6 اردیبهشت 1403 11:54 ق.ظ

پس از 60 سال، دانشمندان حلقه مفقوده در کنترل فشار خون را پیدا کردند

3 آگوست 2021 توسط جاش بارنی، دانشگاه ویرجینیا، اعتبار: Pixabay/CC0 دامنه عمومی

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا مکان فشارسنج‌های فشار خون طبیعی را در بدن ما تعیین کرده‌اند که از 60 سال پیش توسط دانشمندان تعیین شده است.

این حسگرهای سلولی تغییرات جزئی در فشار خون را تشخیص داده و سطح هورمون‌ها را برای کنترل آن تنظیم می‌کنند. دانشمندان از مدت‌ها پیش به این امر دقت کرده بودند که این فشارسنج‌ها یا «بارورسپتورها» در سلول‌های تخصصی کلیه به نام سلول‌های رنین وجود دارند، اما تا کنون هیچکس نتوانسته است بارورسپتورها را پیدا کند.

یافته‌های جدید، توسط دکتر ماریا لوئیزا  سکویرا-لوپز و همکارانش از UVA Health، سرانجام نشان می‌دهد که فشارسنج‌ها در کجا قرار دارند، چگونه کار می‌کنند و چگونه از فشار خون بالا یا فشار خون پایین جلوگیری می‌کنند. محققان امیدوارند این بینش‌ها به درمان جدیدی برای فشار خون بالا منجر شود.

سکویرا لوپز، از بخش اطفال اطفال UVA، می‌گوید: «پیدا کردن این نکته که مکانیسم حساس به فشار، بارورسپتور، ذاتی سلول رنین است، که توانایی حس و واکنش هر دو در یک سلول را دارد برای مرکز تحقیقات سلامت کودکان، بسیار هیجان انگیز بود که سلول‌های رنین سنسورها و پاسخ دهندگان هستند.»

وجود سنسور فشار در داخل سلول‌های رنین اولین بار در سال 1957 مطرح شد. این امر منطقی بود: سلول‌ها باید بدانند چه موقع رنین، هورمونی که به تنظیم فشار خون کمک می‌کند، را آزاد می‌کنند. اما اگرچه دانشمندان مشکوک بودند که این فشارسنج سلولی باید وجود داشته باشد، اما نمی‌توانند بگویند چیست و در سلول‌های رنین یا سلول‌های اطراف آن قرار دارد.

سکویرا لوپز و تیمش رویکردهای جدیدی را برای حل این معمای چند دهه‌ای در پیش گرفتند. آن‌ها با استفاده از ترکیبی از مدل‌های آزمایشگاهی ابتکاری، دریافتند که گیرنده فشار یک مکانیسم انتقال دهنده در داخل سلول‌های رنین است. این مبدل مکانیکی تغییرات فشار خارج از سلول را تشخیص می‌دهد، سپس این سیگنال‌های مکانیکی را به هسته سلول منتقل می‌کند، مانند این که حلزون در گوش ما ارتعاشات صوتی را به تکانه‌های عصبی تبدیل می‌کند که مغز ما می‌تواند درک کند.

محققان دقیقاً نحوه عملکرد گیرنده‌های بارور را باز کرده‌اند. آن‌ها دریافتند که اعمال فشار بر سلول‌های رنین در ظروف آزمایشگاهی باعث ایجاد تغییرات در سلول‌ها و کاهش فعالیت ژن رنین، Ren1 می‌شود. دانشمندان همچنین تفاوت فعالیت ژنی را در کلیه‌هایی که در معرض فشار کمتر و آن‌هایی که در معرض فشار بیشتر هستند، مقایسه کردند.

در نهایت، هنگامی که گیرنده‌های بارور فشار زیادی را در خارج از سلول رنین تشخیص می‌دهند، تولید رنین محدود می‌شود، در حالی که فشار خون بسیار پایین باعث تولید رنین بیشتر می‌شود. این مکانیسم شگفت انگیز برای توانایی بدن در حفظ فشار خون صحیح ضروری است. و اکنون، پس از بیش از 60 سال، بالاخره می‌فهمیم که چگونه و چرا.

سکویرا لوپز گفت: «من از این کشف واقعاً هیجان زده هستم. من همچنین از کارهای آینده، برای کشف مکانیزم‌های سیگنالینگ و کنترل این مکانیسم انتقال دهنده و اینکه چگونه می‌توانیم از اطلاعات برای توسعه درمان‌های فشار خون استفاده کنیم، هیجان زده هستم.»