نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

30 فروردین 1403 8:32 ق.ظ

ایران رتبه ۷۱ فناوری و نوآوری جهان را دارد

ایران رتبه ۷۱ فناوری و نوآوری جهان را دارد

تهران – ایرنا – گزارش جهانی فناوری و نوآوری ۲۰۲۱ رسما اعلام داشت که ایران رتبه ۷۱ جهان را در بخش فناوری به خود اختصاص داده است، با توجه به اینکه نوآوری و فناوری اهمیت به شدت بالایی در توسعه و اقتصاد یک کشور دارد در امتیاز رده‌بندی کلی جهانی ایران جزو کشورهای درحال توسعه رو به بالا است.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، گزارش جهانی فناوری و نوآوری ۲۰۲۱ توسط کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد با همکاری نمایندگان هر کشور از دانشگاه‌ها، سازمان‌های معتبر جهانی و سازمان‌های زیر مجموعه سازمان ملل متحد جمع‌آوری شده است.
پیشرفت‌های اخیر در فناوری‌های مرزی از جمله هوش مصنوعی، رباتیک و بیوتکنولوژی پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای توسعه پایدار نشان می‌دهد. در تمامی حوزه ها فناوری و نوآوری و تکنولوژی را اگر استفاده کنیم آن حوزه به سرعت پیشرفت می‌کند پیشرفت در هر صنعت باعث رضایت‌مندی مردمان آن کشور و باعث رشد اقتصاد آن کشور می‌شود که می‌توان صنعت پیشرفته آن کشور را در کشورهای دیگر مشاهده کرد محصولاتی که تکنولوژی بالایی دارند و به کارها سرعت می‌بخشند.
به عنوان مثال در صنعت خودرویی کشور ما فناوری و نوآوری‌هایی وجود دارد که اگر در خودرو استفاده شود باعث می‌شود رضایت‌مندی مردم از آن خودرو بالا برود و این موضوع در اقتصاد و دسترسی به بازار خارجی را نیز  برای آن خودرو فراهم می‌کند. امروز تاثیر فناوری و نوآوری در تمامی قسمت‌های زندگی بشریت نقش مهمی دارد.
اینها مواردی از مطالب این گزارش جهانی است در این گزارش تاثیر فناوری و نوآوری در حوزه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته است و بیانگر این است که چه کشورهایی در حال توسعه‌اند و فناوری و نوآوری در کشورهای درحال توسعه باعث شده است که همه به صورت یکسان فناوری در دسترس آنها نباشد و چگونه می‌توان این موضوع را حل کرد.
در این گزارش ۱۵۸ کشور مورد ارزیابی قرار گرفته است که در فناوری اطلاعات ایران رتبه ۸۲ را در جهان دارد و رتبه آمریکا در این حوزه ۱۴ است، رتبه جهانی ایران در مهارت‌ها ۷۴ و رتبه کره جنوبی ۲۷ است.
مهمترین قسمت در نوآوری و فناوری و استفاده از این در تمامی صنعت‌ها و حوزه‌ها تحقیق و توسعه است که رتبه جهانی ایران ۳۷ و در صنعت رتبه جهانی ۱۳۰ از آن ایران است. همچنین سرمایه‌گذاری بر روی فناوری و نوآوری چه دربخش خصوصی چه دولتی کشورمان رتبه جهانی ۵۳ را دارد. 
در مجموع کل ایران رتبه ۷۱ جهان را دارد و رتبه یک در دست آمریکا  است. 
جمع‌بندی این اطلاعات توسط آنکتاد به این صورت است که در دسامبر سال ۲۰۲۰ کارشناسان و پژوهشگران از هر کشور در نشست آنلاین که از ژنو مدیریت می‌شود نظرات و مشاوره و تحقیقات خود را به کارشناسانی که درحال تهیه گزارش جهانی فناوری و نوآوری ۲۰۲۱ در کشورهای درحال توسعه و توسعه‌یافته برگزار شد اطلاعات و تحقیقات خود را ارائه دادند.
در این نشست آنلاین امیرعباس محمدی کوشکی سرپرست تیم اختراعات ایران که در STI Fourm نوآوری ملل متحد هم عضو است برای بررسی شاخص‌های فناوری و نوآوری که در صنعت‌های متفاوت باعث پیشرفت می‌شود مطالبی ارائه کرد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *