نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 7:12 ب.ظ

UNECE خواستار مشارکت معنادار افراد مسن و جامعه مدنی در سیاست‌گذاری است

06 سپتامبر 2021

United Nations Economic Commission for Europe

تقویت حضور و اختیار افراد مسن در تصمیماتی که بر آن‌ها تأثیر می‌گذارد برای تحقق تعهد دستور کار 2030 ضروری است. این یک گام کلیدی برای اطمینان از در نظر گرفتن مسائل مربوط به افزایش سن در طراحی و اجرای سیاست‌ها در بخش‌ها و سطوح مختلف اجتماع است. برای حمایت از این امر، UNECE یک یادداشت راهنمای جدید در مورد مشارکت معنی‌دار افراد مسن و جامعه مدنی در چرخه سیاست‌گذاری صادر کرده است.

یادداشت راهنما مشارکت افراد مسن و جامعه مدنی در تصمیم گیری را مطرح و از مشارکت طولانی مدت که به طور واقعی سیاست‌ها را شکل می‌دهد حمایت می کند. این مقاله گام‌های کلیدی برای گردهم آوردن دولت‌ها و جامعه مدنی را پیشنهاد می‌کند و ابزارهایی را برای مشارکت فعالان جامعه مدنی و افراد مسن توصیه می‌کند. برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت اند از: حضور افراد مسن و جامعه مدنی در طراحی، اجرا و ارزیابی سیاست‌ها. ایجاد نهادهایی که شامل افراد مسن و جامعه مدنی به همراه نقاط کانونی وزارتخانه‌های سطحی و سطوح مختلف دولت می‌شود. تسهیل ایجاد گروه افراد مسن و فضاهای اختصاصی برای افراد مسن حاشیه نشین؛ ایجاد کانال ارتباطی بین افراد مسن، جامعه مدنی، سایر ذی‌نفعان مربوطه و تصمیم گیرندگان؛ و همچنین ایجاد مهارت‌های افراد مسن برای مشارکت در فرایندهای سیاست گذاری.

علاوه بر این، یادداشت راهنما انواع مختلفی از تمرینات خوب از منطقه UNECE را نشان می‌دهد. در موارد مشارکت منظم و سیستماتیک ذی‌نفعان برای اطلاع از سیاست‌های مربوط به پیری، بر خلاف مشاوره‌های فقط یک بار، برجسته می‌شود. مثال‌های خاص شامل مجامع سالانه ذی‌نفعان در مورد سیاست‌های تأثیرگذار بر افراد مسن در ایرلند است که توسط عوامل مختلف دولت، مقامات محلی، جامعه مدنی و خود افراد مسن در آن شرکت می‌کنند. حوزه‌های کلیدی موضوعی که توسط مجامع مشخص شده است، توسط وزارت بهداشت انتخاب شده و تأثیر مستقیم مناظره‌ها را در مراحل و فعالیت‌های سیاست نشان می‌دهد.

در ایتالیا، یک شبکه ذی‌نفع ملی متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌ها، مناطق و جامعه مدنی به طور دوره‌ای برای بحث و تصمیم گیری در مورد کار در مورد پیری فعال ملاقات می‌کند. کانادا نمونه‌ای از مشارکت مناسب زیر گروه‌های آسیب پذیر افراد مسن، یعنی: مهاجران و پناهندگان اخیر، افراد LGBTQ2 و جمعیت‌های بومی را ارائه می‌دهد. ابزارها و دستورالعمل‌های خاصی برای تشویق تبادل موثر ایده‌ها با این گروه‌ها و پاسخگویی به نیازهای آن‌ها ایجاد شده است.

سرانجام، یادداشت راهنما بر تلاش‌ها برای آموزش افراد مسن در زمینه حقوق خود در صربستان از طریق گروه‌های خودیاری در سطح محلی تأکید می‌کند. مشارکت در این گروه‌ها آگاهی افراد مسن را از حقوق خود افزایش می‌دهد و علاقه آن‌ها را برای مشارکت در فرآیندهای سیاست افزایش می‌دهد.

افزایش سن در منطقه UNECE از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، جایی که افراد مسن تقریباً 17 درصد از کل جمعیت در سال 2020 را تشکیل می‌دهند، که بیش‌ترین سهم از تمام مناطق جهانی است. طبق پیش بینی سازمان ملل، تا سال 2050، از هر چهار نفر در منطقه یک نفر می‌تواند 65 سال به بالا داشته باشد. کشورهای عضو UNECE گام‌های مهمی در جهت اجرای برنامه بین المللی اقدام مادرید (MIPAA) و استراتژی اجرای منطقه‌ای آن برداشته‌اند که هر دو در سال 2002 با هدف ارتقاء جامعه برای همه سنین به تصویب رسید. در حال حاضر کشورها پیشرفت ملی خود را در زمینه اجرای MIPAA پیش از کنفرانس وزیران UNECE در مورد پیری که در ژوئن 2022 در رم برگزار می‌شود، بررسی می‌کنند. مشارکت جامعه مدنی و افراد مسن در تمرینات بازبینی و ارزیابی به شدت توصیه شده است.

https://unece.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *