نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 4:48 ق.ظ

نقشه راه پایان آلودگی خودروهای دیزلی

17 سپتامبر 2021 توسط دانشگاه اوتاگواعتبار: Pixabay/CC0 دامنه عمومی

محققان نقشه‌ای را برای تسریع در حذف خودروهای دیزلی سبک، از جمله اتومبیل، اتو و وانت از جاده‌های نیوزلند در تلاش برای پاکسازی هوا تهیه کرده‌اند. در مقاله‌ای که در مجله پزشکی نیوزلند منتشر شد، دکتر جان هوروکس و پروفسور نیک ویلسون از دانشگاه اوتاگو، ولینگتون، مجموعه‌ای از اقدامات را که دولت می‌تواند برای حذف خودروهای دیزلی از جاده‌ها و کاهش آلودگی هوا انجام دهد، بیان کردند.

آن‌ها می‌گویند آلودگی هوا ناشی از وسایل نقلیه مجهز به موتورهای دیزلی این کشور را برای انجام تعهدات بین المللی تغییرات آب و هوایی دشوارتر کرده و به سلامت مردم نیوزلند آسیب جدی می‌رساند.

تحقیقات دانشگاه اوتاگو پیشتر نشان داده بود که تخمین زده می‌شود 2000 مرگ زودرس در سال 2016 در نیوزلند ناشی از انتشار دی اکسید نیتروژن از ترافیک جاده‌ای باشد – که بیشتر آن‌ها ناشی از خودروهای دیزلی است. برآورد می‌شود که قرار گرفتن در معرض ذرات ریز ناشی از انتشار گازهای خروجی خودرو و سایر منابع مسئول تعداد مشابهی از مرگ‌های زودرس است.

پروفسور ویلسون می‌گوید خودروهای دیزلی همچنین از طریق انتشار دی اکسید کربن در تغییرات آب و هوایی نقش مهمی دارند و اگرچه مصرف سوخت کمتری نسبت به خودروهای بنزینی دارند، اما هر لیتر گازوئیل نسبت به یک لیتر بنزین میزان انتشار CO2 بیشتری دارد.

در حالی که خودروهای دیزلی مدل بعدی مجهز به مبدل‌های کاتالیزوری برای کاهش انتشار آلاینده‌ها و فیلترهایی برای کنترل انتشار ذرات ریز خطرناک هستند، محققان می‌گویند خودروهای دیزلی قدیمی از استانداردهای انتشار نیوزلند فعلی که بسیار سخت‌تر از سایر کشورهای OECD است، مطابقت ندارند.

پروفسور ویلسون می‌گوید خطرات سلامتی خودروهای دیزلی در سایر کشورها به خوبی شناخته شده است و خودروهای دیزلی قدیمی از مراکز شهرهای اروپایی از جمله اشتوتگارت و پاریس ممنوع شده است.

«طرح اسقاط برای خودروهای دیزلی قدیمی مانع از آن می‌شود که نیوزلند به محل استفاده خودروهای دیزلی سبک از کشورهای دیگر تبدیل شود. مشوق‌های مالی برای اسقاط وسایل نقلیه قدیمی می‌تواند خروج آن‌ها از سرعت را تسریع کرده و همچنین راه حلی عادلانه برای خانواده‌های کم درآمد باشد، که تعویض وسایل نقلیه خود را برای آن‌ها دشوار می‌کند.»

دکتر هوروکس می‌گوید دیگر ابتکارات برای مدیریت آلودگی گازوئیل و تسریع در حذف خودروهای دیزلی سبک از جاده‌های کشور می‌تواند شامل ممنوعیت هرگونه بازاریابی خودروهای دیزلی سبک که آخرین استانداردهای آلایندگی اروپا را ندارند.

«نمایندگی‌های خودرو و ute نیز باید ملزم به ارائه اطلاعات در مورد ذرات ریز و اکسیدهای انتشار نیتروژن خودروها شوند. به عنوان مثال، در بریتانیا، وضعیت انتشار خودروها از سال 2018 در گواهینامه‌های ثبت نام ذکر شده است.»

دکتر هوروکس می‌گوید حکم بازرسی باید شامل بررسی اطمینان از عملکرد دستگاه‌های کنترل انتشار در خودروهای دیزلی سبک باشد که مطابق طراحی کار می‌کنند یا دستکاری نشده‌اند.

«یک پیشنهاد بنیادی‌تر این است که تاریخ پایان پیشنهاد 2035 کمیسیون تغییرات آب و هوا برای واردات خودروهای سبک احتراق داخلی را تا سال 2025 مطرح کند.»

وی می‌گوید تغییر تصورات عمومی درباره ارزش خودروهای بزرگ دیزلی، مانند دو کابین، کلید دستیابی به تغییر در جاده‌های کشور خواهد بود. به منظور مقابله با هیاهوی بازاریابی، محققان می‌گویند ارتقاء وسایل نقلیه می‌تواند محدود به مکان‌هایی باشد که فروخته می‌شوند و محدود به مشخصات خودرو باشد.

آن‌ها همچنین توصیه می‌کنند دولت شروع به تولید مطالب اطلاعاتی در مورد خطرات ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای نه تنها برای رانندگان بلکه برای سازمان‌هایی مانند انجمن خودرو، انجمن صنعت موتور، نشریات موتوری و عموم مردم کند. آن‌ها می‌گویند نظارت بیشتر بر انتشار گازهای گلخانه‌ای خطرناک در سراسر کشور، به ویژه آلودگی ذرات ریز، مورد نیاز است.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *