نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 10:20 ق.ظ

یک شرکت بیونیک چگونه شرکتی است؟

بیونیک یا مهندسی مبتنی بر شناخت از زیست‌شناسی شامل الگوگیری از سیستم‌ها و سازوکارهای طبیعت و موجودات زنده برای ابداع و اختراع و فناوری است.

 بنابراین در جواب به اینکه یک شرکت بیونیک چیست، بصورت خیلی ساده و مختصر می‌توان گفت:

«یک شرکت بیونیک برای دستیابی به پتانسیل کامل خود، باید با انعطاف پذیری، سازگاری، تا حد ممکن با شناخت و علم نسبت به سیستم‌های زیستی و با ترکیب تجربه عوامل انسانی در ارتباط با موضوعات فناوری یکپارچه شود.»

شرکت بیونیک پس از مطالعه و تدوین چشم انداز آینده خود و با مطالعه در وضعیت شرکت‌های پیشرو در صنایع متعدد نقاط قوت انسان و فناوری را برای ایجاد قابلیت‌های بیونیک خود را آماده تحولات می‌کنند.

برای ایجاد توانایی فوق بشری در شرکت‌های بیونیک می‌توان عملکرد آن‌ها را مبنای ارزیابی قرار داد. هدایتگری و نیز مدیریت راهبردی این مسیر، امروزه بیشتر توسط رهبران بیونیک انجام می‌شود که در فضای دیجیتال دارای مهارت‌ها و تجربیاتی هستند که فرآیندهای بیونیک را به طور طبیعی مدیریت می‌نمایند. اما شرکت‎‌های بیونیک را می‌توان در صنایع سنتی نیز مشاهده نمود. آن‌ها نیز در حال انجام تحولات دیجیتالی موفق و گسترده هستند تا توانایی‌های رقابتی خود را برای آینده بیونیک تغییر وضعیت دهند.

عناصر اصلی شرکت‌های بیونیک معمولا با مواردی همچون هوش مصنوعی، استعدادهای دیجیتال و نرم افزار و خدمات مبتنی بر پلتفرم‌ها شناخته می‌شوند.

برای اداره چنین شرکت‌هایی یک رهبر بیونیک لازم است که دارای ویژگی‌های خاص باشند. برای تبدیل شدن به یک رهبر بیونیک، ابتدا باید دقیقا اشراف داشت که یک شرکت بیونیک چه کاری انجام می‌دهد. باید قدرت تعامل را در سطوح بالا اجرایی نمود و بر موارد زیر نیز اشراف داشت:

  • قدرت درک مدیریت سیستمی در همه‌ی ابعاد و جوانب آن
  • توانایی ایجاد همگرایی و ایجاد خلق ارزش در سرتاسر سازمان
  • استفاده از فناوری‌های نوظهور در تغییر مدل کسب و کار و هدایت آن

این لیست میتواند بر جنبه‌های سخت افزاری فناوری‌ها نیز تاکید کند اما مهم‌تر از همه این‌ها ایجاد فضای نوآوری فناورانه و قدرت به کار گیری آن‌ها است.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *