نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

4 اردیبهشت 1403 5:33 ب.ظ

اولین کلیه مصنوعی که افراد با فشار خون را از دیالیز و پیوند رهایی می بخشد

28 سپتامبر 2021

کلیه زیستی مصنوعی قابل پیوند، که قول می‌دهد بیماران مبتلا به کلیه را از دستگاه‌های دیالیز و لیست انتظار پیوند آزاد کند، گام بزرگی در جهت تبدیل شدن به واقعیت برداشت- این کار با دریافت اولین جایزه 650،000 دلاری برای اولین نمونه اولیه عملکردی قابل کاشت انجام شد.

KidneyX یک مشارکت دولتی و خصوصی بین وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده و انجمن نفرولوژی آمریکا است که برای تسریع نوآوری در پیشگیری و تشخیص و درمان بیماری های کلیوی ایجاد شده است.

پروژه کلیه، یک همکاری سراسری، دو قسمت اساسی کلیه مصنوعی یعنی، هموفیلتر و بیوراکتور را ترکیب کرد و دستگاهی به اندازه تلفن هوشمند را برای ارزیابی پیش بالینی را با موفقیت کاشت. برای این پیشرفت، تیم جایزه مرحله 1 کلیه مصنوعی KidneyX را دریافت کرد و یکی از شش تیم برنده خارج از یک رشته بین المللی بود.

در چند سال گذشته، پروژه کلیه با موفقیت هموفیلتر را که مواد زائد و سموم را از خون خارج می‌کند و بیوراکتور را که سایر عملکردهای کلیه را مانند تعادل الکترولیت‌ها در خون را تکرار می‌کند، در آزمایش‌های جداگانه آزمایش کرد.

برای دریافت جایزه کلیه مصنوعی، تیم دو واحد را با نسخه کوچک شده کلیه مصنوعی ترکیب کرد و عملکرد آن را در یک مدل پیش بالینی ارزیابی کرد. واحدها به صورت پشت سر هم کار می‌کردند و تنها از فشار خون استفاده می‌کردند و نیازی به داروهای رقیق‌کننده خون یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی نداشتند.

روی، یکی از اعضای هیئت علمی دانشکده‌های داروسازی و پزشکی UCSF، می‌گوید: «چشم‌انداز کلیه مصنوعی این است که بیماران را با تحرک کامل و نتایج فیزیولوژیکی بهتری نسبت به دیالیز فراهم کند. این کیفیت زندگی بسیار بهتری را برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با نارسایی کلیه نوید می‌دهد.»

نارسایی مزمن کلیه، که به عنوان بیماری کلیوی مرحله نهایی نیز شناخته می‌شود، منجر به از دست رفتن پیشرونده و خطرناک عملکرد کلیه می‌شود. اکثر بیماران مبتلا به نارسایی کلیه باید هر هفته چندین بار به کلینیک‌های دیالیز مراجعه کنند تا خون آن‌ها فیلتر شود، این پروسه زمان‌بر، ناراحت‌کننده و خطرناک است.

اقلیتی از بیماران با کلیه‌های پیوند شده زندگی می‌کنند، کلیه‌های اهدایی که دائماً تقاضای زیادی دارند. اما حتی این بیماران باید تا آخر عمر با داروهای تنظیم کننده سیستم ایمنی که می‌توانند عوارض جانبی شدیدی داشته باشند، مبارزه کنند.

به گفته روی، کلیه مصنوعی پروژه کلیه نه تنها کیفیت بالای زندگی را که در گیرندگان پیوند کلیه مشاهده می‌شود بلکه از نیاز به مصرف داروهای سیستم ایمنی نیز جلوگیری می‌کند.

روی می‌گوید: «تیم ما کلیه مصنوعی را مهندسی کرد تا از سلول‌های کلیه انسان بدون ایجاد واکنش ایمنی به طور پایدار حمایت کند اکنون که امکان سنجی ترکیب هموفیلتر و بیوراکتور را نشان داده‌ایم، می‌توانیم بر ارتقاء فناوری برای آزمایش‌های دقیق‌تر بالینی و در نهایت آزمایشات بالینی متمرکز شویم.»

Good News, Inspiring, Positive Stories

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *