نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 2:46 ب.ظ

ایجاد یک اکوسیستم تجارت الکترونیک پایدار در آسیای جنوب شرقی و فراتر از آن

نویسنده: جانت سارا نئو 28 جولای 2021

شیوع Covid-19 منجر به رشد انفجاری تجارت الکترونیک شده است و این روند همچنان ادامه دارد، زیرا نقشی کلیدی در بهبود پس از همه‌گیری بصورت منطقه‌ای و جهانی ایفا می‌کند.

اما با افزایش چشم انداز رشد خریدهای آنلاین، توجه به موضوعات مرتبط با تأثیر این بخش بر مردم و کره زمین نیز افزایش یافته است. به این ترتیب، تمرکز بر پایداری شرکت‎‌ها برای شرکت‌های فعال در خرده فروشی دیجیتال برای اطمینان از سلامت طولانی مدت این بخش، برای جهان اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده است.

خرید آنلاین با راحتی بی‌نظیر، مجموعه‌ای از محصولات و دسترسی به مصرف‌کنندگان را ارائه می‌دهد. در حالی که تجارت الکترونیک قبلاً به طور پیوسته در حال رشد بود، همه گیری آن را در بین خریداران تسریع کرد.

در سال 2020، میزان فروش خرده فروشی تجارت الکترونیک در آسیا و اقیانوسیه سالانه 15.5 درصد رشد داشته است. تنها در جنوب شرقی آسیا، بازار تجارت آنلاین 62 میلیارد دلار آمریکا ارزش داشت که بیش از یک سوم آن توسط خریداران جدید ایجاد شده بود.

اما راحتی تجارت الکترونیکی با هزینه‌های محیطی خاصی همراه است، به ویژه وقتی که عملیات لجستیک به میان می‌آید. بر اساس مقاله‌ای در سال 2017 با عنوان «بهینه سازی بسته بندی برای دنیای تجارت الکترونیکی»، خرده فروشی آنلاین حدود چهار برابر نقاط ارتباط حضوری خود نسبت به نسخه آفلاین سنتی دارد.

نه تنها بسته‌بندی مناسب برای اطمینان از رسیدن بسته‌ها به مصرف‌کنندگان در شرایط دست نخورده ضروری است، بلکه تقاضای بیشتر برای خدماتی مانند تحویل سریع نیز به این معنی است که سفارشات اغلب در بسته‌های متعدد ارسال می‌شوند.

با در نظر گرفتن این عوامل، که می‌توانند رد پای کربنی قابل توجهی ایجاد کنند و در صورت عدم کنترل، می‌تواند بر مزایای آن نسبت به تجارت آفلاین بیشتر باشد.

شرکت‌های تجارت دیجیتال می‌توانند -و باید- در کاهش این تأثیرات زیست محیطی پیشرو باشند. به عنوان مثال، در کمپین 12.12 سال گذشته، Lazada اقداماتی را برای کاهش مواد بسته بندی پلاستیکی یا جایگزینی آن‌ها با گزینه‌های سازگار با محیط زیست انجام داد. در مقایسه با سال قبل، ما توانستیم میزان مواد بسته‌بندی پلاستیکی را کاهش دهیم و تا 65 درصد در عملیات تحقق منطقه‌ای خود به دست آوریم.

تجارت الکترونیک و پایداری شرکت‌ها

از آن‌جا که تجارت الکترونیکی سالانه بصورت دو رقمی رشد می‌کند، درک عملیات تجاری و هزینه‌های ناخواسته پایداری ناشی از آن بسیار مهم است.

در سال 2020، افزایش مسائل زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیت شرکتی (ESG) در دستور کار بورس‌های سهام، تنظیم‌کننده‌ها و سرمایه‌گذاران نشان داد که مشاغل باید در پایداری و سایر موضوعات غیرمالی که بر ارزش گذاری تأثیر می‌گذارد، موثر باشند.

اینجاست که پایداری شرکت‌ها مطرح می‌شود. خطرات، فرصت‌ها و تأثیرات را از دیدگاه یکپارچه در مدل‌های تجاری و فعالیت‌های اصلی شرکت‌ها تجزیه و تحلیل می‌کند. برای این منظور، یک رویکرد زنجیره ارزش می‌تواند به ترسیم نقشه ذی‌نفعان کلیدی درگیر در اکوسیستم تجارت الکترونیک و تأثیر هر فعالیت بر عملیات تجاری و محیط پیرامون و جامعه کمک کند. شرکت‌های تجارت دیجیتال می‌توانند – و باید – در کاهش این تأثیرات زیست محیطی پیشرو باشند.

کلید تعیین سطوح اولویت و تأثیر بسیاری از مسائل درون یک شرکت، مفهوم اهمیت است. ارزیابی موثر بودن با استفاده از اطلاعات پایداری کیفی عمیق از طرف ذینفعان، غالباً از بینش‌ها در مصاحبه‌ها و مشارکت‌ها به اشتراک گذاشته شده است، انجام می‌شود و به یک تجارت اجازه می‌دهد تا اولویت‌های ذی‌نفعان داخلی و خارجی را درک کرده و اقدامات استراتژیک بیشتری را از زنجیره ارزش ارائه دهد.

اهمیت دیدگاه‌های متمرکز و اکوسیستم تجاری در ارتباط با پایداری ممکن است برای بسیاری از شرکت‌ها مفهوم نسبتاً جدیدی باشد اما برای مدیریت پایداری شرکت‌ها بسیار مهم است، از این رو باید به سایر فرآیندهای استراتژیک تجاری مانند مدیریت ریسک شرکت، برنامه‌ریزی استراتژیک و امور مالی متصل شود.

https://www.eco-business.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *