نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 7:04 ب.ظ

دستیابی عادلانه به انرژی در شرایط آب و هوایی متغیر

5 آگوست 2021، توسط آدم اسلام – موسسه بین المللی تجزیه و تحلیل سیستم های کاربردی (IIASA)

دسترسی به خدمات انرژی مدرن، قابل اعتماد و مقرون به صرفه برای توسعه و اطمینان از کیفیت مناسب زندگی ضروری است. محققان IIASA از رویکرد جدیدی از پایین به بالا برای تجزیه و تحلیل چگونگی تحول دسترسی به خدمات انرژی در طول زمان تحت سناریوهای مختلف رشد اقتصادی اجتماعی و سناریوهایی که اهداف کاهش آب و هوا را برآورده می‌کنند، استفاده کردند.

سیاست‌های دسترسی به انرژی که در دهه گذشته در سراسر جهان معرفی شده است منجر به کاهش تعداد افرادی شده است که به برق دسترسی ندارند. با این حال، بسیاری از این پیشرفت‌ها به دلیل همه گیری COVID-19 و تأثیرات اجتماعی و اقتصادی مرتبط با آن در حال مواجه شدن با مانع است. همراه با تأثیرات تغییرات آب و هوایی و حوادث شدید آب و هوایی، تعداد افرادی که در تاریکی باقی مانده‌اند افزایش می‌یابد و امیدها را برای دستیابی جهانی به خدمات انرژی مدرن تا سال 2030 که در هدف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDG) تعیین شده است، عقب می‌اندازد.

در حالی که تحقیقات زیادی در مورد دسترسی به خدمات مدرن انرژی انجام شده است، اکثر این مطالعات بر روی فناوری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز برای دستیابی به اهداف دسترسی و مزایای خاصی است که می‌توان به دست آورد. با این حال، در مورد چگونگی تغییر ترجیحات خدمات انرژی و تقاضاها در بین افراد مختلف با توجه به اینکه اشکال مدرن انرژی به راحتی در دسترس و مقرون به صرفه‌تر می‌شوند، در طول زمان کمتر درک شده است.

نویسندگان یک مطالعه جدید که در Nature Energy منتشر شده است، قصد دارند با استفاده از یک رویکرد جدید از پایین به بالا، این شکاف دانش را برطرف کنند تا نحوه دسترسی به خدمات انرژی در خانه‌ها در سناریوهای مختلف رشد اقتصادی و اجتماعی و سناریوهای سیاستی که با یکدیگر مطابقت دارند، تجزیه و تحلیل کنند. این مطالعه نابرابری‌های دسترسی به خدمات انرژی را برای راحتی و آسایش در سراسر جهان، برای کمک به هدایت تلاش‌ها برای دستیابی به جاه طلبی‌های SDG7 و کاهش نابرابری‌های جهانی (SDG 10) برجسته می‌کند.

محققان خاطر نشان کردند: «برخلاف مطالعات جهانی قبلی که به طور کلی به این جنبه‌ها نگاه می‌کردند، مطالعه ما از سطح خانوار ساخته شده است. ما بسیاری از خانوارهای متنوع را شبیه سازی کردیم، که امکان تجزیه و تحلیل بسیار دقیق نابرابری‌ها را فراهم کرد. ما می‌خواستیم نحوه دسترسی را تعیین کنیم. خدمات انرژی در بین خانوارها در سناریوهای مختلف، که خدمات انرژی توسط خانوارها در اولویت است و چگونه سناریوهای سیاست آب و هوا ممکن است بر این انتخاب‌ها تأثیر بگذارد، متفاوت است.»

محققان هشت سناریو را تجزیه و تحلیل کردند که نشان دهنده ترکیبات مختلف آینده اقتصادی و اجتماعی است و درجات مختلف چالش‌ها را در دستیابی به اهداف سازگاری و کاهش، از جهانی در مسیر توسعه پایدار و که گرم شدن کره زمین را به زیر 1.5 درجه سانتیگراد محدود می‌کند. Poblete-Cazenave خاطرنشان می‌کند که خانواده‌های دارای تنوع اجتماعی و اقتصادی در مناطق مختلف رفتار یکسانی ندارند. به عنوان مثال، از نظر تئوری می‌توان انتظار داشت که خانوارهای کم درآمد در مناطق گرمتر مایل به اختصاص بخشی از بودجه خود به سرمایش خانه‌های خود باشند، اما ترجیحات آن‌ها نشان می‌دهد که سرگرمی در اولویت بیشتری است. دلیل این امر می‌تواند این باشد که هزینه وسایل سرگرمی کمتر از هزینه وسایل سرمایشی است، یا این واقعیت است که خانوارهای این مناطق از لحاظ تاریخی تحمل بالاتری نسبت به دمای بالاتر دارند. از طرف دیگر، خدمات راحتی مانند لوازم خانگی برای نظافت و تهیه غذا بیشتر توسط خانوارهایی با سطح درآمد بالاتری انجام می‌شود.

به طور کلی، محققان می‌گویند دستیابی به اهداف آب و هوایی و همچنین دسترسی جهانی به خدمات برق مدرن برای جمعیت در مناطقی که در حال حاضر فاقد دسترسی هستند، با وجود اینکه نشان می‌دهد تقاضای انرژی به احتمال زیاد همچنان رو به افزایش است، با هم اختلاف ندارند. از نظر نابرابری‌ها، سناریوهایی که در آن اهداف بلند پروازانه آب و هوایی به دست می‌آیند، دسترسی به خدمات انرژی را برای مثال در جنوب تغییر نمی‌دهد، زیرا خانوارهای این منطقه، صرف نظر از تأثیر سیاست‌های آب و هوایی، از محدودیت‌های بیشتری رنج می‌برند. یارانه‌های مالی، تخفیفات لوازم خانگی و دسترسی به اعتبار آسان برای خانواده‌های فقیر در این منطقه برای دسترسی به خدمات کلیدی انرژی مرتبط با حرارت مهم خواهد بود.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *