نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

4 اردیبهشت 1403 9:53 ب.ظ

حضور شرکت‌های خلاق چگونه معادن را متحول می‌کند


۲۱-۴-۱۴۰۰ به گزارش معدن مدیا به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آینده استخراج معادن در نوآوری و خلق ارزش افزوده بیش‌تر ارائه ارزش برتر است. در سطح جهان ، صنعت معدن در تلاش است تا نوآوری را در عملیات اصلی معدن‌کاری و کسب و کارهای مرتبط وارد کند.

عملیات استخراج مراحل مختلف از اکتشاف تا آسیاب‌کاری و فرآوری دارد.روند طولانی و گردش کار پیچیده این صنعت، چالش‌های فراوانی را به دنبال دارد که منجر به عدم کارایی و تأخیر می شود.

شرکت های خلاق توانسته‌اند با ورود به عرصه معدن کاری، خدمات جامعی را ارائه دهند که شرکت های معدنی را قادر می‌سازند کل عملیات را بدون سرمایه گذاری اضافی کنترل کنند. در نتیجه ، بهره وری عملیاتی کلی ضمن صرفه جویی در وقت و سرمایه، افزایش می یابد.

فناوری و استخراج سریع

یکی از زمینه‌های فعالیت شرکت‌های خلاق فعال در حوزه معدن، کمک به فرآیند استخراج مواد معدنی از دل معدن‌ها است. یکی از راه‌کارهای نوآورانه برای تولید فرآورده بهتر و کاهش‌ هزینه‌ها، تصفیه مواد معدنی و جداسازی مواد باطله حین فرآیند استخراج است. شرکت‌های خلاق این حوزه راه حل‌های نهایی را برای استخراج سنگدانه‌ها و تصفیه فلزات ارائه می دهد.

در هر مرحله از طراحی کارخانه گرفته تا تجهیزات ، قطعات و خدمات توسط این شرکت‌ها پشتیبانی می‌شود؛ همچنین راه حل های کاملی را در خرد کردن و غربالگری ارائه می دهد. این راه حل نوآورانه، امکان مدیریت متمرکز عملیات استخراج ، بهینه سازی کارایی و کاهش هزینه ها را فراهم می کند.

ارزیابی خلاقانه معدن

تدوین و تعریف کارآمد پروژه برای عملیات بهره برداری از معدن و برنامه ریزی تجاری مبتنی بر تقاضا ضروری است. با این حال، مدل‌های برنامه ریزی مرسوم، بیش از توجه به نیازهای مشتریان، بر جنبه‌های توزیع تمرکز دارند.

به همین دلیل شرکت‌های خلا، سیستم‌های پیشرفته را مبتنی بر مشتری مداری پشتیبانی می‌کنند که توسط کلان داده‌ها تجزیه، تحلیل و پشتیبانی می شود. به عنوان مثال‌، مدل های قیمت گذاری داده محور، تعامل میان معدن‌داران، خریداران و تامین کنندگان را تقویت و یک مزیت رقابتی برایشان فراهم می کنند.

شرکت‌های خلاق فعال بستر تجزیه و تحلیل داده ها را برای صنایع فلزی و معدن توسعه می دهد. یکی دیگر از دسته‌بندی‌های شرکت‌های خلاق معدنی، کلان‌داده‌ها و هوش مصنوعی را برای تجزیه و تحلیل برای ارائه هوش تجاری عملی و مبتنی بر داده استفاده می‌کند. تصمیم گیری راهبردی و مدیریت ریسک به بهینه سازی فرآیند و بهبود کارایی عملیاتی کمک می کند، بنابراین هزینه های کلی را کاهش می‌دهد.

تصویربرداری نوآورانه

حفاری و انفجار از روش‌های معمول در اکتشاف معادن است. با این حال ، این فرآیندها دارای خطرات بالقوه و اغلب گران هستند. پیشرفت در فناوری تجزیه و تحلیل داده‌ها و نقشه‌برداری سه بعدی، شرکت‌های خلاق را قادر می سازد تا راه حل های پیچیده اکتشافی را برای درک سطح زیر زمین ایجاد کنند.

شرکت‌های خلاق به کمک تصاویر هوایی و ماهواره‌ای از درک مناطق وسیع زمین و کاهش بازه جست وجو، صرفه‌جویی در وقت و سرمایه استفاده می‌کنند.

یکی از شرکت‌های خلاق با استفاده از دستگاه تصویربرداری لرزه ای برای اکتشاف سنگ معدن، ضمن گردآوری و ذخیره اطلاعات،‌ مدیران پروژه را قادر می سازد تا سطح زیر زمین را به روشی مقرون به صرفه ارزیابی کنند.

اینترنت اشیا و فناوری معدن

شرکت‌های خلاق، از اینترنت اشیا (IoT) برای تجزیه و تحلیل داده ها و از نقشه برداری سه بعدی برای تجزیه جابه‌جایی‌ها استفاده می‌کنند. اینترنت اشیا این امکان را فراهم می‌کند که تغییرات و اتفاقات غیر منتظره در هر بخش از پروژه ارزیابی شود و در روند بهبود عملیات استخراج و به حداقل رساندن زمان خرابی مورد استفاده قرار بگیرد

تهیه تصاویر فراطیفی، به جمع آوری اطلاعات دقیق در مورد زمین با استفاده از ماهواره ها کمک می کند. این فناوری در مورد ترکیب مواد ، رسوبات سنگ زیر سطح و کیفیت آب و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حمایت از طرح‌های فناورانه در حوزه معدن

داود حبیبی کیا معاون امور معادن طرح توسعه فناوری‌های زمین‌شناسی و معدن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به این‌که زمینه برای ورود شرکت‌های خلاق به حوزه تولید و خدمات فناورانه معدنی فراهم شده است، ادامه داد: حمایت از شرکت‌های خلاق و ایده‌های نواورانه در حوزه معدن، زمینه را برای ورود خلاقیت‌ها به این حوزه ایجاد می‌کند و بر همین اساس، در قالب فراخوانی دائمی از ایده‌های نوآورانه این حوزه استقبال و حمایت می‌کند.

به گفته وی، در حال حاضر بیش از ۶۰۰ شرکت خلاق در سطح جهان به پردازش داده‌های معدنی و ارائه تجهیزات و خدمات فناورانه برای تسهیل این کار مشغول هستند و بالغ بر ۶۰ شرکت دانش‌بنیان و خلاق نیز در کشورمان خدمات فناورانه معدنی را ارائه می‌دهند. محصولات و خدماتی که می‌تواند روند استخراج تا فرآوری مواد معدنی را تحول ببخشد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *