نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 10:13 ق.ظ

چرا نمی‌توانیم درست تصمیم بگیریم؟

زیاد به خودتان فشار نیاورید و به این فکر کنید که در شرایط بحران و یا مقاطعی خاص این تنها شما نیستید که به این مشکل دچار هستید. ممکن است دلایل متعددی وجود داشته باشد که شما در تصمیم گیری‌های درست مشکل دارید و اطمینان داشته باشید که این وضعیت حاصل ترکیبی از دلایل است نه فقط یک دلیل. به موارد زیر توجه کنید اما فکر نکنید که همه این موارد در همه وضعیت‌ها به شما ربط دارند. برخی دلایل انحصارا مربوط به شما هستند که هیچ کس جز خودتان نمی‌تواند به آن وقوف یابد.

دانشمندان مدیریت این موارد را دسته بندی نموده‌اند و ما به اختصار برخی را درج می‌نماییم.

شاید به طور ناخودآگاه اعتماد به نفس پایینی دارید، ناخودآگاه شما ممکن است به شما بگوید که مهم نیست که چه کاری انجام می‌دهید، ولی بدانید که این امر احتمالاً اشتباه است، بنابراین فقط آنچه را که در حال حاضر مناسب‌تر تشخیص می‌دهید انتخاب کنید.

شاید فردی مغرور و متکبر هستید، ممکن است ترجیح دهید خودتان راسا تصمیم بگیرید تا اینکه از دیگران مشاوره بخواهید در این حالت از کارکنان و یا همکاران گزارش‌هایی را بخواهید و به موضوعات آن‌ها توجه کنید.

اگر که شما بی‌حوصله و اهل رقابت هستید این دو صفت می‌توانند باعث شوند شما بخواهید قبل از دیگران به تصمیمی برسید تا خود را به رخ دیگران بکشید. این امر را تعدیل کنید و خود را از نظر ذهنی با دیگران سازگار کنید.

فکر بیش از حد به دلیل ترس از شکست و قضاوت بزرگترین دلیل برای نرسیدن به تصمیم است. شکست‌ها نهایی نیستند، آن‌ها فقط مواردی هستند که شما را به دردسر می‌اندازد و آن‌چه شما را نمی‌کشد شما را قوی‌تر می‌کند. احساسات شما در مورد شکست، واقعی نیست، آن‌ها نتیجه افکار شما هستند که بر انجام اقدامات متمرکز نیستند بلکه قضاوت خود شما می‌باشند. با این آگاهی دیگر تصمیماتتان را بگیرید.

تصور کنید که امروز یک لیست پیگیری دارید. در پایان روز اگر همه آن‌ها را به پایان برسانید مانند یک قهرمان می‌خوابید، یا بازهم احساس بازنده بودن می‌کنید؟ تحلیل غلط درباره خود نکنید.

بهترین تصمیمات توسط کسانی اتخاذ می‌شود که مایلند در مورد موضوعی به طور عینی تحقیق کنند. این امر عدم قطعیت را از بین می‌برد و یک موضوع را به ساده‎‌ترین شکل خود تقلیل داده و پیچیدگی را از بین می‌برد.

زمان لازم را برای تعیین آنچه برای شما و خانواده و زندگی کاری شما مناسب است اختصاص دهید. هر چه بیشتر این روش ساده را دنبال کنید، بهتر  کار می‌کنید. در نتیجه شما مهارت تصمیم گیری خود را بهبود می‌بخشید و در می‌یابید که در نهایت، شما می‌توانید تصمیمات بسیار آگاهانه‌تری را در زمان کمتر از آن‌چه قبلاً گرفته‌اید، بگیرید.

این موارد بسیار ساده‌اند ولی نیاز به توجه مستمر دارند. شاید شما روش خودتان را از میان این موارد و موضوعات مختص به خودتان استخراج کنید. اگر مدیر موفقی در این زمینه هستید این روش‌ها را به همکارانتان منتقل کنید. در این راستا به صورت غیر مستقیم عمل کنید مثلا از یک مربی استفاده کنید و نه اینکه خودتان پند داده و نصیحت کنید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *