نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 12:10 ق.ظ

دانشمندان فاش کردند آب بطری هزاران بار بدتر از آب لوله‌کشی برای کره زمین است

توسط اش جونز،6 آگوست 2021

مصرف آب بطری در چند سال گذشته به دلیل عوامل متعددی از جمله عدم اعتماد به سیستم‌های آب لوله کشی عمومی و بازاریابی توسط شرکت‌های آب بطری به شدت افزایش یافته است. اما داده‌های جدید نشان می‌دهد که آب لوله کشی برای سلامت عمومی مفیدتر است.

اطلاعاتی که در مجله ScienceDirect منتشر شد و بر بارسلونا متمرکز بود – محل زندگی حدود 1.5 میلیون نفر – نشان داد که 60 درصد از نمونه به طور منظم آب بطری مصرف می‌کردند.

این تیم تمرکز خود را بر روی یک منطقه کوچک به دلیل تفاوت‌های بارز بین کیفیت آب لوله کشی بین مناطق و تصمیم گرفتند تا آن‌جا که ممکن است اطلاعات بیشتری در اختیار داشته باشند.این مطالعه به دنبال دستیابی به اطلاعات مربوط به سه نوع مختلف آب آشامیدنی بود: آب لوله کشی، آب بطری شده و آب شیر فیلتر شده.

آن‌ها اثرات آب آشامیدنی را بر اساس «ارزیابی چرخه زندگی» اندازه گیری کردند، معیاری که برای تجزیه و تحلیل اثرات زیست محیطی یک محصول در طول عمر آن استفاده می‌شود. این فرایند شامل استخراج مواد اولیه، تولید، دفع، حمل و نقل، توزیع و استفاده است.

محققان دریافتند، اگر کل جمعیت بارسلونا به آب بطری روی آورند، تولید مورد نیاز برای آب بطری منجر به از دست رفتن 1.43 گونه در سال و هزینه 83.3 میلیون دلار (70.1 میلیون یورو) می‌شود. این مقدار تقریباً 1400 برابر بیشتر در اکوسیستم‌ها و 3500 برابر هزینه استخراج منابع بیشتر از سناریویی است که کل جمعیت به سمت آب لوله کشی بروند.

با این حال، کریستینا ویلانووا، از ISGlobal، یکی از نویسندگان این مطالعه به چندین عامل ذهنی اشاره می‌کند که مصرف آب را در بین مردم تعیین می‌کند.

یکی از این عوامل وجود ادراک شده ترکیبات شیمیایی در آب لوله کشی است. درحالی که درست است که آب شیر ممکن است حاوی تری هالومتان (THM) مشتق شده از فرآیند ضد عفونی باشد و THMها با سرطان مثانه مرتبط هستند، مطالعه ما نشان می‌دهد که به دلیل کیفیت بالای آب لوله کشی در بارسلونا، خطر سلامتی اندک است، به ویژه هنگامی که ما تأثیرات کلی آب بطری را در نظر بگیریم.

با این حال، مشخص نیست که آیا این نتیجه گیری مشابه می‌تواند به دلیل تفاوت در کیفیت آب در سراسر جهان اعمال شود یا خیر.

محققان دریافتند که این THM می‌تواند تاثیری بر جمعیت داشته باشد. آن‌ها برآورد می‌کنند که هر فردی در طول عمر خود حدود 2 ساعت – به طور کلی 309 سال – از آب لوله کشی بیش از آب بطری استفاده کند.

با این حال، اثرات زیست محیطی بیشتر از اثرات بالقوه سلامتی است. این امر به ویژه با افزایش کیفیت آب در طول زمان صادق است.

کاترین تون، نویسنده دیگر این گزارش، ادعا می‌کند که استفاده از فیلترهای خانگی می‌تواند به کاهش سطح THM در آب لوله کشی و همچنین کاهش بوی آن و بهبود طعم کمک کند.

او گفت: «آب لوله کشی فیلتر شده همیشه جایگزین خوبی برای آب شیر معمولی است. اگرچه ما اطلاعات کافی برای اندازه گیری کامل اثرات زیست محیطی آن نداشتیم، اما می‌دانیم که این مقدار بسیار کمتر از آب بطری است.»

https://industryeurope.com/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *