نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 8:31 ق.ظ

محققان فناوری الهام بخشی در نوشتن آهنگ را توسعه می‌دهند

10 آگوست 2021، توسط دانشگاه واترلو، اعتبار Pixabay/CC0

هنرمندان موسیقی می‌توانند با فناوری توسعه یافته توسط محققان واترلو، مسیرهای خلاقانه جدیدی برای آهنگسازی خود بیابند.

LyricJam، یک سیستم زمان واقعی که از هوش مصنوعی (AI) برای ایجاد خطوط نت برای موسیقی زنده دستگاهی استفاده می‌کند، توسط اعضای آزمایشگاه پردازش زبان طبیعی دانشگاه ایجاد شده است.

این آزمایشگاه به سرپرستی اولگا وختومووا، استاد مهندسی واترلو در رشته کامپیوتر، چندین سال است که در مورد کاربردهای خلاقانه هوش مصنوعی تحقیق می‌کند. کارهای اولیه آزمایشگاه منجر به ایجاد سیستمی شد که بیان موسیقیایی هنرمندان را بیاموزد و اشعار را به سبک آن‌ها تولید کند.

به تازگی، Vechhtomova، به همراه Gaurav Sahu و Dhruv Kumar، دانشجویان فارغ التحصیل واترلو، فناوری را توسعه داده‌اند که بر جنبه‌های مختلف موسیقی مانند پیشرفت آکورد، آهنگ و ساز برای تکثیر اشعار منعکس کننده حالات و احساسات بیان شده توسط موسیقی زنده متکی است.

به عنوان یک نوازنده یا گروهی که موسیقی ساز می‌نوازد، سیستم به طور مداوم کلیپ‌های صوتی خام را دریافت می‌کند، که شبکه عصبی آن‌ها را برای ایجاد خطوط نت جدید پردازش می‌کند. سپس هنرمندان می‌توانند از خطوط برای نوشتن اشعار آهنگ خود استفاده کنند.

وختومووا توضیح می‌دهد: «هدف این سیستم، نوشتن آهنگ برای هنرمند نیست. در عوض، ما می‌خواهیم به هنرمندان در تحقق خلاقیت خود کمک کنیم. این سیستم خطوط شاعرانه‌ای با استعاره‌ها و عبارات جدید ایجاد می‌کند و به طور بالقوه هنرمندان را به جهاتی خلاقانه هدایت می‌کند که قبلاً آن‌ها را کشف نکرده‌اند.»

شبکه عصبی طراحی شده توسط محققان می‌آموزد که موضوعات غنایی، کلمات و ابزارهای سبک با جنبه‌های مختلف موسیقی ضبط شده در هر کلیپ صوتی مرتبط است. به عنوان مثال، محققان مشاهده کردند که اشعار تولید شده برای موسیقی محیطی با آهنگ‌های شادی آفرین متفاوت است.

تیم تحقیقاتی با استفاده از یک موسیقی، نوازندگان را دعوت به نواختن سازهای زنده در حین استفاده از سیستم کرد.

وختومووا گفت: «یک یافته غیر منتظره این بود که شرکت کنندگان از خطوط ایجاد شده برای بداهه نوازی احساس تشویق می‌کردند. به عنوان مثال، خطوط به هنرمندان الهام بخشید تا آکوردها را کمی متفاوت بسازند و بداهه نوازی خود را در جهت جدیدی نسبت به آنچه که در ابتدا تصور می‌شد، پیش ببرند. برخی از نوازندگان نیز از این خطوط برای بررسی اینکه آیا بداهه نوازی آن‌ها تأثیر احساسی مطلوبی دارد، استفاده کردند.»

یافته دیگری از این مطالعه جنبه خلاقانه این تجربه را برجسته کرد. شرکت کنندگان اظهار داشتند که آن‌ها به سیستم به عنوان یک شریک غیرقابل انتقاد نگاه می‌کنند و احساس می‎‌کنند که برای نواختن آلات موسیقی خود ترغیب می‌شوند، حتی اگر آن‌ها به طور فعال در تلاش برای نوشتن اشعار نیستند.

از زمان پخش زنده LyricJam در ژوئن امسال، بیش از 1500 کاربر در سراسر جهان آن را امتحان کرده‌اند. تحقیقات این تیم که قرار است در کنفرانس بین المللی خلاقیت محاسباتی در ماه سپتامبر ارائه شود و در arXiv از پیش منتشر شده است.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *