیه اروپا خواهد بود. همچنین تأثیر عمیقی بر اقتصاد محلی کشورهای اروپایی خواهد گذاشت، ایجاد مشاغل جدید در زنجیره تامین و ارائه یک جزء کلیدی برای بهبود ما پس از همه گیری ویروس کرونا. توسعه کابل‌های برق بسیار پویا قابل اعتماد بخش مهمی از صنعت FOW در حال ظهور است و ما از طریق پیشرفت‌های نوآوری که در FLOTANT به دست آمده تشویق می‌شویم.» در مرحله بعد، FLOTANT فناوری نوآورانه، کم هزینه، وزن کم و ایمن شناور ایمن که برای سایت‌های بادی عمیق بهینه شده است، قصد دارد تجزیه و تحلیل عملکرد جهانی شناور را برای تأیید مناسب بودن آن برای سایت‌های انتخابی نهایی کند.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *