نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 12:11 ق.ظ

استانداردهای مصرف سوخت تا سال ۲۰۳۰ در مالزی و صرفه جویی 16.2 میلیارد لیتر بنزین

31 آگوست 2021 توسط دانشگاه Xi’an jiaotong-Liverpool

بر اساس تحقیقات بین المللی جدید توسط دانشگاه Xi’an Jiaotong-Liverpool و University of Technology Sydney (UTS)، معرفی استانداردهای مصرف سوخت به میزان قابل توجهی در صرفه جویی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در مالزی کمک خواهد کرد.

در 20 سال گذشته، بخش حمل و نقل در مالزی به طور مداوم بیش از 40 درصد از کل مصرف انرژی این کشور را با حمل و نقل زمینی -عمدتا خودروهای شخصی- مصرف کرده است.

در مقاله‌ای که در مجله Sustainability منتشر شده است، پروفسور برجسته Teuku Meurah Indra Mahlia و Ph.D. احمد زهیری Muzakir، هر دو از UTS، به همراه پروفسور Eng Hwa Yap از XJTLU، دریافتند که اگر مالزی سیاست استانداردهای اقتصاد سوخت را مشابه آن‌چه در سطح بین المللی اجرا می‌شود اتخاذ کند، موجب صرفه جویی هنگفت در مصرف سوخت و کاهش انتشار کربن می‌شود.

مازاکیر می‌گوید: «در مالزی، مصرف سوخت خودروهای شخصی تحت سیاست ملی درمورد استانداردهای مصرف سوخت قرار نمی‌گیرد، که این برخلاف بسیاری از اقتصادهای توسعه یافته است.

ما بررسی کردیم که تاثیر اتخاذ سیاست استانداردهای صرفه جویی در مصرف سوخت بر خودروهای سواری در مقایسه با آن‌چه که اگر این کشور به روال عادی خود ادامه دهد، چگونه خواهد بود.

داده‌های ما نشان داد که فقدان استانداردهای مصرف سوخت در مالزی منجر به از دست دادن صرفه جویی‌های فوق العاده در مصرف سوخت و کاهش انتشار آلاینده‌ها شده است.»

با پیش بینی یک دوره پنج ساله از 2025 تا 2030، یافته‌ها نشان می‌دهد که در صورت اجرای استانداردهای مصرف سوخت، مالزی 16.2 میلیارد لیتر بنزین یا بیش از 12.300 کیلوگرم (کیلو تن معادل نفت) صرفه جویی می‌کند. علاوه بر این، استانداردها حداقل 37.6 میلیون تن از انتشار گازهای گلخانه‌ای معادل CO2 را کاهش می‌دهد.

وی می‌گوید این تحقیقات می‌تواند به راهنمای مقامات و سیاست‌گذاران در مالزی برای مشاهده مزایای استانداردهای مصرف سوخت کمک کند و بر تصمیم آن‌ها برای اجرای استانداردهای آینده تأثیر بگذارد.

وی می‌گوید: «استانداردهای مصرف سوخت در بسیاری از سیستم عامل‌های بین المللی از جمله مالزی مورد بحث قرار گرفته است، اما تا کنون این کشور در اجرای آن تردید داشته است.

حمل و نقل نقش مهمی در رشد اقتصادی بسیاری از کشورها – به ویژه کشورهای در حال توسعه در زمینه آسیایی – ایفا می‌کند. به همین دلیل است که برخی سیاست‌ها با ریسک اقتصادی درک شده اکراه دارند.

تحقیقات ما به طور واقعی نشان می‌دهد که کشورهایی مانند مالزی با وضع استانداردهای اقتصاد سوخت چه چیزی را باید بدست آورند. امیدواریم که مدل سازی ما برای سایر کشورهای منطقه نیز مورد استفاده قرار گیرد تا از آن‌ها در تصمیم گیری برای اجرای استانداردهای مشابه حمایت کند.

دولت‌ها در قبال مردم خود و جهان پیرامون خود مسئولیتی دارند. اگر ملت‌های ما مسئولانه عمل کنند – در این مورد، با استفاده از استانداردهای صرفه جویی در مصرف سوخت – این نه تنها به محیط زیست کمک می‌کند. همچنین از طریق کاهش سلامت جسمانی افراد نیز کمک می‌کند.»

Muzakir توسط پروفسور Yap، رئیس دانشکده اکوسیستم تولید هوشمند و دانشکده روباتیک در کالج کارآفرینان XJTLU (Taicang) و پروفسور محترم Mahlia از UTS تحت نظارت است.

پروفسور یاپ می‌گوید پروژه های تحقیقاتی بین المللی که از مرزهای سنتی و رشته‌های دانشگاهی فراتر می‌روند، برای حل چالش‌های پیچیده در دنیای امروز بسیار مهم هستند.

او می‌گوید: «وقتی از منظر سیستماتیک به مسائل نگاه می‌کنیم، می‌توانیم به وضوح ببینیم که همه چیز در هم تنیده شده است. هر قسمت یا جزء، هر سیستم یا زیرسیستم، همه به یکدیگر مرتبط هستند.

برای مقابله با مشکلاتی از این قبیل، که هزینه‌های اقتصادی و زیست محیطی باید متعادل باشد، کارهای بیشتری باید انجام شود.

هیچ حزب یا دولتی، هیچ بخش یا سازمانی نمی‌تواند به تنهایی کار خود را انجام دهد. ما تنها در صورتی موفق می‌شویم که با هم کار کنیم.»

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *