نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 2:52 ب.ظ

تعادل تولید و توزیع، زیر بنای برابری اقتصادی

در مسیر فعالیت‌های اقتصادی هنگامی که کالایی تولید شد، آن کالاها باید برای مصرف توزیع شوند. مسیر تولید باید با توزیع هماهنگی و توازن داشته باشد. میزان سرمایه گذاری در تولید باید برای رفع تقاضای واقعی انجام شود. چنانچه این توازن وجود نداشته باشد همین اتفاقی که چندین سال است برای تولید خودرو در کشور در جریان است ایجاد می‌شود.

در مورد محصولات و کالاهای دیگر هم بصورت فصلی این اتفاق شکل می‌گیرد. در این شرایط است که حباب‌های قیمتی و احتکار و چندین عارضه دیگر ایجاد می‌شود و اثرات قیمتی تمامی این ناهنجاری‌ها به مصرف کننده نهایی منتقل می‌شود. شما به کالاهای فیزیکی انواع خدمات از جمله خدمات پزشکی و تامین واکسن و دارو را هم اضافه کنید.

هر سیستم حاکم دولتی دلسوز واقعی مردم که با شعار عدالت اجتماعی بر سرکار می آید باید و می‌تواند در راستای اصلاح این موضوع برنامه ریزی کند.

اصول اولیه اقتصادی در ارتباط باهم بوده و از یکدیگر جدا نیستند و همه در یک جامعه وجود دارند. اصل تعادل عرضه و تقاضا در بازار بر اساس وجود کالاهایی است که خرید و فروش می‌شوند. سود یک اصل محرک اصلی برای تولید کننده و توزیع کننده است. ارزش از نظر تئوری بر اساس تقاضا و عرضه است .

اقتصاد بازار در دنیای مدرن، با تکیه به این اصول حرکت می‌کند. اگر در کشور ما ناهنجاری‌های زیادی بصورت مزمن دیده می‌شود حضور بنگاه‌های اقتصادی بزرگ با قدرت‌های آشکار و پنهان است که رقابت را که متعادل کننده قیمت هاست از بین برده و انحصاراتی را ایجاد می‌نماید. با این حال، برخی از گروه‌های صنعتی و تولیدی با شرایط نابرابر به تولید ادامه می‌دهند مشکل اصلی اینجاست که سمت گیری این تولید بسوی کالاهای مصرفی با فناوری‌های سنتی و قدیمی است.

اقتصاد مبتنی بر این نوع تولید که نوآوری در آن کم است یک سیستم توزیع سودجویانه را دنبال می نماید . در توزیع نیز بر مبنای کیفیت و احترام به مشتری برنامه ریزی نمی شود . برای این است که با بروز بحرانهایی مانند  اپیدمی کووید ۱۹ هم از کیفیت و هم از مقدار کالا  کم می شود و هم قیمت ها افزایش می یابد .

یعنی مصرف کننده نهایی هم پول بیشتر می دهد و هم جنس قبلی را نمی گیرد و هم از میزان آن کاسته شده است .

در بین نزدیکان و دوستان خود توجه کنید که چه مقدار از مباحث روزمره شان درباره این موضوعات است که هر روزه اتفاق می افتد. آنها از این روش  ، به عنوان نوعی عدم احساس امنیت اجتماعی عمل می کنند و آن را بین همسایگان و خانواده و دوستان گسترش می دهند .

رفع این عوارض با تکیه به اصول اقتصادی و کاهش جدی فعالیتهای بنگاه داری دولتی و یا دیگر نهاد هایی که در عرصه اقتصادی فعالتر هستند و نیز مشارکت مردم از طریق بازار بورسی که غیر سیاسی باشد برخی عوارض را از بین می برد و در طول زمان شاید کفه عدالت را بسوی اقشار کم درآمد بچرخاند .

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *