نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 اردیبهشت 1403 7:07 ب.ظ

‘Metaverse’ انقلاب بعدی در اینترنت؟

28 جولای 2021 اعتبار: دامنه عمومی CC0

دنیایی را تصور کنید که می‌توانید در کاناپه دوست خود که هزاران مایل دورتر از شما زندگی می‌کند بنشینید یا نسخه مجازی محل کار خود را هنگام نگاه کردن به ساحل دریا به ذهن متبادر کنید.

به متاورس خوش آمدید: چشم انداز آینده که به نظر خارق العاده می‌رسد، اما تایتان‌های فناوری مانند بنیانگذار فیس بوک مارک زاکربرگ به عنوان جهش بزرگ بعدی در پیشرفت اینترنت شرط می‌بندند.

متاورس، در حقیقت، موارد علمی-تخیلی است: این اصطلاح را نیل استیفنسون در رمان خود با عنوان «سقوط برف» در سال 1992 ابداع کرد، که در آن مردم هدست‌های واقعیت مجازی را برای تعامل در یک دنیای دیجیتالی مانند بازی ارائه می‌دهند.

این کتاب از مدت‌ها پیش در بین کارآفرینان دره سیلیکون از موقعیت خاصی برخوردار بوده است – اما در ماه‌های اخیر متاورس به یکی از داغ‌ترین سخنان بخش فناوری تبدیل شده است، شرکت‌ها میلیون‌ها دلار برای توسعه آن هزینه می‌کنند.

فیس بوک با اعلام ایجاد یک تیم جدید برای کار بر روی چشم انداز زاکربرگ از متاورس، هیجان را بیشتر کرد.

زاکربرگ هفته گذشته به وب سایت فناوری The Verge گفت: «این بخش بزرگی از فصل بعدی صنعت فناوری خواهد بود.» وی پیش‌بینی کرد، طی پنج سال آینده، فیس بوک در درجه اول یک شرکت رسانه‌های اجتماعی به یک شرکت متاورس تبدیل می‌شود.

همانند بسیاری از واژه‌های پر سر و صدا، تعریف متاورس بستگی به این دارد که از چه کسی بپرسید. اما به طور کلی، این شامل تلفیق دنیای فیزیکی با دنیای دیجیتال است. با کمک عینک واقعیت افزوده، این امکان را برای شما فراهم می‌کند که هنگام گردش در یک شهر، از ترافیک و به روزرسانی آلودگی گرفته تا تاریخ محلی، جلوی چشمان خود اطلاعات را ببینید.

اما علاقه‌مندان به متاورس رویای آینده‌ای را در سر می‌پرورانند که در آن ایده می‌تواند بسیار بیشتر گسترش یابد و به ما امکان انتقال به تنظیمات دیجیتالی را که احساس واقعی بودن دارند، مانند کلوپ شبانه یا بالای کوه بودن را ایجاد کنیم.

در حالی که کارکنان از کنفرانس‌های ویدئویی در طی همه گیر شدن خسته شده‌اند، زاکربرگ به ویژه از این ایده که همکاران را می‌توان در یک اتاق مجازی دور هم جمع کرد که احساس می‌کنند رو در رو هستند، بسیار هیجان‌زده است.

کازینوهای دیجیتال و کیف‌های دستی گوچی

بازی‌هایی که در آن بازیکنان وارد دنیای دیجیتال سیال می‌شوند، نگاهی اجمالی به آن‌چه متاورس در نهایت می‌تواند داشته باشد، ایجاد می‌کند و باعث سرگرمی‌های مجازی با اقتصاد دنیای واقعی می‌شود.

از اوایل دهه 2000، بازی Second Life به مردم امکان می‌داد آواتارهای دیجیتالی ایجاد کنند که می‌توانند با پول واقعی تعامل و خرید کنند.

اخیراً، قطعات زمینی در Decentraland – دنیای مجازی که بازدیدکنندگان می‌توانند کنسرت‌ها را تماشا کنند، از گالری‌های هنری بازدید کنند و در کازینوها قمار بازی کنند – به صدها هزار دلار در مانا، با ارز رمزپایه، فروخته شده است.

بازی ویدیویی بسیار محبوب Fortnite همچنین به شکل دیگری از سرگرمی گسترش یافته است و 12.3 میلیون نفر برای تماشای اجرای خواننده رپ تراویس اسکات در سال گذشته وارد سیستم شده‌اند. صاحبان Fortnite اپیک گیمز در ماه آوریل گفتند که 1 میلیارد دلار بودجه جمع آوری شده اخیراً برای حمایت از «چشم انداز متاورس» آن استفاده می‌شود.

و در Roblox، یک پلتفرم مخصوص بازی که بین کودکان محبوب است، یک نسخه دیجیتالی از کیف گوچی در ماه مه با بیش از 4100 دلار – بیشتر از قیمت نسخه فیزیکی، فروخته شد.

کیتی هکل، یک مشاور فنی که به شرکت‌ها در زمینه متاورس مشاوره می‌دهد، گفت که نسل بعدی با ایده پیوستن معنای واقعی به تجربیات و اشیای مجازی راحت‌تر است.

فیس بوک به شدت در فناوری سرمایه‌گذاری کرده است که به مردم اجازه می‌دهد احساس کنند از نظر جسمی در جای دیگری هستند، مانند دستگاه‌های تماس تصویری پورتال، هدست‌های Oculus و پلت فرم واقعیت مجازی.

اما حتی زاکربرگ نیز اذعان کرده است که هدست‌های واقعیت مجازی موجود کمی دست و پا چلفتی هستند و برای نوع تجربیاتی که توصیف کرده است، به توسعه بسیار بیشتری نیاز دارد.

مایکل پاچر، تحلیلگر فن ودبوش، گفت که پیش‌بینی اینکه آیا فیس بوک می‌تواند ظرف پنج سال واقعاً به شرکت متاورس تبدیل شود، سخت است.

وی گفت: «اما آن‌ها مطمئناً یک مزیت بزرگ دارند که هر روز یک میلیارد نفر به سیستم آن‌ها وارد می‌شوند. اگر آن‌ها گزینه‌های سرگرمی را ارائه دهند، احتمالاً موفق خواهند شد.»

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *